Hoe zet je een winstgevende SEO campagne op?

Scoren in de organische zoekresultaten met een sterke SEO campagne is een stuk ingewikkelder dan het er waarschijnlijk in eerste instantie uitziet.

Ontdek jouw SEO score
GRATIS SEO scan t.w.v. €399,-

Er komt namelijk heel wat kijken bij een goede optimalisatie. Tijd is dus zeker iets wat je hier veel in moet investeren, al helemaal wanneer je dit alleen aan wil pakken. Het is namelijk belangrijk dat je allereerst een goed fundament hebt om op te kunnen bouwen en daarbij een gedegen strategie uitzet. De strategieën die je voor jouw SEO campagne uitzet moeten dan ook altijd op maat gemaakt worden. Iedere markt en iedere website is namelijk uniek. Hier is dus elke keer weer specifieke aandacht voor nodig. Volg je de strategie die je uitgezet hebt goed, dan zijn topposities in de organische zoekresultaten van de zoekmachines slechts een kwestie van tijd. Wanneer heb je dan ook een goed fundament om op te bouwen? Waar moet je op letten bij het opzetten van een SEO campagne? En waar bestaat een campagne uit?

Ontdek hoe jij succes behaalt met SEO

SEO
Meer organische bezoekers

Start jouw SEO campagne met een goed fundament

Het is dus belangrijk om een goede basis te hebben om op door te kunnen bouwen. Zonder een stevige fundering kun je ook geen huis bouwen! Het is dus belangrijk dat je als allereerst, nog voordat je echt begint met het opzetten van de SEO campagne, de website grondig analyseert. SEO bestaat uit drie onderdelen; on-page, linkbuilding en een technisch sterke website. Deze drie aspecten moeten dan ook grondig geanalyseerd worden. Zo weet je of er problemen zijn en welke problemen dus weggewerkt moeten worden voordat je begint met de optimalisatie.

Technisch ga je dan ook redelijk snel door de website. Na het onderzoek weet je precies waar je moet beginnen met de het optimaliseren van de website op techniek. Vervolgens is het belangrijk dat je de kwaliteit van de content waarborgt. Welke pagina’s zijn al geschreven? En hoe zit de content in elkaar? Hier zullen we in de volgende alinea dieper op ingaan.

Wat betreft linkbuilding is dit misschien wel het belangrijkste onderdeel van de nulmeting. Met de analyse spit je het hele linkprofiel door, op zoek naar slechte links, ook wel spam links. Is er nog niet zo veel linkbuilding gedaan op de website, dan ben je snel klaar en zal je hoogstwaarschijnlijk niet zo veel slechts tegenkomen. Soms komt het daarentegen wel voor dat er veel slechte links op de website staan. In dit geval is het heel belangrijk dat ze allemaal verwijderd worden. Doe je dit niet, dan heeft het helemaal geen zin om verder te linkbuilden. Wanneer een zoekmachine als Google veel slechte links op je website ziet, dan wordt dit helemaal niet gewaardeerd. Wat voor sterke links je dan ook zal plaatsen, je zal weinig groei merken. De basis die je met jouw linkprofiel zet is dus heel belangrijk!

Een greep uit onze kennisbank

In de top 3 van Google staat, doe je niet zomaar. Benieuwd naar alle ins en outs over SEO? Klik op een van de items hieronder!

Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten zijn simpel gezegd teksten die je schrijft om uiteindelijk een hoge

Wat is content
optimalisatie?

Content optimalisatie is het zo

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Een short tail zoekwoord is een zoekwoord

Zoekwoordonderzoek

Het zoekwoordonderzoek is het fundament voor de ultieme

Wat is meta description?

Wat is een meta description nou eigenlijk? De meta beschrijving is de

Wat is een SEO titel?

