Tip 2: Houd de laadsnelheid van je website in de gaten
Ook dit aspect wordt vaak vergeten: houd de laadsnelheid van je website in de gaten. Om een fatsoenlijke positie in Google te krijgen, mag een pagina er niet langer dan een paar seconden over doen om te laden. Dit draagt bij aan de bezoekerservaring, wat Google erg belangrijk vind. Wil jij je positie in Google behouden, zorg er dan voor dat je laadsnelheid in orde is. Een manier om dit te checken is via de Google Page Speed Tool.
De laadsnelheid is niet iets wat je één keer checkt. In de loop der tijd voeg je namelijk nieuwe pagina’s, nieuwe afbeeldingen en andere elementen aan je website toe. Deze kunnen de pagespeed allemaal beïnvloeden. Maak er een gewoonte van om dit bijvoorbeeld eens per maand te checken.
Hoe verhoog ik de laadsnelheid van mijn website?
Er zijn een paar makkelijke manieren om de laadsnelheid van je website te verhogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zoeken van een nieuwe hosting, zodat je meer opslagruimte voor je website hebt. Ook het comprimeren (kleiner maken) van je afbeeldingen zorgt er voor dat je laadsnelheid verhoogd wordt, zodat jouw pagina’s hun positie in Google kunnen behouden.
Tip 3: Breid je linkbuilding uit
Veel marketeers maken de fout om in één periode al hun links aan te maken. Zij maken bij wijze van spreken 500 links aan, waarna zij het laten voor wat het is. Niet alleen levert dit vrij weinig op, ook kan het je op een straf van Google komen te staan. Google is voor het natuurlijk optimaliseren van websites, en eenmalig honderden links aanmaken draagt hier niet aan bij. Zorg er daarom voor dat jij op periodieke wijze hier en daar wat nieuwe links aan je website toevoegt.
Hoe breid ik mijn linkbuilding uit?
Om je positie in Google vast te houden en misschien zelfs te verbeteren, moet je je linkbuilding op een zo natuurlijk mogelijke manier uitbreiden. Natuurlijk moet je homepagina flink versterkt worden, maar zelfs met een goede juice verdeling op je website moeten externe links ook naar andere pagina’s wijzen.
Een goede linkbuildingstrategie bestaat uit een gevarieerd soort links, verwijzend naar verschillende pagina’s op je website, aangemaakt in verschillende periodes. Ga hier eens een periode lang elke maand een paar uur aan zitten en maak bijvoorbeeld twee linkjes aan naar de 20 belangrijkste pagina’s van je website. Ook kun je je richten op pagina’s die nog niet zo goed scoren, en ze op deze manier versterken.
Een andere goed werkende manier van linkbuilding is het schrijven van gastblogs. Ga op zoek naar websites waar de onderwerpen uit jouw branche leven en kijk of jij hier iets aan kan bijdragen. Benader de beheerders van deze websites en overleg de mogelijkheden. Mocht het zover komen dat jij bijvoorbeeld elke maand een blog voor hun mag schrijven, is het uiteraard belangrijk dat deze worden doorgelinkt naar jouw website!
Tip 4: Werk je interne sitestructuur bij
Om je positie in Google te kunnen behouden, moet je je sitestructuur bijhouden. Dit wil niet zeggen dat je om de maand de gehele structuur op de schop moet gooien! Wel betekent het dat bij het toevoegen van pagina’s je structuur blijft veranderen. Voor een goede juice verdeling (ja, we zijn gek op dit woord) moet je bij het toevoegen van elke pagina je interne linkstructuur aanpassen. Helaas, hier ontkom je niet aan.
Houd je interne sitestructuur scherp in de gaten. Maak een goed overzicht van je structuur – zet dit op papier – en maak aantekeningen bij elke pagina die je gaat toevoegen. Leid niet langer werkende links om door middel van een 301-redirect, of pas je structuur handmatig aan.
Elk nadeel heeft zijn voordeel
Ook wij zijn het Cruijffiaans machtig. Binnen online marketing kun jij van een nadeel je voordeel maken. In het behouden van je positie in Google, zijn er soms onoverkomelijke problemen. Het kan zijn dat sommige links niet werken en dat je deze niet hebt opgespoord. Bezoekers krijgen dan een 404-error te zien. Gelukkig kun jij dit in je voordeel laten werken.
Elke 404 die een bezoeker krijgt te zien, is in principe hetzelfde. Ook deze valt dus te optimaliseren. Zorg voor een aansprekende tekst, waarbij je de bezoeker verder helpt. Ook kun je er een contactpagina van maken, waarin je de bezoeker vraagt waar hij naar zoekt en voorstelt dit handmatig terug te sturen. Op deze manier creëer je extra commitment en maak je van een nadeel een voordeel!
Tip 5: Wees actief op sociale media
Door je sociale mediakanalen op actieve manier bij te houden, kun jij ook je positie in Google vasthouden. Heb jij een Facebook pagina, een Twitteraccount en/of een Instagram account, post hier dan op vaste tijdstippen wat op. Niet alleen houd je je volgers hiermee vast en breid je je netwerk uit, ook levert het meer waardering van Google op.
Een ranking factor van Google zijn het aantal social shares dat je website heeft. Hoe meer mensen jouw berichten delen, des te meer waardering van Google dit oplevert.
Manieren om meer social shares te genereren
Een manier om meer social shares te genereren, is door social media share buttons bij je artikelen te plaatsen. Op deze manier spoor je bezoekers en lezers aan je berichten te delen. Een andere manier is door bijvoorbeeld een gratis stuk content weg te geven, in ruil voor het delen van je bericht. Spoor je lezers ten slotte ook actief aan om je bericht te delen – soms hebben zij net dat extra duwtje in de rug nodig. Eindig je tekst met een duidelijke call to action.
Al met al
Al met al zijn er verschillende manieren om je positie in Google ook na het optimaliseren vast te houden of zelfs te verbeteren. Zo kun je interne updates uitvoeren, de snelheid van je website bijhouden, je linkbuilding uitbreiden, je interne sitestructuur bijwerken en actief zijn op Social Media. De moraal van het verhaal is dat om je positie in Google vast te houden, je toch op periodieke wijze updates moet uitvoeren. Plan dit goed in, of besteed het uit aan een externe partij. SAM Online Marketing is jouw partij hierin. Wil je meer weten over onze diensten, neem dan vandaag nog contact met ons op!