Het Google RankBrain algoritme – Zijn wij nog wel nodig?

11 november 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Anno 2015 is er niks relevanter dan de vooruitgang van technologie, met in het bijzonder de opkomst van supercomputers. Deze ‘kunstmatige intelligentie’ kan zelf dingen leren, verbanden leggen en beslissingen nemen. Zo ook het nieuwe algoritme van Google, RankBrain. Gaat de hedendaagse technologie hier niet te ver mee en sluit het hiermee de inbreng van ‘echte’ werknemers definitief uit? Wat gaat het nieuwe algoritme betekenen voor jouw zoekmachine tactiek? Je leest het hieronder!

Heb jij ook al gelezen over de Penguin update van Google en over Google Penguin 3.0?

Wat is Google RankBrain?

Google Rankbrain is een stukje kunstmatige intelligentie, over de grens ook wel Artificial Intelligence (AI) genoemd. Artificial Intelligence is al tientallen jaren lang onderwerp van gesprek. Een mooi voorbeeld hiervan is de Amerikaanse serie Person Of Interest, waarin een allesziende supercomputer iedereen in de gaten houdt onder het mom van het waarborgen van de nationale veiligheid. Om Google Rankbrain goed te kunnen begrijpen, is het handig eerst wat over kunstmatige intelligentie zelf te weten te komen.

Wat is kunstmatige Intelligentie?

Intelligentie is een begrip dat lastig te definiëren is. Kunstmatige (artificiële) intelligentie daarom ook.

Een algemeen geaccepteerde test om te kijken of een computer daadwerkelijk ‘intelligent’ is, is de Turingtest. Deze is gebaseerd op de eerste echte intelligente computer ter wereld, in de Tweede Wereldoorlog gecreëerd door Alan Turing. Een computer moet in deze test een mens wijs kunnen maken dat hijzelf ook een mens is. Voor deze test moeten de omstandigheden zo gecreëerd worden, dat de testpersoon niet kan zien met wie hij te maken heeft.

In het algemeen wordt met ‘intelligente’ software bedoelt dat deze zelf kan redeneren, ontdekken, problemen oplossen en leren. Vooralsnog is dit even genoeg om terug te keren naar Google RankBrain.

Google RankBrain

Het nieuwe algoritme van Google is zichzelf nog aan het ontwikkelen, maar behandelt op dit moment al ruim 15% van alle zoekopdrachten. Het is momenteel nog niet een op zichzelf staande technologie bij Google, want het is geïmplementeerd in het al bestaande algoritme dat Google gebruikt om webpagina’s te ranken. Daarentegen is het nu al de op twee na belangrijkste partij in het beslissen waar een webpagina binnen de zoekresultaten komt te staan.

RankBrain is nu al intelligenter dan menig Google ingenieur. In een test werd namelijk aan een aantal van deze medewerkers gevraagd om naar een stelwebpagina’s te kijken en te schatten waar deze binnen de zoekresultaten ongeveer kwamen te staan. Waar de medewerkers het in 70% van de gevallen gelijk hadden, bleek Rankbrain het in ruim 80% hiervan bij het rechte einde te hebben.

Je kunt al terugzien dat dit niet de eerste keer is dat Google gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Het is namelijk al terug te zien in de semantische zoekfunctie van Google’s Hummingbird update.

Google’s technologie maakt namelijk dat het verbanden zoekt en ziet in twee verschillende zoekopdrachten, zonder dat deze termen direct gerelateerd aan elkaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld eerst zoeken naar Arjen Robben. Wanneer jouw volgende zoekterm is ‘hoe lang is hij’, snapt Google dat ‘hij’ in deze context Arjen Robben betreft op basis van jouw vorige zoekopdracht.

Door middel van kunstmatige intelligentie kan Google niet alleen het gestegen aantal zoekopdrachten aan, maar kan het ook te werk gaan op een intuïtievere manier, waardoor gebruikers sneller en soepeler geleid worden naar de informatie waar zij naar op zoek zijn.

Wat zijn de gevolgen voor Google AdWords?

Op dit moment weten we de precieze gevolgen nog niet. Wel weten we dat RankBrain in het leven is geroepen om gebruikers verfijnder resultaten te geven gebaseerd op hun zoekopdrachten. Een realistische aanname op basis van dit gegeven is dat zoekresultaten nauwkeuriger worden, wat advertenties nauwkeuriger en effectiever maakt.

Het is onmogelijk te zeggen op dit moment hoe RankBrain commerciële zoekopdrachten precies beinvloedt, maar aangezien het momenteel 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten afhandelt, is het bijna onvermijdelijk dat het ook invloed uitoefent op het AdWords gedeelte van Google.

Google RankBrain Algoritme

Wordt RankBrain ons einde?

Je kunt met een gerust hart je bed in vanavond, want alhoewel er een hoop wetenschappers zijn die waarschuwen voor de gevaren van AI’s, zijn er voorlopig nog geen signalen dat RankBrain zich dusdanig gaat ontwikkelen dat het de wereld gaat overnemen.

Wel degelijk zal het een hoop invloed hebben op de invulling van Google en zullen de huidige ‘Rankings’ wederom op de schop gaan. Ben je bang dat het nieuwe algoritme gevolgen zal hebben voor de prestaties van jouw website en bedrijf, neem dan contact met ons op, zodat we samen eventuele verbeteringen kunnen uitvoeren.

Tot volgende week!

Inhoudsopgave