Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Linkbuilding Campagne Duurzame topposities
  • Word nr.1 in jouw branche
  • Samen winnen in Google
  • Duizenden top 3 posities
GRATIS website scan

Het opzetten van een linkbuilding campagne

Een linkbuilding campagne is een belangrijk apart onderdeel van SEO. Zonder een goede linkbuilding strategie kom je er vaak niet zo makkelijk. Waarschijnlijk weet je al wel dat linkbuilding draait om het verhogen van de autoriteit van jouw website. Maar linkbuilden is veel uitgebreider dan dat. Niet iedere link kun je namelijk zomaar gebruiken. Soms zitten er namelijk spam links tussen, die er alleen maar voor zorgen dat je website er op achteruit gaat of de groei van je website tegenhoudt. Elke specifieke link moet dus tot in detail nagekeken worden voordat je ze kunt gebruiken. Daarnaast zijn er binnen linkbuilding ook verschillende vormen van het opbouwen van autoriteit. Eerst moet dus volledig uitgezet worden wat voor strategie er gebruikt zal worden en moet deze goed nageleefd worden.

Het is dus van groot belang dat je met een linkbuilding campagne een goede strategie uitzet vanaf het begin. Maar waar begin je precies? En waar moet je op letten bij het uitzetten van een gedegen strategie?

Linkbuilding Specialist
Usp's 3

De basis van een linkbuilding campagne

We beginnen helemaal bij het begin van de campagne. Het is namelijk belangrijk dat je met een verse start begint. Is er nog helemaal niet gelinkbuild op de website? Dan heb je in principe al een schone lei. Maar staan er al wel veel links op je website, dan is het belangrijk dat je deze schone lei voor jezelf creëert. Het heeft namelijk helemaal geen zin om te linkbuilden als er allemaal slechte links op jouw website staan. Dan kun je nog zo hard je best doen, maar er zal weinig beweging in zitten. In dit geval is het dus belangrijk dat je een soort nulmeting doet. Van wat voor kwaliteit zijn de links die je al hebt? Kun je ze gebruiken of moeten ze verwijderd worden? Vervolgens verwijder of disavow je alle links die je niet meer op je website wil hebben en dan heb je het; je schone lei. 

Maar voordat je kan beginnen met het uitzetten van de campagne moet niet iets vergeten worden. De zoekwoorden. Voor iedere linkbuilding strategie is het belangrijk dat je inzichtelijk hebt welke zoekwoorden op welke pagina moeten scoren. Heb je dit niet? Dan moet je eerst een zoekwoordonderzoek doen voordat je verder kan. Met het linkbuilden is het namelijk belangrijk dat je de juiste anchorteksten gebruikt voor het plaatsen van links. Daardoor leg je weer meer de focus en geef je meer autoriteit aan de zoekwoorden die op de pagina moeten scoren.

Uitgebreid concurrentieonderzoek

Nu kun je écht beginnen met het uitzetten van de campagne. Je begint dan ook met een uitgebreid concurrentieonderzoek. Wat gebeurt er in de markt waar jij mee te maken hebt? Welke soort links gebruiken jouw concurrenten? Hoeveel links gebruiken jouw concurrenten? Iedere markt en iedere website is namelijk anders. Elke situatie is dus opnieuw weer uniek. Het is dus belangrijk dat de strategie die je uitzet volledig op maat gemaakt is voor jouw website.

In dit onderzoek duik je dus diep in het linkprofiel van de concurrenten die dichtbij je staan. Je wilt weten wat voor links zij precies gebruiken. Dit zijn dan namelijk de soort links die jij ook moet gebruiken binnen jouw strategie. Maar welke mogelijkheden zijn er allemaal?

Ons werk
Klant Eastern Plaza

> 25.000 maandelijkse organische bezoekers

Eastern Plaza

Klant Ramengilde

Meerdere top 3 posities

Ramen Glide

Klant Taxicentrale Leiden

20 zoekwoorden in de top 10

Taxi Centrale Leiden

Waar bestaat een linkbuilding campagne uit?