Een SEO titel is de titel van een pagina van de website zoals deze in de zoekresultaten

SEO Jake

Inzichtelijk krijgen op welke zoekwoorden je wil scoren

Heb je een goed fundament? Dan kun je beginnen bij het begin van jouw SEO campagne; het zoekwoordonderzoek. Voor veel verschillende onderdelen binnen jouw campagne is het heel belangrijk om te weten welke zoekwoorden op welke pagina moeten scoren. Niet alleen in de content worden de zoekwoorden namelijk verwerkt. Ook voor de ankerteksten is het bijvoorbeeld heel belangrijk om te weten welk zoekwoord je moet gebruiken. Of voor het inrichten van de page titles en meta descriptions.

Voor het zoekwoordonderzoek kun je verschillende tools gebruiken. Er zijn enkele tools waar je niet voor hoeft te betalen die je prima kunt gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld de tools van Google; zoekwoordplanner en Google Search Console. De tweede kun je echter pas goed gebruiken als je ook echt al data hebt van de content die al op je website staat.

Naast de onbetaalde tools heb je ook betaalde tools zoals bijvoorbeeld Ahrefs, SEMrush en Mangools die je goed kunt gebruiken. Hierbij kijk je ook goed bij je concurrenten. Zo kun je namelijk inspiratie opdoen van zoekwoorden die je eventueel kunt gebruiken. Tools als Ahrefs en SEMrush helpen goed bij dit concurrentieanalyse.

Als je de zoekwoorden inzichtelijk hebt, dan heb je goed inzichtelijk welke pagina’s er op nog geschreven moeten worden. Maar zoals in de vorige alinea al terugkwam, heb je ook inzichtelijk welke zoekwoorden er op de al bestaande pagina’s moeten scoren. Belangrijk is dus dat je deze pagina’s nog eens langsgaat en goed inricht met de zoekwoorden die je nu hebt. Zo nodig schrijf je hier ook nieuwe content bij.

Wat maakt ons uniek?

Waarom jij met SAM wél wint

We zetten de extra stap

Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.

Super resultaat gericht!

Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!

Alle online expertise in-house

Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat

Groeien als jij groeit, Floris We zetten de extra stap, Jake We gaan door tot het resultaat gehaald is, Ali
A.J.M. van Houdt

683% meer bezoekers
in 9 maanden!

A.J.M. van Houdt wilde meer organische bezoekers naar hun website trekken. In minder dan één jaar was het doel al bereikt! Benieuwd naar deze resultaten? Lees verder!

#SEO #linkbulding #landelijk #AJMvanHoudt

Inzicht krijgen in de markt met een concurrentieonderzoek

Met het zoekwoordonderzoek doe je al een gedegen concurrentieanalyse. Samen met de tools kom je tot een goed inzicht waar je concurrenten op scoren en welke zoekwoorden jij wilt gebruiken om op te scoren. Ook de LSI-zoekwoorden maak je hier goed uit op. Vaak hebben meerdere concurrenten namelijk dezelfde zoekwoorden op een pagina verwerkt. Met de LSI-zoekwoorden maak je ook voor de zoekmachines duidelijk waar de pagina over gaat.

Maar ook voor linkbuilding is een uitgebreide concurrentieonderzoek nodig. Je gaat op zoek naar de links die jouw concurrenten gebruiken. Zo krijg je inzichtelijk wat er in jouw markt nodig is om goede autoriteit te creëren en goed te kunnen concurreren met de top. Aan de hand hiervan maak je een gedegen SEO strategie.

On-page Zoekmachine Optimalisatie

Hoe zit een SEO campagne in elkaar

Nu kun je echt beginnen met het opzetten van de zoekmachine optimalisatie campagne. Je hebt een goede basis en alle handvatten om sterke strategieën voor de optimalisatie van je website te realiseren. Zoals eerder gezegd bestaat een SEO campagne uit on-page, linkbuilding en techniek van de website. Maar wat is belangrijk binnen deze drie aspecten?

