Schrijven in spreektaal

5 mei 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Schrijven in spreektaal. Ook jij deed het. Misschien doe je het nog steeds wel. Het hoort niet. Althans, dat wordt ons vanaf de basisschool aangeleerd. Wanneer je spreekt gebruik je spreektaal, wanneer je schrijft schrijftaal. Logisch ook wel. Behalve op het internet. Op het internet werkt schrijven in spreektaal beter. Het is een onderdeel van content optimalisatie.

Waarom?

Lees snel verder!

Schrijftaal vs. spreektaal

Al op jonge leeftijd leren we al dat er een duidelijke verschil is tussen spreektaal en schrijftaal. Je kunt niet alles op papier pennen wat er uit je mond komt rollen. In veel gevallen klopt dat ook. Stel je voor dat dit artikel begon met: “Uhm… goed. Schrijven in spreektaal. Eeeh… ook jij deed het…. Misschien doe je het nog steeds wel….”.

Zou behoorlijk slordig ogen denk je niet?

Daarom schrijven we op een andere manier dan we spreken. Om te ordenen en teksten overzichtelijk te maken. Maar heeft schrijven in schrijftaal wel altijd het gewenste effect op je doelgroep? Vooral wanneer het om bezoekers van je website gaat?

Het antwoord is nee.

Schrijven in spreektaal activeert het brein van je bezoeker

Het antwoord is inderdaad nee.

Schrijven in schrijftaal werkt niet zo goed op het internet. De aandachtsspanne van je bezoeker is kort, over de 2 seconden regel hebben we het op onze blog al vaak genoeg gehad. In die twee seconden moet jij er voor zorgen dat de bezoeker geboeid genoeg is om je website niet weg te klikken. Vaak doen we dit door allerlei fratsen op onze website uit te halen, bijvoorbeeld door een opvallende Call to Action te plaatsen boven de vouw van de website.

Maar wat als het doel van de (landings-)pagina is om je bezoeker in de tekst te trekken? Hem of haar op te zuigen en niet meer los te laten tot de laatste punt.

Dan is spreektaal je beste vriend!

Een dialoog tussen je website en de bezoeker

Spreektaal activeert namelijk het brein van je bezoeker.

Wanneer je spreektaal gebruikt denken de hersenen dat er een gesprek met hun wordt gevoerd. Dit komt doordat je in spreektaal eigenlijk altijd wel de woorden ‘je, jij en/of u’ gebruikt. Deze woorden gelden voor de hersenen alsof er een dialoog plaats vindt en waar logischerwijs verwacht wordt van de andere partij dat er wordt geantwoord. Natuurlijk gebeurt dit niet. Je bezoeker leest immers een tekst. Het gaat om de prikkel die nodig is.

Juist die prikkel zorgt er namelijk voor dat je de aandacht van je bezoeker te pakken hebt, vervolgens is het aan jou om die aandacht vast te houden. In onze artikelen over de AIDA formule en SEO teksten schrijven lees je hier meer over.

Een concreet voorbeeld kun je zelfs in deze tekst terugvinden. Herinner je je deze zin nog? “Schrijven in spreektaal. Ook jij deed het.” Hiermee heb ik geprobeerd je aandacht vanaf de eerste seconde te trekken.

Als je deze zin leest is dat me gelukt en is het me dus ook gelukt om je aandacht vast te houden gedurende deze ‘dialoog’. Toch altijd wel het uiteindelijke doel van een tekst. In ieder geval ons doel.

Schrijven in spreektaal met een doel

Als je een eigen website beheert heb je een doel met die website. Je wilt informatie bieden. Verkopen realiseren via je webshop. Offerte aanvragen krijgen. Whatever…

Iedere losse pagina op je website heeft ook een doel.

Wanneer je dus een tekst schrijft voor een pagina zul je de tekst moeten schrijven met het doel van de pagina als achterliggende gedachte. Spreektaal kan je helpen met het verwezenlijken van je doel. Eenvoudiger en doelgerichter dan met schrijftaal.

Bekijk de tekst van autodealer Mauritz Motor Cars uit Leiden eens:

Schrijven in spreektaal - autobedrijf Mauritz Motorcars

Dit is de eerste kennismaking tussen de bezoeker en Mauritz Motor Cars uit Leiden. In de tekst staat prima in schrijftaal verwoord wat de eigenaar wilt vertellen. Maar echt sprankelend, aantrekkelijk en verleidelijk is de tekst niet.

Als ik dit zo lees heb ik eerder het gevoel dat ik bij een seminar ben waarbij de eigenaar zijn verhaaltje afsteekt tegenover een grote groep mensen, waarbij mijn gedachten afdwalen naar warme stranden, lange nachten en ijskoud bier.

Het pakt me niet. Het raakt mij niet persoonlijk.

In tegenstelling tot een telecomprovider die al jaren precies weet hoe zij hun doelgroep moeten aanspreken:

schrijven in spreektaal
Ben is master in schrijven in spreektaal. Bij Ben heb je altijd het gevoel alsof er direct tegen jou persoonlijk wordt gesproken. Het lijkt zelfs alsof Ben een echt persoon is.

Dé manier om een doeltreffende connectie met je doelgroep te realiseren.

Schrijftaal omzetten in spreektaal

In content optimalisatie vertelden we je al dat het loont om je bestaande content eens flink onder de loep te nemen en te optimaliseren voor betere resultaten. Hogere posities in de zoekmachines, betere conversie voor je website.

Zo loont het ook om de huidige teksten op je website eens te controleren op schrijftaal vs. spreektaal. Het verbeteren en optimaliseren van je bestaande teksten hoeft niet heel moeilijk te zijn en het hoeft ook niet veel tijd te kosten, maar het levert je wel meer rendement op.

Wees niet bang om meer spreektaal in je teksten te verwerken. Veel bedrijven zijn bang dat klanten het bedrijf niet serieus zullen nemen wanneer er niet in ‘deftige taal’ gesproken wordt op de website. Het bedrijf moet zakelijk en professioneel overkomen.

Begrijpelijk wanneer je denkt vanuit oogpunt van het bedrijf. Wat veel ondernemers echter vergeten is dat het feitelijk helemaal niet om jouw bedrijf gaat. Het gaat om jouw klant.

Jouw klant zal het waarderen wanneer hij begrijpt wat er op je website staat. Geen moeilijke vaktermen, geen jargon, geen abstractie. Gewoon simpel. Je, jij of u. Persoonlijk. Helder. Doeltreffend.

Schrijf alsof je tegen je vader, moeder, vriend of vriendin praat en Keep It Simple Stupid! (KISS – principe)

Zelfs je meest serieuze en professionele klanten zullen deze aanpak waarderen.

Ons doel met dit artikel?

Jou boeien van begin tot eind. Geef ons even een thumbs up in een reactie hieronder als dit is gelukt.

In dit artikel lees je: