Hoe belangrijk is een H1 voor SEO?

2 december 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Hoe belangrijk is een H1 tegenwoordig nog voor SEO? In onze eerdere blogs zijn we al eens ingegaan op het juist invullen van de SEO titel en Meta description, maar nu is het tijd om te kijken naar on-page SEO en dan wel de ‘koppen’ in het algemeen. In ons nieuwste blog lees je meer over wat koppen op pagina’s zijn en betekenen en hoe ze worden gezien door zoekmachines. Lees snel verder.

Om te beginnen, H1 koppen zijn nog steeds belangrijk. Maar het gaat niet zozeer om het hebben van de H1 of hoe we deze gebruiken. Het is tegenwoordig belangrijker om te begrijpen wat een H1 is volgens deze tijd en hoe deze past op de pagina. Belangrijk is om te weten hoe een H1 en andere koppen, zoals H2, H3, etc., de totale gebruikerservaring beïnvloeden op de pagina en totale website. De belangrijkste kop hoeft niet eens meer een H1 te zijn. Maar of het nou een H1 is of niet, de belangrijkste kop is zeer belangrijk.

H1’s zijn niet meer wat ze waren

Vroeger, toen heuvels nog kuilen waren, werden H1’s systematisch en stadaard gebruikt. Maar dit is niet langer het geval omdat zoekmachines slimmer dan ooit zijn en ook nog eens slimmer per dag worden. Het idee dat een H1 nog steeds de het belangrijkste onderwerp of kop is, is niet veranderd. Maar de rol van deze kop is steeds meer gebouwd rondom de totale gebruikservaring en het verbeteren hiervan. Tegenwoordig hoeft de belangrijkste kop niet meer een H1 te zijn maar de gedachtegang erachter blijven ervoor zorgen dat het zich ‘gedraagt’ als een H1. De belangrijkste kop van de pagina zou een overkoepelende term en zeer korte samenvatting van de pagina moeten zijn, en vaak wordt hier de H1 tag voor gebruikt. De rest van de content op de pagina zou afgestemd moeten zijn op basis van de H1 in de vorm van tussenkoppen met een H2 of H3 tag.

Om te bekijken hoe belangrijk een H1 is, of was, is het belangrijk om te kijken wat een H1 vroeger was en hoe dit is geëvolueerd in het huidige beeld.

Hoe H1’s waren

Vroeger waren H1’s vrij rechttoe rechtaan op het gebied van SEO. Zo waren er de volgende ‘regels’:

  • Zet het belangrijkste zoekwoord in de H1
  • Gebruik één H1 per pagina
  • Zorg dat de H1 de eerste en grootste tekst is op de pagina.

Zo eenvoudig kon het vroeger zijn. Maar helaas heeft Google duidelijk gemaakt dat dit niet meer de regels zijn. Hierover lees je hieronder meer.

Wat H1’s nu zijn

Google heeft in een video aangegeven dat meerdere H1’s geen problemen geeft voor de zoekmachines. Het is namelijk een veelvoorkomend patroon op het internet. Google gebruikt de koppen om te bepalen waar een pagina overgaat. Het hebben van duidelijke koppen zorgt voor een goede structuur en zorgt dat Google het eerder begrijpt. Maar de algoritmes zijn zo ingericht dat het iedere pagina zal begrijpen, ongeacht de hoeveelheid H1’s.

Het hebben van meerdere H1’s kan prima als de totale structuur maar duidelijk is. Bovendien gaf Mueller aan in de gelinkte video dat het altijd het belangrijkste is om de gebruikerservaring boven SEO te stellen. En als meerdere H1’s zorgen voor een betere gebruikerservaring, dan is het prima.

Houdt altijd de structuur van de website of pagina in de gaten. Vaak werkt dit wel het beste om met maar één H1 te werken en verder met tussenkoppen zoals de H2 en H3 op één pagina.

Haal alles uit de H1 en andere koppen

Zoals gezegd zal het hebben van meerdere H1’s niet direct van invloed zijn op organische ranking, maar toch is het bij website optimalisatie belangrijk om er rekening mee te houden. Zeker als het gaat om de gebruikerservaring en de presentatie van de pagina. Als koppen ervoor zorgen dat bezoekers de website beter helpen te begrijpen, dan zal dit ook zo werken bij de algoritmes van de zoekmachines. Deze zijn namelijk nagemaakt om te denken als bezoekers. Gebruik de H1 om een nauwkeurige en zeer compacte samenvatting te geven van de pagina en de content die erop te vinden is. Alle andere koppen op de website moeten gezien worden als tussenkoppen. De tussenkoppen zoals een H2 of H3 geven vaak een onderwerp binnen de hoofdkop aan en gaan er dieper op in, in de tekst onder de tussenkop. Het zal altijd gaan om de content en hoe dit gepresenteerd wordt aan de bezoekers van de website.

Koppen zijn belangrijker dan H1’s

Koppen op de website kunnen een H1 zijn, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Het gaat erom dat de belangrijkste kop een overkoepelend onderwerp of samenvatting is van de hele pagina. Dit zal er automatisch voor zorgen dat er een of meerdere zoekwoorden in worden verwerkt. Maar dit is niet per se voor de zoekmachine optimalisatie van de website, het gaat altijd om de bezoeker en de ervaring die zij hebben op de website. Zorg dat de boodschap duidelijk is en de structuur eenvoudig te herkennen is.

Nu kun je zelf aan de slag met het doorvoeren van de juiste koppenstructuur op iedere pagina. Je zult merken dat dit van invloed is op de zoekmachine optimalisatie. Liever concentreren op de diensten of producten van je onderneming en SEO uitbesteden? Neem dan direct contact met ons op of laat een SEO scan doen.

In dit artikel lees je: