Hoe maakt een SEO specialist van jou een succes?
Binnen online marketing is zoekmachine optimalisatie een heel belangrijk onderdeel. Een SEO specialist zorgt er namelijk voor dat je in de organische zoekresultaten van de zoekmachines zichtbaar wordt. Sta je echt hoog in de zoekresultaten, dan krijg je veel kliks.
Bovenaan in Google met dé SEO specialist
Zoals je waarschijnlijk al kan raden; veel kliks is veel bezoekers en dus veel conversies. Precies waar jij dus naar op zoek bent als ondernemer! Samen met een SEO specialist ga je dus aan de slag met een volledige optimalisatie van jouw website om zo de top van de zoekmachines te bedekken. Dit zal niet de hoogste top zijn, want helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google staan de advertenties. Hiervoor moet je dus betalen. Dit is weer een ander gedeelte binnen online marketing waar je een Google Ads (SEA) specialist voor in moet schakelen.
Het voordeel van zoekmachine optimalisatie in tegenstelling tot Google Ads is dat je langdurig hoge posities in de zoekmachines bedekt wanneer je daar eenmaal staat. Je hebt dan namelijk zoveel autoriteit dat het moeilijk wordt voor je concurrenten om jou in te halen. Met Google Ads heb je een budget nodig om daar te kunnen staan. Is je budget op? Dan verdwijn je ook meteen van je plek in de top van de zoekmachines. Om met zoekmachine optimalisatie langdurige topposities te bereiken moet je website van alle kanten geoptimaliseerd worden. Maar hoe doet een SEO expert dat precies?

Te druk en liever een
specialist inschakelen?
Iedere ondernemer heeft het haast te druk om een volledige SEO optimalisatie te doen. Laat een specialist je ontzorgen met allereerst een vrijblijvend advies!
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht op conversie
- Aparte strategie voor alle drie de onderdelen van SEO
Wat doet een SEO specialist?
Er is grofweg een verschil tussen on-page en off-page SEO. Zoals de woorden al zeggen, gaat on-page over alles wat er binnen de website gebeurt en off-page over alles wat er buiten de website gebeurt. Een SEO specialist houdt zich met beide dus veel bezig. Echter is dit wel een uitgebreide klus. Kies je dus voor je SEO uitbesteden aan een online marketing bureau als SAM Online Marketing, dan zijn er meerdere professionals met hun eigen specialiteiten. Zo zorgen ze er gezamenlijk voor dat je de topposities in een zoekmachine als Google zal bereiken.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) bestaat dan ook uit drie aparte onderdelen, namelijk on-page, techniek en off-page. Een on-page specialist is er in principe ook verantwoordelijk voor dat de techniek van de website in orde is. Hier is vaak wel een webbouwer voor nodig om de website technisch ook echt volledig in orde te maken. Maar hier komen we zo verder op terug! Want waar bestaat ieder onderdeel van het werk van een SEO expert verder uit?

Optimaliseren van het on-page plaatje
On-page wordt in principe de basis gezet voor de gehele zoekmachine optimalisatie. Allereerst is het dan ook belangrijk om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen. Dit zal een professional namelijk in meerdere aspecten nodig hebben tijdens de optimalisatie. Zelfs in het off-page plaatje komt het zoekwoordonderzoek voor.
Binnen de website is het natuurlijk verder heel belangrijk om de website te vullen met sterke content waar de zoekwoorden uit het onderzoek goed in verwerkt worden.
Hierbij is het wel belangrijk dat de zoekwoorden niet gespamd worden. Dit heeft namelijk juist een negatief effect op de rankings van jouw pagina in de zoekresultaten
Er zijn dan ook meerdere zoekwoorden die één pagina verwerkt kunnen worden om op te kunnen scoren. Voor ieder zoekwoord is het belangrijk om de frequentie ervan op een pagina te waarborgen.
Maar niet alleen de content valt natuurlijk binnen het on-page gedeelte van een website. Ook andere onderdelen moeten geoptimaliseerd worden. Pagina titels en meta omschrijvingen moeten bijvoorbeeld ook goed ingericht zijn. Dit zijn de stukjes tekst waarmee jouw website in de zoekresultaten zullen verschijnen.
