Google Shopping

Door middel van Google Shopping opvallend bovenaan komen in de zoekresultaten van Google? SAM Online Marketing biedt de hulp die je nodig hebt om hier het meeste succes uit te halen! Google Shopping is weer heel anders dan een gemiddelde SEA campagne. Wil jij de beste service bieden en je doelgroep op zo veel mogelijk manieren bereiken en bedienen? Vergeet Google Shopping dan niet! De consultants van ons online marketing bureau vertellen je er graag meer over!

Online Marketing specialisten
Review Arie Bos
“Een betrouwbare partij die fijn communiceert en beloftes waarmaakt.”
Arie Bos -
(5.0)

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is het gedeelte bovenaan de zoekresultaten van Google waar je aanbevolen producten kan vinden wanneer je naar een specifiek product op zoek bent. Deze manier van adverteren is dan ook eigenlijk alleen gericht op webshops waar je producten kunt bestellen. Uiteraard kun je deze advertenties instellen met Google Ads zelf, maar specifiek hiervoor kun je ook de hulp van Google Merchant Center gebruiken. Dit is weer een ander platform van Google.

Denk bijvoorbeeld aan wanneer je in de zoekbalk van Google zoekt op een product als ‘Nike schoenen’. Meteen bovenaan de zoekresultaten springen er diverse producten uit waar je gelijk uit kunt kiezen, omdat Google de beste service wilt bieden voor haar gebruikers. Dit zijn de verschillende Google Shopping advertenties.

Wat zijn de voordelen van Google Shopping?

Veel webshop eigenaren kiezen niet voor niets voor het zelf beheren van Google Shopping of dit aan een online marketing bureau uitbesteden. Er komen namelijk veel voordelen bij kijken die jou meer conversies en geld opleveren! De consultants van SAM Online Marketing hebben deze voordelen voor je op een rijtje gezet:

  • Direct visueel zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google: over het algemeen wordt veel ingezet op SEA, waarmee je met een tekst-advertentie bovenaan kunt komen in de zoekresultaten van Google. Met een Shopping advertentie kun je dit echter een niveau hoger tillen, doordat er een foto verbonden is aan jouw advertentie. Een potentiële klant ziet meteen wat hij krijgt, waardoor de kans weer groter is dat iemand op jouw resultaat klikt en de kwaliteit van je leads omhoog gaat. Iemand klikt namelijk niet voor niets op jouw resultaat in dit geval!
  • Gericht adverteren: met deze advertenties kun je je heel gericht focussen op jouw doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld leeftijden en locaties uitsluiten, maar je kunt ook heel gericht adverteren op een zoekopdracht als ‘witte Nike schoenen met zwart logo’. Wanneer jij meteen bovenaan staat met een foto van jouw Nike schoen in dit geval en je valt direct goed in de smaak bij jouw potentiële klant, dan heb je hier al snel weer een lead uit!
  • Meerdere keren zichtbaar in Google: naast dat je met SEO en misschien ook zelfs SEA zichtbaar bent in Google, maak je de kansen nóg groter dat er op één van jouw resultaten geklikt wordt door middel van een Shopping advertentie. Met deze drie services ben je dus maar liefst drie keer zichtbaar op de eerste pagina van Google als je dit goed aanpakt!
  • Tijd besparen: het instellen van Google Shopping is over het algemeen geen moeilijke klus. In tegenstelling tot een SEA campagne, waar je eigenlijk altijd wel beter kunt kiezen voor het uitbesteden aan een online marketing bureau, ben je met een Shopping campagne zo klaar!
  • Groter bereik: naast dat je advertenties zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google, ben je met behulp van Google Shopping automatisch ook zichtbaar in Gmail, Google display locaties en YouTube.
  • Potentiële klanten met één advertentie meerdere keren bereiken: doordat je ook in het display netwerk zichtbaar bent, wordt je advertentie automatisch meer dan één keer laten zien door middel van remarketing. Op die manier kun je jouw potentiële klanten meerdere keren kietelen met jouw aanbieding!
Wat levert Google Ads uitbesteden aan SAM jou op?
  • Verhoogde advertentieprestaties
  • Duurzame campagnegroei
  • Optimalisatie van advertentieteksten
  • Hogere conversieratio
  • Beter Inzicht in KPI’s en ROAS
Ja, scan mijn Ads!

Hoe ziet een Google Shopping campagne eruit?

Het uitzetten van een Google Shopping campagne is zoals aangegeven niet zo een uitgebreide klus als het uitzetten van een SEA campagne. De consultants van ons online marketing bureau nemen je mee in het proces om je van het beste advies te voorzien!

1. Producten toevoegen aan Google Merchant Center

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om je volledige productfeed aan Google Merchant Center toe te voegen en de informatie van alle producten zo volledig mogelijk in te vullen. De verschillende onderdelen binnen deze informatie is voor iedere branche anders.