Iedere campagne is dus anders. Maar wat is er precies anders? Binnen iedere markt en strategie wordt er van andere soort links gebruik gemaakt. Je hebt bijvoorbeeld startpagina’s of homepage links, blog sites waar je een artikel op kunt plaatsen en partners waar je een link mee kunt ruilen. Dit zijn drie veelgebruikte manieren om te linkbuilden. Maar waarom zou je nu van de één meer gebruik maken dan van de ander?

Gebruik maken van startpagina’s

Startpagina’s of homepages zijn websites waar je een link kan plaatsen die al langer bestaan. Dit betekent dat het al vaak geïndexeerd is door Google en dus al veel autoriteit heeft. Wanneer je hier dus een link plaatst, zal je het verschil hier direct van merken. Omdat zo een website of pagina in principe al ‘bekend’ is bij Google, zal het snel nog een keer geïndexeerd worden en wordt jouw link dus ook opgepakt. Autoriteit zal je van een startpagina dus direct ontvangen. Veelal worden dit soort links gebruikt wanneer een website nog geen autoriteit heeft, om deze als het ware een kickstart te geven.

Linkbuilding Bureau
Usp's 3

Artikelen op blog sites

Plaatsen van artikelen is een andere goede manier om te linkbuilden. Je gaat dan aan de slag met het schrijven van artikelen waar je een link in verwerkt naar jouw website. Deze plaats je vervolgens op een blog site waarna je de autoriteit hiervan zal ontvangen. Echter krijg je hier vaak niet direct veel autoriteit van. Dit komt doordat het een nieuwe pagina is op de website. Zoekmachines moeten de pagina namelijk eerst oppakken en meerdere keren indexeren voordat je hier veel autoriteit van zal krijgen. Daarbij is het wel zo dat je probeert zo veel mogelijk artikelen te plaatsen op blog sites met veel bezoekers. Als iemand jouw artikel dan leest, klikken enkele bezoekers ook door naar jouw website. Dus het plaatsen van een artikel heeft twee positieve kanten.

Links uitwisselen met partners

Derde optie voor het creëren van autoriteit op je website is door links te ruilen met anderen die ook op zoek zijn naar sterke links; partners. In dit geval komt er een link op een pagina die dus ook al langer bestaat en erkend is door de zoekmachines. Hier zal je dus ook meteen autoriteit van ontvangen. Echter komt er meer kijken bij het ruilen van links. Google heeft een directe ruil namelijk door. Daarom is de ABC-linkruil in het leven geroepen. Je kan waarschijnlijk al raden hoe dit in elkaar steekt. A plaatst een link naar de website van B, B doet ditzelfde naar C en partner C plaatst weer een link naar de website van A. Zo is het cirkeltje rond en zal Google de ruil moeilijker doorhebben.

Ontdek jouw SEO score

Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? SAM Online Marketing helpt je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!

SEO Scan
Specialist Jake
Jake Stamenkovic

Jouw online marketing specialist

GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten
hoe je ervoor staat.

Linkbuilding campagne uitbesteden aan SAM Online Marketing

Het uitzetten van de juiste campagne voor linkbuilding is dus een stuk ingewikkelder dan je in eerste instantie waarschijnlijk had gedacht. Het is belangrijk dat je een goede basis hebt om op te kunnen bouwen, anders ben je eigenlijk aan het linkbuilden voor niks. Erg zonde van je tijd dus. Daarnaast is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van wat er in de markt gebeurt en van wat voor strategie je exact gebruik moet maken. Deze moet je vervolgens goed naleven voor het beste resultaat. Om een goede campagne te draaien heb je dus wel wat kennis en ervaring nodig. Het is dan ook handig hier een linkbuilding specialist voor in te schakelen. Zij hebben de expertise en contacten om goede links te kunnen plaatsen. Hierdoor hebben ze minder tijd nodig om op zoek te gaan naar goede links. Wil jij je campagne dus uitbesteden aan ons online marketing bureau? Neem dan direct contact op voor de mogelijkheden!