Technische SEO

On-page optimalisatie

Binnen het on-page plaatje is het natuurlijk belangrijk dat je de content van je website goed inricht. Je content moet sterk zijn en de zoekwoord verdeling moet ook kloppen. Heb je zoekwoorden bijvoorbeeld veel te veel verwerkt, dan ziet Google dit als spam en zal je niet ranken met jouw pagina. Maar alleen de content is niet alles! On-page optimalisatie gaat namelijk ook over bijvoorbeeld het inrichten van de meta descriptions en page titles waar je de zoekwoorden op de juiste manier in moet verwerken. Daarnaast is een heel belangrijk onderdeel binnen het on-page plaatje de interne linkstructuur. Hiermee verbind je alle pagina’s aan elkaar waarmee de ‘link juice’, ook wel autoriteit, door kan stromen binnen de pagina’s. Dit is weer een soort basis voor linkbuilding.

Concurrentieanalyse

De juiste linkbuilding strategie

Met linkbuilding gaat het erom dat je kwalitatieve links plaatst om zo goede autoriteit te creëren op jouw website. Het is hierbij belangrijk dat je de kwaliteit van iedere backlink waarborgt voordat je hem gebruikt. Blijkt de kwaliteit niet goed genoeg te zijn, dan moet je de link ook niet gebruiken. Het plaatsen van zo een link werkt namelijk alleen maar averechts.

In een linkbuilding strategie wordt over het algemeen het meeste geplaatst op de homepage. Dit is dus het centrale punt van de autoriteit van jouw website. Ook worden er op de aparte pagina’s natuurlijk gelinkbuild. Afhankelijk van voornamelijk de concurrentie, maar ook hoe belangrijk de pagina voor jou is, wordt de hoeveelheid daarvan bepaald. Hierbij is de linkstructuur de we zojuist benoemd hebben heel belangrijk. Binnen de linkstructuur heb je namelijk hoofdcategorieën vanuit waar weer doorgelinkt wordt naar onderliggende pagina’s. Binnen een linkbuilding strategie is het dus ook belangrijk dat je rekening houdt met het linkbuilden op de hoofdcategorieën.

Ontdek jouw SEO score

Doe de GRATIS SEO scan

Laat ons je website analyseren en zet stappen in de juiste richting.

  • Hoe kom jij in de top 3?
  • Waarom sta je er nu nog niet?
  • Wat doet jouw concurrentie wél goed?
SEO Specialist Jake

SEO specialist

Technisch een hele sterke website

Om een website goed te kunnen laten ranken met is het belangrijk dat de website technisch ook goed in elkaar zit. Page Speed is iets waar rekening mee gehouden moet worden en regelmatig gecheckt moet worden. Is dit te traag, dan zullen je bezoekers snel afhaken en je website wegklikken. Daarnaast geeft Google je automatisch veel minder autoriteit, omdat ze je bezoekers de beste ervaring willen geven. Wat daar dan bijvoorbeeld nog meer bij komt kijken is een veilige website. Hiervoor moet je bij je hosting zijn. Deze zorgt er namelijk voor dat er dan een SSL-certificaat op je website komt. In plaats van dat je “http://” voor je url hebt staan, staat er dan “https://”. Zo herken je het SSL-certificaat. Daarnaast zijn er andere onderdelen waar je jouw website technisch mee in orde kan maken als de JavaScript en CSS bestanden die je goed in moet richten en W3C fouten die weggewerkt moeten worden.

Wat andere ondernemers zeggen…

5/5

Tolga Cav

#SEO #website

Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!

5/5

Brahim Vlogs

#SEO #website

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben, alle afspraken zijn tot nu nagekomen. Wat ik zeer belangrijk vindt is dat als er een verandering plaats moet vinden dat het snel gedaan wordt, en dat is hier zeer zeker het geval!

5/5

Van Vleuten Marketing

#SEO

Wij hebben een hele prettige samenwerking met SAM Online Marketing. De werkwijze en communicatie is altijd helder. Beide partijen weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Dit is zeker een aanrader.

SEO Uitbesteden

Te druk en liever een
specialist inschakelen?

Iedere ondernemer heeft het haast te druk om een volledige SEO optimalisatie te doen. Laat een specialist je ontzorgen met allereerst een vrijblijvend advies!