Daarnaast moeten bijvoorbeeld ook de foto’s op de website voorzien worden van een zogenaamde alt tag. Hiermee wordt de foto namelijk uitgelezen. Zoekmachines kunnen namelijk niet zien wat er op een foto staat. Maar ook structured data en zeker het uitzetten van een goede linkstructuur zijn belangrijke onderdelen van on-page. Met een linkstructuur verbind je alle pagina’s op je website met elkaar en kan de autoriteit goed door de website stromen. Dit is ook belangrijk voor het linkbuilden uiteindelijk! Als je op één pagina namelijk autoriteit creëert, dan kan dit weer doorgegeven worden aan de pagina’s die hieraan verbonden zijn.
De techniek van de website in orde maken
Voor een on-page SEO specialist hoort het technische aspect ook bij zijn verantwoordelijkheden. Tijdens een analyse van de hele website worden namelijk alle punten genoteerd die nog geoptimaliseerd moeten worden. Hieronder vallen dus ook de technische punten. Deze zal de on-page SEO expert niet zelf optimaliseren, want hiervoor moet in veel gevallen echt in de code van de website gedoken worden.
Met technische optimalisatie zijn dan ook veel punten van belang. Daarom is het handig als je een bureau zoekt die ook rekening houdt met de SEO-technische punten wanneer ze jouw website maken. Anders moet hier later weer opnieuw tijd en geld in gestopt worden. Zo is de snelheid van de website van groot belang. Is dit te traag, dan zullen de zoekmachines je hier al hard op afrekenen. Maar ook de manier waarop de website is opgebouwd is van belang. HTML, CSS en JavaScript bestanden moeten op de goede manier zijn ingericht. Hier zijn zelfs internationale richtlijnen voor gemaakt door het W3C. Websites kun je hier dus ook op checken met verschillende tools om te kijken of ze aan de richtlijnen voldoen. Zo niet? Dan moet de website hierop aangepast worden.
Ook moet een website beveiligd worden met een SSL-certificaat. Dit kun je herkennen aan de “https” dat vóór een url staat. Heb je geen certificaat en dus nog “http” voor je url staan, dan word je hier heel hard op afgerekend. Veiligheid is in de ogen van een zoekmachine als bijvoorbeeld Google één van de belangrijkste dingen binnen de gebruiksvriendelijkheid. Hiervoor moet je dan wel bij de hosting partij van de website zijn. Zij kunnen een SSL-certificaat aan de website toevoegen.
Naast alle code is het natuurlijk ook belangrijk dat de website er conversiegericht uitziet. Niet alleen op desktops, maar ook op mobiele apparaten. Als je hele website op mobiele apparaten niet goed in elkaar zit, dan loop je hier ook weer potentiële klanten mis. Ook een onderdeel waar een SEO specialist zich mee bezig moet houden dus.

Een autoriteit maken van de website door kwalitatieve linkbuilding
Als on-page alles staat, dan zal de off-page SEO specialist aan de slag gaan met het creëren van autoriteit op de website door middel van kwalitatieve linkbuilding. In dit geval gaat het er dan natuurlijk om wanneer je jouw SEO uitbesteedt aan een online marketing bureau als SAM Online Marketing. Dan heb je namelijk te maken met meerdere specialisten. Linkbuilding is namelijk een vak apart, waar veel tijd in zit. Backlinks die echt van goede kwaliteit zijn kun je namelijk niet altijd even makkelijk vinden. Daarnaast moet de tijd van iedere backlink gewaarborgd worden. Hiervoor wordt door een linkbuilding specialist dan ook gekeken naar cijfers als de DA- of DR-waarde, het verkeer dat er naar een pagina komt als het voornamelijk gaat om een blog site en bijvoorbeeld de trust flow.
DA en DR zijn eigenlijk dezelfde waarden, maar dan gemeten door een andere tool. DA staat voor Domain Authority en wordt gemeten door de bekende tool MOZ. DR staat voor Domain Rating en wordt gemeten door Ahrefs, wat ook een hele bekende tool is onder de online marketeers. Deze waarden geven eigenlijk in een getal van 0 tot 100 aan hoeveel autoriteit een domein heeft.
Zoals je misschien al kan raden; hoe hoger het getal voor een domein waar je een link wil plaatsen naar jouw domein, hoe meer autoriteit deze link aan jouw domein zal geven. Het gaat met linkbuilding dus echt om de kwaliteit van de backlinks die je plaats.