Tegenwoordig hoef je de producten echter vaak niet meer telkens in Google Merchant Center handmatig aan te passen wanneer er iets veranderd aan de informatie. Veel webshops hebben tegenwoordig namelijk een koppeling Google Shopping waarmee een automatische feed wordt gegenereerd. Stel dat je bijvoorbeeld ineens een aanbieding hebt op een product en deze in prijs is verlaagd, dan wordt dit ook overgenomen in Google Merchant Center. Let wel op dat het maximaal een dag kan duren voordat het overgenomen is!

Gratis groeiplan
Een gratis groeiplan? Benieuwd naar wat werken met ons SEO bureau jou kan opleveren? Vraag een gratis adviesplan aan!
review“Ik kreeg een eerlijk een realistisch beeld van de groei in 1 jaar te behalen is!”
Ik wil een groeiplan

2. Advertentiekosten bepalen

Nu is het belangrijk om voor jezelf inzichtelijk te maken hoeveel je wilt uitgeven aan het adverteren met Google Shopping. Uiteindelijk geven wij altijd het advies om te beginnen met maximaal €30 per dag om goed te kunnen zien wat je Google Shopping campagne doet en of het goed rendeert.

Daarbij is het ook belangrijk om voor jezelf inzichtelijk te maken wáár je precies voor betaalt. je kunt namelijk aangeven of je wilt betalen per klik (CPC), per 1000 vertoningen (CPM), per conversie (CPA) of per weergave (CPV). Hiervoor is het handig om te checken wat je doelstellingen zijn en welke van de vier mogelijkheden ervoor zullen zorgen dat jij die doelstellingen haalt!

3. Blijf de voortgang altijd monitoren en scannen!

Met iedere online marketing strategie is het van belang om de voortgang te blijven monitoren! Zo dus ook bij de Google Shopping campagnes. Op die manier kun je altijd op tijd een aanpassing maken aan je advertentie wanneer je ziet dat deze niet goed rendeert of dat je er meer uit kunt halen. Met die aanpassingen loop je geen geld mis of bespaar je zelfs geld en haal je veel meer uit je advertentiecampagne!

Samen vooruit samen winnen

Samen vooruit,
samen winnen

Een uitstekend resultaat begint bij een uitstekend team. Dat is het geheim achter online winnen!

Meet the team

Wat zijn de Google Shopping kosten?

Wat de kosten van Google Ads zijn is van veel diverse onderdelen binnen deze campagne afhankelijk. De specialisten van ons online marketing bureau hebben ze voor je op een rijtje gezet:

  • Wat is jouw dagbudget?
  • Waar wil je voor betalen? Is dat CPC, CPV, CPM of CPA?
  • Hoeveel producten heb je in jouw feed?

Dit zijn de belangrijkste vragen waar je voor jezelf antwoord op moet krijgen. Aan de hand van deze analyse kun je dus inzichtelijk maken hoeveel een Google Shopping campagne gaat kosten. Ligt dit bij een online marketing bureau, omdat je eerder hebt gekozen voor je Google Ads uitbesteden en dit hier simpelweg ook neer wilt leggen? Dan zullen deze specialisten de markt en jouw Google Shopping account scannen om de kosten voor jou in kaart te brengen.

Maar, sinds kort is er meer mogelijk! Google Merchant Center kun je tegenwoordig alleen in te richten om al geheel GRATIS verschillende Google Shopping resultaten te krijgen! Echter gaat het hierbij wel om de organische resultaten. Wil je dus echt helemaal bovenaan komen, dan moet je vooralsnog betalen en komen er wel kosten bij kijken.

Google Ads
uitbesteden aan onze specialisten?
Ervaar hoe SAM Online Marketing een ROAS van gemiddeld 375% mogelijk maakt
  • Hogere ROAS (Return On Ad Spend)
  • Lagere kosten (Efficiënter advertentiebeheer)
  • Flexibiliteit en snel schakelen
  • Heldere en transparante rapportages
Review Absolute
“SAM Online Marketing is een geweldig team om mee samen te werken en ik kan hen ten zeerste aanbevelen”
Absolute Tuinmaterialen - (5.0)

Maximaliseer je ROAS!

Snel top resultaten zien met je Google Ads

Kies ook het uitbesteden van je Google Shopping campagne aan SAM Online Marketing!

Heb jij helemaal geen tijd en zin om je Google Shopping en Google Merchant Center in te richten en de voortgang hiervan te blijven scannen? Kies dan voor het uitbesteden van deze campagnes en je volledige Google Ads aan SAM Online Marketing! Wij richten de accounts snel voor je in, zodat je met onze hulp ook snel resultaat zal zien en checken de voortgang op de voet. Vaak wordt ervoor gekozen om diverse onderdelen binnen Google Ads aan ons uit te besteden, omdat je zo zeker weet dat alles goed geregeld wordt en je voor de volle 100% resultaat gaat. Wil jij deze service ook? Neem direct contact op met één van onze consultants om je geheel vrijblijvend en op maat te laten adviseren! SAMen vooruit, samen winnen!

