19 april 2023

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Heb je weleens een mail gezien met de boodschap: “Probeer nu 14 dagen gratis en ontdek het zelf”. Dit is een voorbeeld van de laatste Action stap in het AIDA-model. Dit is de stap waarbij de bezoeker wordt overgehaald tot het aanmelden voor een proefperiode.

Het AIDA-model is een tool om mensen nieuwsgierig te maken en ze tot actie aan te zetten. Het wordt veel gebruikt in de marketing om producten en diensten aantrekkelijk te maken. Het model bestaat uit vier stappen: Aandacht trekken, Interesse wekken, Verlangen opbouwen en Actie ondernemen. Hieronder lees je alles hierover!

AIDA MODEL

    • Attention – Aandacht van je lezer
    • “Ontdek de tool die je team 30% productiever maakt”
    • Interest – Wek interesse voor je boodschap
    • Klik naar landingspagina met gedetailleerde informatie over hoe de tool werkt
    • Desire – Creëer behoefte voor je aanbod
    • Reviews van tevreden klanten, en unieke functies van de tool
    • Action – Bied je aanbod aan en zet aan tot actie (conversie)
    • Duidelijke call-to-action voor gratis proefperiode.

#1 Aandacht trekken

Dit is de eerste en belangrijkste stap. Het is hierbij belangrijk dat je de aandacht van de doelgroep te trekken, door de boodschappen die ze ontvangen. Denk aan sterke elementen, zoals kleuren, afbeeldingen of video’s. Schrijf pakkende koppen, die de kern van de boodschap overbrengen en maak gebruik van vragen of stellingen die zorgen voor nieuwsgierigheid!

Email: “Heb je genoeg van inefficiënte vergaderingen? Wij hebben de oplossing!”
Banner advertentie: “Maak je team 30% productiever!”

#2 Interesse wekken

Wanneer de aandacht is getrokken, is het belangrijk om hun interesse vast te houden met relevante informatie. In deze stap laat je zien waarom het product of dienst de moeite waard is. Denk aan gedetailleerde informatie, feiten en cijfers of vertel een verhaal dat past bij uitdagingen van de doelgroep.

Voorbeeld: “Veel bedrijven verliezen tijd aan ongestructureerde vergaderingen, met de onze software bespaar je XX tijd en een productiviteitsstijging van XX%.

#3 Verlangen opbouwen

In deze derde stap wil je verlangen creëren om je product of dienst te willen hebben. Benoem hier de positieve voordelen van de aanschaf van het product of dienst. Gebruik hierbij reviews, de voor-en-na scenario’s of laat zien hoe het zich onderscheidt van de concurrentie.

Testimonials: “Sinds het gebruik van de software, zijn onze vergaderingen veel sneller afgerond en productiever. We houden hierdoor meer tijd over voor strategisch werk. CEO van XX.”

#4 Actie ondernemen

De laatste stap van het AIDA-model, is je doelgroep aanzetten tot actie. Denk aan het kopen van je product of het invullen van een contactformulier. Gebruik hierbij een duidelijke call-to-action (CTA), en creëer een gevoel van urgentie om meteen te handelen.

Call-to-action: “Probeer onze software nu 14 dagen gratis.”
Website CTA: “Neem vandaag nog contact op voor gratis website-scan.”

Wanneer gebruik je het model?

  • Bij het opzetten van je website
  • Wanneer je adressen voor je mailing verzamelt
  • Het schrijven van een persbericht
  • Bij het schrijven van een landingspagina
  • Bij het opzetten van reclame-campagnes

Bedenk hierbij dat iemand jou en jouw product nog niet kent. Met de fases in de AIDA-formule, zal de potentiële klant deze stappen doorlopen.

Waarom is het Aida Model zo belangrijk?

Aid Model is belangrijk omdat het helpt om mensen te overtuigen en hen te laten luisteren naar wat jij te zeggen hebt. Het is een handig hulpmiddel voor als je iets wilt verkopen, een verhaal wilt vertellen of iemand wilt helpen.

AIDA-formule: Impulsaankopen en dure aankopen

Hoe de AIDA-formule precies werkt, is afhankelijk van het product dat wordt verkocht. Je hebt bijvoorbeeld impulsaankopen bij de supermarkt, bij de kassa, die ook de AIDA stappen doorlopen, maar veel sneller. Denk aan chocola, kauwgom of een tegoedbon. Als je dure producten verkoopt, dan zal het proces iets langer duren. De meeste specialisten zullen altijd rekening houden met de stappen uit het AIDA-model bij nieuwe campagnes.

Valkuilen AIDA model

  • Te veel focus op Aandacht, zonder voldoende aandacht voor Interesse, Verlangen en Actie.
  • Gebruik maken van te generieke boodschappen die niet aansluiten bij jouw doelgroep.
  • Het onvoldoende opbouwen van de fase Verlangen, door niet voldoende de voordelen te vermelden.
  • Onduidelijke call-to-action, wat verwarring veroorzaakt bij potentiële bezoeker.
  • Geen strategie voor follow-up, wat herhaalaankopen vermindert.

Iedereen kan werken met AIDA model

Het Aida Model is een eenvoudig model om mensen nieuwsgierig te maken en uiteindelijk over te halen op aankoop. Het bestaat uit vier stappen: Aandacht trekken, Interesse wekken, Verlangen opbouwen en uiteindelijk Actie ondernemen.

Met bovenstaande stappen, kun jij met behulp van de AIDA-formule een goede verkooptekst schrijven. Heb je hulp nodig bij het schrijven van ijzersterke teksten? Laat de specialisten van SAM Online marketing je helpen!

Veelgestelde vragen

    1. Wat is het Aida Model? Het is een methode om mensen aan te zetten tot actie. Dit model wordt veel gebruikt in marketing om de aandacht van publiek te trekken, interesse te wekken, verlangen te creëren om uiteindelijk tot aankoop over te gaan.
    2. Hoe werkt het Aida Model? Het Aida Model bestaat uit vier stappen: Aandacht trekken, Interesse wekken, Verlangen opbouwen en Actie ondernemen.
    3. Waar wordt het Aida Model voor gebruikt? Het Aida Model wordt gebruikt om mensen te overtuigen, zoals in reclames en marketing, maar ook in dagelijkse interacties.
    4. Waarom is het Aida Model belangrijk?
      Door deze stappen te volgen, kunnen bedrijven hun marketing optimaliseren en zo de kans op conversie verhogen. Het model helpt bij het creëren van een overtuigende boodschap en leidt tot concrete acties van de doelgroep.

Inhoudsopgave

Anderen bekeken ook