Veelgestelde vragen over Google Shopping
In een Google Shopping advertentie kun je eigenlijk alles al checken wat je moet weten over een product om deze te willen kopen. Het gaat om de volgende punten:
- Foto van het product
- Prijs van het product met eventuele oude, doorstreepte prijs wanneer het gaat om een afprijzing
- Sterren met de hoeveelheid reviews die er geplaatst zijn
- Naam van het product
- Merk van het product
- De site die het aanbiedt
Google Merchant Center is een platform van Google voor alle webshop eigenaren. Via dit platform kun je namelijk jouw producten uploaden en deze vervolgens plaatsen in bijvoorbeeld Google Shopping. Hier stel je dus eigenlijk je advertenties van je producten samen met alle punten die we in de vorige vraag behandeld hebben. Maar je kunt de feed van je producten ook heel gemakkelijk uploaden. Je kunt er namelijk voor kiezen om je producten te koppelen aan Google Merchant Center door middel van bijvoorbeeld een FTP-server koppeling, API-koppeling of door met de hand een CSV of XML bestand toe te voegen. Analyseer vervolgens altijd of alle gegevens wel daadwerkelijk kloppen en overgezet zijn!
Voor het kiezen van je zoekwoorden kun je veel verschillende tools gebruiken. De meest simpele en gratis tool is Google Keyword Planner, wat onderdeel van Google Ads is. Hier kun je een uitgebreide analyse mee doen door de zoekwoorden in te vullen die voor jou van toepassing zijn. Vervolgens komt de tool met meerdere zoekwoorden als advies om ook te gebruiken en kun je zo door blijven gaan totdat je een gedegen hoeveelheid zoekwoorden hebt die aansluiten op jouw campagne en budget. Deze zoekwoorden komen vaak namelijk dicht in de buurt met het zoekwoord dat jij hebt ingevuld wat betreft relevantie.
Ook kun je ervoor kiezen om betaalde tools in te zetten, zoals Ahrefs, SEMrush, Mangools en SE Ranking. Vooral de eerste twee geven je veel verschillende inzichten waarmee je dus veel kanten op kan om de beste mogelijkheden voor nieuwe zoekwoorden te vinden.
Beter zouden we niet per se willen zeggen. Google Shopping is voor webshop eigenaren wel een hele krachtige tool om je doelgroep beter te bereiken en voor meer conversies te zorgen. Wat de consultants van SAM Online Marketing als advies geven, is om het beide in te schakelen. Zeker omdat Google Shopping helemaal niet veel hoeft te kosten, mits je het op de juiste manier inzet!