Succesvol adverteren op Instagram: Handleiding

19 december 2022

Leestijd: 7 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Voor bedrijven kan Instagram een krachtig middel zijn om nieuwe en huidige klanten te bereiken. Zo zijn er meer dan 200 miljoen Instagram-gebruikers die elke dag minstens één bedrijfsprofiel bekijken. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf er een is waar gebruikers zich toe aangetrokken voelen? Door te adverteren! Door boeiende en visueel aantrekkelijke advertenties te maken, kun je de naamsbekendheid vergroten en verkeer naar je website of winkel sturen. Blijf lezen voor een handleiding over hoe je succesvolle advertentiecampagnes op Instagram kunt maken.

Waarom adverteren op Instagram?

Er zijn een aantal redenen waarom bedrijven zouden moeten overwegen om te adverteren op Instagram. Ten eerste heeft het platform een groot en betrokken gebruikersbestand. Meer dan 1 miljard mensen gebruiken Instagram elke maand, en meer dan de helft gebruikt het platform om nieuwe producten en diensten te ontdekken. Bovendien biedt Instagram bedrijven verschillende targetingopties, zodat je ervoor kunt zorgen dat je advertenties worden gezien door mensen die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dus als je op zoek bent naar een manier om nieuwe klanten te bereiken en je bedrijf te promoten, is adverteren op Instagram een goede optie! Wil je meer weten over adverteren op Social Media? Neem contact op met SAM Online Marketing!

Stap 1: bepaal je doelen

Als je een bedrijfseigenaar bent, is het belangrijk om sterk aanwezig te zijn op Social Media. Tegenwoordig besteden potentiële klanten namelijk steeds meer tijd aan het scrollen door hun feeds, en als je daar geen gebruik van maakt, mis je een grote kans! Voordat je begint met het maken van je advertentie, is het belangrijk om een stap terug te nemen en na te denken over wat je met je advertentie wilt bereiken. Wil je de naamsbekendheid vergroten? Verkeer naar je website leiden? De verkoop van een bepaald product verhogen? Als je eenmaal je doelen hebt bepaald, kun je verder met de volgende stap.

Stap 2: kies het juiste formaat

Er zijn vier hoofdtypen advertentieformaten op Instagram: foto, video, carrousel en stories. Elk type advertentie heeft zijn eigen sterke punten, dus het is belangrijk om het juiste formaat te kiezen op basis van je doelen. Als je bijvoorbeeld je merkbekendheid wilt vergroten, kan een video-advertentie een goede optie zijn, omdat die meer de aandacht van gebruikers zal trekken dan een foto-advertentie zou doen. Maar als je probeert verkeer naar je website te leiden, is een carrousel-advertentie misschien beter, omdat je dan meerdere afbeeldingen en links kunt opnemen.

Foto-advertenties zijn eenvoudig en ongecompliceerd, en kunnen zeer effectief zijn als je een sterke visuele boodschap hebt. Video-advertenties zijn wat dynamischer maar vergen meer productietijd en inspanning. Met carrousel advertenties kun je een verhaal vertellen met meerdere afbeeldingen, maar het kan lastig zijn ze goed te krijgen. En last but not least zijn verhalen ook een mooi formaat waarmee je korte, korte video’s kunt delen met je publiek. Ze zijn perfect voor “behind the scenes” of snelle aankondigingen. Dus, wat is het beste advertentieformaat voor jou? Dat hangt dus allemaal af van je doelen en doelstellingen. Wil je graag advies over het inzetten van jouw Social Media Marketing? Schakel SAM Online Marketing in en laat je helpen. Samen vooruit, samen winnen! 

Stap 3: selecteer aantrekkelijke visuals

Bij Instagram draait alles om visuals, dus het is belangrijk dat je advertentie aantrekkelijke afbeeldingen of video’s bevat. Als je foto’s gebruikt, zorg er dan voor dat ze van hoge kwaliteit zijn en relevant voor je producten of diensten. En als je video’s gebruikt, probeer ze dan kort te houden (onder de 60 seconden) en zorg ervoor dat ze correct zijn bijgesneden voor het telefoonscherm. Bedenk dat gebruikers eerder geneigd zijn video’s te bekijken met het geluid uit, dus voeg ook bijschriften toe.

Hoe zorg je voor de perfecte visuals?

#1 Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Als je wilt dat je Instagram visuals aantrekkelijk zijn, moet je afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken. Dit betekent afbeeldingen die goed belicht zijn, scherp zijn, en vrij van oneffenheden. Hoe beter de kwaliteit van je afbeeldingen, hoe groter de kans dat mensen stoppen en ze bekijken.

#2 Gebruik heldere kleuren

Heldere kleuren zijn opvallend en helpen je visuals op te vallen op Instagram. Als je niet zeker weet welke kleuren je moet gebruiken, probeer dan te experimenteren met een kleurenpalet tool zoals Coolors of Adobe Color Wheel.