Wat onze klanten zeggen over
SAM Online Marketing

Mehran Hushyari
Een hele fijne ervaring met dit bedrijf. Doelgericht, klantvriendelijk, behulpzaam...
Meer lezen
Van Vleuten Marketing
Wij hebben een hele prettige samenwerking met SAM Online Marketing. De...
Meer lezen
AdaCar Cleaning
AdaCar Cleaning
Een bureau dat écht verstand heeft van online marketing. Er wordt gedacht in...
Meer lezen
Anne Ruster
In het verleden zeer succesvol samengewerkt met SAM Online Marketing. Voorheen...
Meer lezen
Miracle Harteveld
Hun team is professioneel, vriendelijk, meedenkend en ze begrijpen wat je doelen...
Meer lezen
Lijing Hu
Super bedrijf dat snel reageert en oplossingen vind. Goeie service met mensen die...
Meer lezen
Jeremiah De Vries
Heldere communicatie, denken mee met ons, aardige club mensen en hebben ervoor...
Meer lezen
D-Dact
D-dact
We hebben alweer 3 jaar geleden onze site laten maken door SAM en nog steeds...
Meer lezen
Henk Riem
Geweldig team specialisten die doen wat ze beloven. Denken mee, adviseren en zorgen...
Meer lezen
Jimmy Fransen
Goed deskundig advies, zeer betrokken bij alles, al met al een fijne samenwerking...
Meer lezen
D-Dact
Cognitum
Erg goed geholpen door Joyce. Ook na oplevering van de website is er nog goede...
Meer lezen
Rob Bijtjes
In zee met ze gegaan. Dit zijn tóppers, klaag nu tegen ze dat ik het véel te druk heb :)
Meer lezen
D-Dact
Complex Beheer
We zijn nu al 7 jaar tevreden klant van Sasha. Wat begon met websites bouwen is...
Meer lezen
Inge Scholman
Fijne samenwerking met SAM Online Marketing, altijd goed bereikbaar en ze denken...
Meer lezen
Elite Hair Istanbul
Deskundig en professioneel advies. Bij vragen staan ze altijd voor je klaar...
Meer lezen
D-Dact
Flyn Flowers
Door SAM onze website laten maken en laten optimaliseren in Google. Wij zijn...
Meer lezen

Veelgestelde vragen over Google Shopping

In een Google Shopping advertentie kun je eigenlijk alles al checken wat je moet weten over een product om deze te willen kopen. Het gaat om de volgende punten:

  • Foto van het product
  • Prijs van het product met eventuele oude, doorstreepte prijs wanneer het gaat om een afprijzing
  • Sterren met de hoeveelheid reviews die er geplaatst zijn
  • Naam van het product
  • Merk van het product
  • De site die het aanbiedt

Google Merchant Center is een platform van Google voor alle webshop eigenaren. Via dit platform kun je namelijk jouw producten uploaden en deze vervolgens plaatsen in bijvoorbeeld Google Shopping. Hier stel je dus eigenlijk je advertenties van je producten samen met alle punten die we in de vorige vraag behandeld hebben. Maar je kunt de feed van je producten ook heel gemakkelijk uploaden. Je kunt er namelijk voor kiezen om je producten te koppelen aan Google Merchant Center door middel van bijvoorbeeld een FTP-server koppeling, API-koppeling of door met de hand een CSV of XML bestand toe te voegen. Analyseer vervolgens altijd of alle gegevens wel daadwerkelijk kloppen en overgezet zijn!

Voor het kiezen van je zoekwoorden kun je veel verschillende tools gebruiken. De meest simpele en gratis tool is Google Keyword Planner, wat onderdeel van Google Ads is. Hier kun je een uitgebreide analyse mee doen door de zoekwoorden in te vullen die voor jou van toepassing zijn. Vervolgens komt de tool met meerdere zoekwoorden als advies om ook te gebruiken en kun je zo door blijven gaan totdat je een gedegen hoeveelheid zoekwoorden hebt die aansluiten op jouw campagne en budget. Deze zoekwoorden komen vaak namelijk dicht in de buurt met het zoekwoord dat jij hebt ingevuld wat betreft relevantie.

Ook kun je ervoor kiezen om betaalde tools in te zetten, zoals Ahrefs, SEMrush, Mangools en SE Ranking. Vooral de eerste twee geven je veel verschillende inzichten waarmee je dus veel kanten op kan om de beste mogelijkheden voor nieuwe zoekwoorden te vinden.

Beter zouden we niet per se willen zeggen. Google Shopping is voor webshop eigenaren wel een hele krachtige tool om je doelgroep beter te bereiken en voor meer conversies te zorgen. Wat de consultants van SAM Online Marketing als advies geven, is om het beide in te schakelen. Zeker omdat Google Shopping helemaal niet veel hoeft te kosten, mits je het op de juiste manier inzet!

Lets talk Google Ads
Hey! wave
Let’s talk Ads
Wil je graag sparren over pakketten met een van onze specialisten. Neem contact met ons op! Neem contact op