Leestijd: 5 min

KISS principe – Keep It Simple Stupid!

Zomaar een gesprek tussen één van onze programmeurs en de copywriter, een schoolvoorbeeld waar het KISS principe vandaan komt:

“Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik krijg de plugin niet werkende. Ik heb hem al via FTP in de plugin map gezet. In de template map. Maar ik krijg hem verdorie gewoon niet zoals ie moet!”

“Heb je de Wordpress plugin installer al geprobeerd?”

“Uhhh…. Nee… Even proberen… Damn… Hij werkt gewoon.”

“KISS – Keep It Simple Stupid”

(Lees ook eens over de Upsell!)

Waar komt het KISS principe vandaan?

Programmeurs zijn bijzondere mensen. De meest complexe zaken weten zij te vertalen naar de wensen van de klant. Maar tegelijkertijd lijkt het wel alsof hun hersenen ook enkel in complexe zaken denken. Om zaken overzichtelijk te houden binnen complexe systemen en programma’s werd het KISS principe al in de late jaren 70 gebruikt binnen de programmeurswereld.

KISS principe

Het KISS principe is een Engels acroniem, waarbij er doorgaans gebruik wordt gemaakt van de volgende betekenissen:

  • Keep It Simple, Stupid
  • Keep It Short & Simple
  • Keep It Simple & Straightforward

Alledrie komen ze op hetzelfde neer: hou het simpel, dat werkt het best.

Waarom het KISS principe hanteren?

Waarom werkt het KISS principe nou zo goed? Ook weer heel simpel eigenlijk. Wanneer je tracht iets heel ingewikkelds te creëren sluipt een foutje of onvolkomenheid er al gauw in. Wanneer je een boodschap over tracht te brengen is een korte bondige boodschap veel krachtiger dan een ellenlange zin.

Vandaar dat er binnen de (online) marketing wereld veelvuldig gebruik wordt gemaakt van het KISS principe. Zoals wel vaker is het verstandig om te kijken naar de grote jongens.

Kijk maar eens mee naar:

  • NIKE – Just do it
  • McDonalds – I’m lovin it
  • Coca Cola – Always Coca Cola, Life tastes good, Enjoy, Open happinness, Great taste – Zero Sugar (Zero)
  • Heineken – Heerlijk Helder Heinken, Biertje?
  • Bol.com – Ook daarom koop je bij Bol.com
  • Zalando – Schreeuw van geluk

De grote jongens maken allemaal gebruik van korte krachtige slogans. Waarom? De boodschap komt beter over, maar vooral; blijft beter hangen. Voor je branding is dit natuurlijk een welkome zaak.

Want wanneer wij roepen: Zo. Nu eerst een ….? zeggen jullie automatisch BAVARIA.

Dat is de kracht van het KISS principe. Less is more, zoals we kennen uit de (web)designwereld.

Het KISS principe en jouw business

Hanteer jij het KISS principe al binnen jouw business? Doen, zeggen wij! Je zult merken dat het werkt.

Of je nou een programmeur, webdesigner, online marketeer of copywriter bent; KISS werkt altijd.

Een artikel over KISS roept om een relatief kort artikel en daarom besluiten we dit artikel dan ook in stijl.

Deel dit artikel via ALLE Social Media kanalen met onderstaande buttons!

Lees ook over de basisprincipes van affiliate marketing.

Hulp nodig?

Je eigen bedrijf alleen naar een hoger niveau tillen, kan lastig zijn.
Heb je hulp nodig? Aarzel niet en neem contact met op!

Anderen bekeken ook

Leestijd: 7 min

Wat we allemaal kunnen leren van de groei van Coolblue? Of je nu op zoek bent naar een nieuwe telefoon, een nieuwe koptelefoon of een nieuwe spelcomputer, bij Coolblue kun je terecht. Je vindt er ook een grote selectie keukenapparatuur,...

Leestijd: 5 min

Een eigen webshop in 2023 starten. Waar begin je? Denk je erover om je eigen webshop te beginnen? Of je nu fysieke goederen, digitale producten of een combinatie van beide wilt verkopen, er is nog nooit een beter moment geweest...

Leestijd: 7 min

Succesvol adverteren op Instagram: Handleiding Voor bedrijven kan Instagram een krachtig middel zijn om nieuwe en huidige klanten te bereiken. Zo zijn er meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers die elke dag minstens één bedrijfsprofiel bekijken. Maar hoe kun je ervoor...

Leestijd: 7 min

Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf dat niet aan deze vraag kan voldoen zal snel achterop raken.