Restaurants, klusbedrijven, verhuisbedrijven en DIY-zaken. Wat hebben ze gemeen? Ze hebben behoefte aan lokale SEO. Met lokale SEO richt je je op bepaalde (zoek)gebieden, waarbij locatie en afstand van belang is. Maar welke middelen zijn er allemaal? En hoe gaan wij jou hiermee succesvol maken? We vertellen je er hieronder alles over.
Lokale SEO is net als normale zoekmachine optimalisatie, maar dan op basis van zoekvragen met een geografische lading. Dit is vrijwel uitsluitend bedoeld voor bedrijven die zich op een bepaald gebied richten. Denk aan een toerist in Amsterdam die een restaurant zoekt. Een andere optie is iemand die een lokaal verhuisbedrijf zoekt. En iemand anders zoekt weer een garage in Rotterdam. Zo zie je, er zijn genoeg opties te bedenken. Toch lijkt dit in eerste instantie een aparte aanpak te zijn. Een extra strategie, terwijl SEO al zoveel tijd kost. Toch zijn er talloze voordelen van lokale SEO te noemen.
Lokale optimalisatie voor Google brengt talloze voordelen met zich mee. Ergens weet je dit ook wel, anders was je nooit op deze pagina beland. Maar toch zetten we ze even op een rij:
Maar welke lokale zoekresultaten zijn er allemaal?
Denk je aan lokale SEO, dan denk je al snel aan Google Mijn Bedrijf (GMB). Optimaliseer je je GMB-account goed? Dan heb je kans dat je in de zogeheten ‘local 3-pack’ komt te staan. Hierin ziet een bezoeker 3 lokale zoekresultaten. Dit doet Google alleen als de zoekmachine denkt dat de zoekvraag locatie gebonden is. Claim je je bedrijfsvermelding? Dan ben je ook te zien op Google Maps. Hieronder gaan we dieper in op hoe je je Google Mijn Bedrijf account optimaliseert.
Behalve Google Maps en de local 3-pack bestaat lokale SEO uit meer. Te beginnen met de ‘normale’ zoekresultaten. Zo kan iemand ook zoeken op ‘online marketing bureau Amsterdam’. Ook hier krijg je behalve de advertenties en de local 3-pack ook standaard zoekresultaten te zien. Dit is niet alleen wanneer een stad in je zoekopdracht opneemt. Wanneer wij ‘restaurant’ intypen, staan TripAdvisor en TheFork.nl bovenaan. Google weet dat wij in Leiden zitten en geeft ons ook de specifieke URL voor onze stad. Wel zo handig!
Dit brengt ons bij de hamvraag: hoe optimaliseer je voor lokale SEO? En nog belangrijker: hoe doet SAM dit? Dit doen wij in vier stappen!
Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? SAM Online Marketing helpt je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!
Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten
hoe je ervoor staat.
Stap 1 is het verwerken van constante NAW-gegevens. NAW staat voor Naam, Adres en Woonplaats. Als Google jouw bedrijfsgegevens aan een adres kan koppelen, heb je een streepje voor. We zorgen dat Google duidelijk in beeld heeft wie je bent, wat je doet, en vooral wáár je dit doet. Te beginnen met on-page. Zo maken we aparte pagina’s aan voor jouw locaties en verwerken we jouw adres(sen) op belangrijke plekken als de footer. Met structured data zorgen we vervolgens dat zoekmachines makkelijker de verschillende pagina’s uitlezen. Wat altijd helpt voor lokale SEO zijn de klassieke SEO regels. Zie de plaats waarvoor je optimaliseert als een zoekwoord. Zo zorgen we indien relevant ook voor de verwerking in titel, meta description, URL, headings en optimalisatie door interne links.
Google Mijn Bedrijf is zo belangrijk dat het een aparte stap heeft gekregen. Optimalisatie voor GMB begint bij het claimen van je locatie, als je dit nog niet gedaan hebt. Vervolgens richten we verschillende locaties in en zorgen we voor complete bedrijfsgegevens, omschrijving en meer.
Ook met lokale SEO wil Google graag bevestiging. Dit kan in de vorm van reviews. Samen maken we een strategie. Hierdoor motiveren we nieuwe én bestaande klanten om uitgebreide feedback achter te laten. Alvast een tip: reageer als bedrijf op de reviews die men achterlaat!
Als kers op de taart zorgen we ook voor lokale linkbuilding. Dit is een cruciaal onderdeel van lokale SEO, waarmee je echt uitblinkt. Dit gaat verder dan alleen bedrijvenpagina’s met NAW-gegevens. Samen creëren we banden met échte lokale partijen. Denk aan Indebuurt, sportverenigingen en andere samenwerkingspartners.
Heb jij fysieke winkels? Heb je diverse monteurs op locatie? Of verhuis je alleen in en naar een bepaalde regio? Lokale SEO is de oplossing. Richt je op een specifieke doelgroep en zorg dat jij het beste lokale zoekresultaat wordt. Wij gaan je hierbij helpen. Samen behalen we succes. Daag ons uit en neem contact op!
Zo snel mogelijk op nummer 1 in Google staan?
Neem direct contact op met een
specialist van SAM Online Marketing!
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren.