Wanneer gebruik je het model?
- Het schrijven van pakkende landingspagina’s.
- Het opzetten van e-mailcampagnes.
- Het maken van social media advertenties.
- Het ontwerpen van banneradvertenties of flyers.
Bedenk hierbij dat iemand jou en jouw product nog niet kent. Met de fases in de AIDA-formule, zal de potentiële klant deze stappen doorlopen.
Waarom is het Aida Model zo belangrijk?
Het AIDA model is belangrijk omdat het helpt om mensen te overtuigen en hen te laten luisteren naar wat jij te zeggen hebt. Het is een handig hulpmiddel voor als je iets wilt verkopen, een verhaal wilt vertellen of iemand wilt helpen.
AIDA formule: Impulsaankopen en dure aankopen
Hoe de AIDA formule precies werkt, is afhankelijk van het product dat wordt verkocht. Je hebt bijvoorbeeld impulsaankopen bij de supermarkt, bij de kassa, die ook de AIDA stappen doorlopen, maar veel sneller. Denk aan chocola, kauwgom of een tegoedbon. Als je dure producten verkoopt, dan zal het proces iets langer duren. De meeste specialisten zullen altijd rekening houden met de stappen uit het AIDA-model bij nieuwe campagnes.
Valkuilen AIDA model
Hoewel het model eenvoudig lijkt, zijn er enkele veelvoorkomende fouten:
- Te veel focus op aandacht: Je trekt wel aandacht, maar wekt onvoldoende interesse of verlangen.
- Vage CTA’s: Zorg dat je klant precies weet wat hij moet doen.
- Geen doelgroepsegmentatie: Een generieke boodschap mist de aansluiting met specifieke klantbehoeften.
- Geen opvolging: Vergeet niet om klanten na de actie te blijven betrekken, bijvoorbeeld met een e-mailreeks.
Iedereen kan werken met AIDA model!
Het Aida Model is een eenvoudig model om mensen nieuwsgierig te maken en uiteindelijk over te halen op aankoop. Het bestaat uit vier stappen: Aandacht trekken, Interesse wekken, Verlangen opbouwen en uiteindelijk Actie ondernemen.
Met bovenstaande stappen, kun jij met behulp van de AIDA-formule een goede verkooptekst schrijven. Heb je hulp nodig bij het schrijven van ijzersterke teksten? Laat de specialisten van SAM Online marketing je helpen!