Schakel een online marketing bureau in voor het uitzetten van jouw campagne

Een SEO campagne is dus heel divers. Er komt van alles kijken bij het opzetten van een campagne met de juiste strategieën. Hiervoor is het wel belangrijk dat je eerst een goed fundament voor jezelf creëert. Zonder een goed fundament kun je namelijk niet verder bouwen. Vervolgens maak je inzichtelijk wat de zoekwoorden zijn waar je op wilt ranken en doe je een uitgebreide concurrentieanalyse. Zo wordt ook duidelijk wat de concurrentie doet met linkbuilding en hoe jij dit dus moet aanpakken. Heb je dit allemaal op een rijtje, dan kun je echt beginnen met de campagne. De drie pijlers van SEO – on-page, linkbuilding en techniek – kun je nu volledig optimaliseren!

Lijkt het allemaal redelijk wat om te optimaliseren en heb jij simpelweg de tijd niet om dit in SEO voor jouw website te stoppen? Bij ons online marketing bureau kun jij jouw campagne ook uitbesteden aan specialisten met veel ervaring, kennis en contacten om links te kunnen plaatsen. Laat jij het dus liever aan ons over? Neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Veelgestelde vragen over SEO

Een SEO campagne duurt gemiddeld één tot twee jaar. Dan is de bulk van de zoekmachine optimalisatie gedaan en is het meer een kwestie van de concurrentie bijhouden en op zoek naar nieuwe kansen.

Natuurlijk kan het voorkomen dat je 6 maanden nodig hebt om hoog voor iets te staan, maar over het algemeen duurt het 9 tot 12 maanden voordat je website er goed voor staat. Op de zoekwoorden waar de concurrentie hoog is heb je wel 24 maanden nodig om een positie aan de top te bemachtigen.

Het voordeel van SEO is dat het tamelijk stabiel is. Je zult niet zo maar wegzakken binnen de kortste keren wanneer je stopt met het optimaliseren van je website Je stijgt langzaam in de organische plekken en je zakt ook weer langzaam weg als je niets doet, maar in tegenstelling tot Google Ads is het niet zo dat je meteen weg bent op het moment dat je ermee ophoudt.

Het rendement uit een SEO campagne is afhankelijk van je bedrijf. Over het algemeen is het de eerste 9 maanden investeren en daarna kun je oogsten wat je gezaaid hebt. Dit betekent niet dat er voor die tijd niets aan aanvragen binnenkomt. Door een slim zoekwoordonderzoek te doen pak je vanaf het begin de zoekwoorden aan waar je makkelijk op kunt scoren maar met een laag zoekvolume. Zo komt er gedurende de hele SEO campagne toch nog wat binnen.

Hoeveel winst je per product of dienst pakt, maar ook hoeveel vraag er is naar de dingen die jij aanbiedt. Als we het hebben over zoekwoorden met een hoge concurrentie en hoge zoekvolumes dan kun je zelfs in één maand terugverdienen wat je over het hele jaar hebt uitgegeven.

Alhoewel een SEO campagne vaak neerkomt op het gehele dienstenpakket van een online marketing bureau, wil het nog niet zeggen dat je ze afzonderlijk uit kunt besteden. Denk maar eens aan bedrijven die een eigen content team hebben, maar zelf geen verstand hebben van linkbuilding. Voor hen is het voordeliger om de on-page dingen zelf op te pakken en het zoeken van waardevolle links uit te besteden.

Ben je van plan een campagne te beginnen? Doe dan eerst de SEO scan. Deze check biedt alles wat je in het begin nodig hebt om goed van start te gaan. Je krijgt een handig overzicht van de belangrijkste zoekmachine optimalisatie gerelateerde uitdagingen van je website.

Het is niet voor niets dat we deze als gratis advies uitgeven aan alle geïnteresseerde bedrijven. Het is zeer efficiënt als we kijken naar wat je ervoor terugkrijgt. Voor een relatief klein en kort onderzoek biedt het de meeste ondernemingen het fundament van een volledig marketing traject.