Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
facebook EdgeRank
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Facebook Edgerank – Een fascinerend algoritme

Een gemiddelde Facebook gebruiker zou zo’n 1500 berichten per dag in zijn newsfeed krijgen als Facebook geen gebruik zou maken van een filtering van al deze posts. Het Facebook Edgerank algoritme bepaalt welke berichten de gebruiker in zijn nieuwsoverzicht te zien krijgt en welke niet. Maar hoe werkt Facebook Edgerank dan precies? En hoe kun je er voor zorgen dat jouw statusupdates wel aankomen bij je doelgroep?

Heb jij al geadverteerd op social media?

Facebook Edgerank in het kort

Het Facebook Edgerank algoritme laat zich niet zo gemakkelijk uitleggen en zoals met de meeste algoritmes wordt het omringd door een waas van geheimzinnigheid. Toch heeft Facebook nog niet heel erg lang geleden een kijkje in de keuken gegeven en geprobeerd uit te leggen hoe de waarde van een post wordt berekend en waarom zij dit doen.

The goal of News Feed is to deliver the right content to the right people at the right time so they don’t miss the stories that are important to them. Ideally, we want News Feed to show all the posts people want to see in the order they want to read them.
This is no small technical feat: every time someone visits News Feed there are on average 1,5001 potential stories from friends, people they follow and Pages for them to see, and most people don’t have enough time to see them all. These stories include everything from wedding photos posted by a best friend, to an acquaintance checking in to a restaurant.
With so many stories, there is a good chance people would miss something they wanted to see if we displayed a continuous, unranked stream of information. Our ranking isn’t perfect, but in our tests, when we stop ranking and instead show posts in chronological order, the number of stories people read and the likes and comments they make decrease.

Facebook filtert dus uit die gigantische stroom aan informatie wat voor jou belangrijk, interessant en/of leuk is. Zij doen dit door elke statusupdate een bepaalde waarde mee te geven. Hoe deze waarde precies berekend wordt blijft vooralsnog een raadsel, maar de volgende formule wordt gebruikt voor de Facebook Edgerank.

Facebook edgerank formula

Facebook Edgerank formule nader verklaard

Wanneer we bij het begin beginnen zullen we de term edge onder de loep moeten nemen. Wat verstaat Facebook onder een Edge? Heel simpel gezegd is het elke interactie van een gebruiker. Dit kan een statusupdate zijn, maar ook het liken, reageren of delen van een statusupdate wordt een edge genoemd. Het uploaden van een foto of video en het veranderen van je relatiestatus. Allemaal edges volgens Facebook.

Affiniteit

Het onderdeel affiniteit uit de formule geeft aan hoe ‘committed’ de gebruiker is naar de andere gebruiker toe. Des te vaker je het profiel bezoekt, iets liked, reageert of deelt van een gebruiker of pagina des te waardevoller Facebook jullie ‘relatie’ acht. Zodoende krijg je vaker een statusupdate van deze gebruiker of pagina te zien in je nieuwsoverzicht dan van gebruikers die je links laat liggen.

Gewicht

Met het onderdeel weight (gewicht) wordt aan de content een bepaalde waarde toegekend. Het ene stukje content is het andere niet en daarom maakt Facebook onderscheid in de verschillende vormen van content die dagelijks in je nieuwsoverzicht verschijnen. Over het algemeen wegen foto’s, video’s en links zwaarder dan bijvoorbeeld het liken van een merkpagina. Facebook is behoorlijk terughoudend wat betreft de waardetoekenning aan de content, maar geeft zelf aan dat foto’s, video’s en links een groter ‘gewicht’ hebben omdat deze de affiniteit (commitment) verhogen.

Verval

Het onderdeel verval in de Facebook Edgerank formule kent een waarde toe aan een edge waarbij het tijdsverloop belangrijk is. Nieuwere statusupdates hebben een grotere kans om het nieuwsoverzicht te halen dan statusupdates die al weer wat ouder zijn. In dit onderdeel valt veel winst te behalen voor online marketeers. Het posten op het juiste moment kan van grote invloed zijn op het wel of niet verschijnen van je bericht in de nieuwsfeed van de gebruiker.

Facebook Edgerank
Afbeelding van www.fuseo.be

Facebook Edgerank voor online marketing gebruik

Nu we weten hoe het algoritme is opgebouwd hebben we de mogelijkheid om onze marketingstrategie hierop aan te passen, zodat de kans dat we uit de 1500 posts per dag worden gepikt om in het nieuwsoverzicht van onze doelgroep te verschijnen aanzienlijk vergroot wordt.

Creëer een grotere affiniteit tussen jou en je doelgroep

We hebben al kunnen lezen dat het posten van foto’s, filmpjes en links meer uitnodigt om te liken, reageren en delen dan een geschreven tekst.

Uit onderzoek is gebleken dat op statusupdates waarin een vraag wordt gesteld vele malen meer interactie is in de vorm van likes, comments en shares. Een simpele, maar effectieve strategie is dus om gebruik te maken van posts waarin je een vraag stelt begeleid met een foto die de lading dekt. Wie, wat, waar en wanneer vragen verhogen de interactie enorm wat er vervolgens weer voor zorgt dat de affiniteit-waarde omhoog schiet zodat je volgende berichten een groter bereik zullen hebben.

Extra tip:

Simpelweg vragen om likes, comments en shares oogt misschien brutaal, maar werkt wel.

Kies gerichte content om de waarde van je post te verhogen

Het gebruik maken van foto’s, video’s en links in je berichten verhoogt de waarde van de content zodat de kans groter is dat je in de newsfeed terechtkomt, nu en in de toekomst.

Een plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden en in het geval van Facebook Edgerank klopt dit ook gewoon.

Een merk dat goed begrijpt hoe zij gebruik moeten maken van Facebook is bijvoorbeeld KLM.

Facebook Edgerank

Extra tip:

In plaats van enkel en alleen jouw producten of diensten te delen kun je ook links delen van blogs of magazines die raakvlakken hebben met jouw business. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een plaatselijke Audi autodealer die een review deelt van Autoweek over de nieuwste Audi.

Post waardevolle content op het juiste moment en doe dit regelmatig

Dat je de juiste content op de juiste plaats op het juiste moment moest plaatsen voor een groter bereik hebben we uitgebreid uitgelegd in ons vorige artikel over content marketing.

Het is op zich voor de hand liggend dat je een veel grotere kans maakt om gezien te worden door te posten op het moment dat je doelgroep online is. Wanneer je om 8 uur ’s ochtends iets plaatst terwijl je doelgroep pas tegen 8 uur ’s avonds online komt ben je al lang en breed verdwenen uit de nieuwsfeed. Een gemiste kans!

Er zijn tal van tools beschikbaar waarmee je statistieken kunt doormeten en tevens zijn er tools waarmee je posts van te voren kunt inplannen zodat je altijd op de voor jou meest geschikte tijd post.

Er wordt in de wandelgangen beweerd dat het automatisch plaatsen van berichten slecht zou zijn voor je Facebook Edgerank, echter blijft dit bij geruchten. Facebook heeft dit tot op heden niet erkend.

Help ons onze Facebook Edgerank te verhogen

We hopen je met dit artikel weer van waardevolle informatie voorzien te hebben, zoals we altijd als doel hebben met onze artikelen.

Jij kan ons helpen onze Edgerank te verhogen door deze content te delen met onderstaande buttons en door onze posts op Facebook te liken, erop te reageren en door ze te delen en als je nog niet lid bent van onze fanpage: word lid en word als eerste op de hoogte gesteld van nieuwe artikelen van SAM Online Marketing & Webdesign.

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...