#3 Gebruik interessante composities

In plaats van alleen maar foto’s van je product vooraan en in het midden te plaatsen, probeer interessante composities te gebruiken om je visuals aantrekkelijker te maken. Je kunt bijvoorbeeld proberen vanuit verschillende hoeken te fotograferen of negatieve ruimte te gebruiken.

#4 Storytelling

Mensen voelen zich van nature aangetrokken tot verhalen, dus probeer verhalen te verwerken in je Instagram-beelden. Dit kan van alles betekenen, van het delen van foto’s en video’s achter de schermen tot het uitlichten van reviews van klanten.

#5 Wees consistent

Misschien nog wel het meest belangrijke: wees consistent! Als je wilt dat mensen je merk op Instagram onthouden, moet je consistent zijn met je visuals. Dit betekent het gebruik van vergelijkbare kleuren, filters en composities in al je foto’s en video’s.

Stap 4: schrijf overtuigende teksten

Als je eenmaal je beelden hebt geselecteerd, is het tijd om na te denken over de begeleidende tekst. De tekst moet overtuigend zijn en de voordelen van je producten of diensten belichten. Probeer niet meer dan één of twee regels tekst te gebruiken – gebruikers zullen eerder korte beschrijvingen lezen dan lange. En zorg ervoor dat je call-to-action duidelijk is – je wilt dat gebruikers weten wat ze moeten doen na het zien van je advertentie. Denk bijvoorbeeld aan je website bezoeken, een product kopen enzovoort.

Stap 5: stel je advertentiecampagne op

Nu je je advertentie hebt gemaakt, is het tijd om je campagne op te zetten in Facebook Ads Manager. Begin met het kiezen van je campagnedoel (dit moet overeenkomen met het doel dat je in stap 1 hebt gedefinieerd), kies dan Instagram als de plaatsing voor je advertentie. Daarna moet je een publiek voor je advertentie kiezen en een budget voor je campagne aanmaken. Zodra alles is ingesteld, druk je op “publiceren” en kijk je toe hoe je advertentie nieuwe mensen bereikt!

Voordelen adverteren op Instagram

We hebben je hierboven 5 praktische tips gegeven om jouw bedrijf instagram een flinke boost te geven. Maar, wat zijn nu de voordelen van Social Media adverteren? We vertellen het je graag!

#1 Bereik een breder publiek

Een van de grootste voordelen van adverteren op Instagram is dat je een breder publiek kunt bereiken dan via andere kanalen. Dit komt omdat Instagram meer dan 1 miljard actieve gebruikers heeft, waardoor je het potentieel hebt om een groot aantal mensen te bereiken met je advertenties. Bovendien zijn Instagram-gebruikers zeer betrokken, wat betekent dat de kans groter is dat ze je advertenties zien en onthouden. Win-win!

#2 Vergroot de merkbekendheid

Een ander voordeel van adverteren op Instagram is dat het kan helpen om de merkbekendheid te vergroten. Dit komt omdat mensen advertenties die ze op Instagram zien eerder opmerken en onthouden, in tegenstelling tot andere kanalen waar ze er misschien eerder aan voorbij scrollen. Bovendien kun je met Instagram krachtige visuals gebruiken in je advertenties, wat kan helpen om je merk beter te onthouden.

#3 Verkoop en leads stimuleren

Adverteren op Instagram kan ook helpen om verkoop en leads voor je bedrijf te stimuleren. Dat komt omdat je in je advertenties links naar je website of productpagina’s kunt opnemen, waardoor mensen gemakkelijk meer te weten kunnen komen over wat je aanbiedt en een aankoop kunnen doen. Bovendien kunnen Instagram-advertenties worden gericht op specifieke doelgroepen, wat betekent dat je meer kans hebt om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt.

#4 Verhoog de betrokkenheid

Een ander voordeel van adverteren op Instagram is dat het kan helpen om de betrokkenheid bij je merk te vergroten. Dit komt omdat mensen die je advertenties zien meer kans hebben om je merk op Instagram te volgen en zich met je inhoud bezig te houden. Bovendien, wanneer mensen zich met je inhoud bezighouden, helpt het om een positieve associatie met je merk te creëren, wat na verloop van tijd kan leiden tot meer verkoop en loyaliteit.

#5 Krijg inzicht in je publiek

Tot slot biedt adverteren op Instagram je waardevolle inzichten in je doelgroep. Dat komt omdat je met het advertentieplatform van Instagram kunt bijhouden hoe mensen met je advertenties omgaan, inclusief hoe vaak ze ze zien en of ze erop klikken. Deze informatie kan heel nuttig zijn om te begrijpen welk soort inhoud goed aansluit met je publiek en hoe je ze het beste kunt bereiken

Dus, door deze stappen te volgen, kun je succesvolle advertentiecampagnes op Instagram maken die helpen je bedrijfsdoelen te bereiken – of dat nu het vergroten van de naamsbekendheid is of het verkeer naar je website sturen. Dus waar wacht je nog op? Ga vandaag nog aan de slag of schakel SAM online Marketing in!

Inhoudsopgave