Je kan er twintig van mindere kwaliteit hebben, maar daar staat één link van goede kwaliteit tegenover. Hoeveelheid is dus niet altijd relevant. Daarbij moet er ook vaak een natuurlijke verhouding zijn van follow/nofollow links.
Bij linkbuilding komen vaak ook wel aparte kosten kijken. Natuurlijk zijn er ook gratis links die je op websites kan plaatsen. Maar die zijn van veel mindere kwaliteit. Daarentegen zou je wel een linkruil kunnen doen met andere websites, waardoor je geen kosten zal hebben. Toch is één van de betere manieren van linkbuilden het plaatsen van blogartikelen op andere websites met een backlink hierin verwerkt naar jouw website. Hier zitten dus wel kosten aan verbonden. Zeker wanneer je een artikel wil plaatsen op een echt kwalitatieve blogsite. Kosten kunnen dan oplopen tot over de €1000 euro. Maar dan heb je wel een link die jou echt veel autoriteit zal opleveren.
Of je nu een link plaatst in een artikel of dat je het op een pagina verwerkt van een linkpartner, de ankerteksten zijn hoe dan ook erg van belang. Hierbij komen we dus terug op het zoekwoordonderzoek waar we het net over hadden. Belangrijkste zoekwoorden moeten namelijk vaak letterlijk verwerkt worden in de ankerteksten om ermee te kunnen scoren op een pagina. Het linkprofiel van een website moet dus relevant zijn en op een natuurlijke manier zijn opgebouwd.

Monitoren van de website
Na de optimalisatie van alle drie de onderdelen waar SEO uit bestaat is een echte online marketing specialist natuurlijk nog niet klaar. Monitoring is vervolgens erg van belang. Je wil natuurlijk goed volgen hoe de website groeit, waar nog aandacht aan besteed moet worden en waar eventueel de kansen nog liggen. SEO is namelijk niet iets waar je met een eenmalige optimalisatie voldoende aan hebt. Een professional is constant bezig om de website te verbeteren. Naast het monitoren van de rankings moet ook bijvoorbeeld het linkprofiel eens in de zoveel tijd nagelopen worden. Links kunnen namelijk vervuild raken of zelfs een 404 worden (de website of pagina bestaat dan niet meer), waardoor ze niet meer van waarde zijn en je website alleen maar tegenwerken in de groei. Monitoring is dus ook een belangrijke verantwoordelijkheid van een SEO specialist!
Wat is het belangrijkste onderdeel binnen het werk van een SEO expert?
Voor zoekmachine optimalisatie is er eigenlijk niet een onderdeel dat het belangrijkste is van allemaal. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn alle drie de onderdelen in een SEO pakket erg belangrijk. Als één van de drie al niet goed genoeg geoptimaliseerd is, zal het de gehele groei van de website tegenhouden. Stel dat je goede content online hebt gezet, verder alle on-page onderdelen goed hebt ingericht en ook nog eens kwalitatieve links hebt gebruikt om je website meer autoriteit te geven. Wanneer je website veel te traag is of je geen SSL-certificaat hebt gebruikt waardoor je website niet veilig is, dan zal je hele website niet goed groeien. Zonde dus, dat het door een klein onderdeel achter zou blijven. Een echte zoekmachine optimalisatie specialist heeft alle details in de gaten en weet wat er gedaan moet worden om de website in zijn geheel te laten groeien!
Kan ik SEO dan ook deels zelf doen?
Zoals je ziet is SEO een breed vak. Er komt van alles bij kijken en alles is eigenlijk ook belangrijk. SEO zelf doen is vaak dus ook eigenlijk niet echt een optie. Hier heb je namelijk veel ervaring en al helemaal de kennis voor nodig om te weten wat je moet doen om een groei te realiseren op een website. Het beste wat je kan doen is dan ook een online marketing bureau inschakelen die met meerdere experts samenwerken om jouw website hoog in Google te krijgen.
Wat je wel zelf kan doen om een SEO bureau te helpen aan de optimalisatie, is bijvoorbeeld het schrijven van content. Jij bent namelijk de expert in jouw vakgebied en wij van SAM Online Marketing bijvoorbeeld zijn de experts in SEO. Samen kunnen we dus tot het beste resultaat komen. Als jij de teksten liever aanlevert, dan kunnen wij deze vervolgens SEO-technisch optimaliseren. Op die manier bespaar je ook nog eens op de kosten die je betaalt voor het werk van de SEO specialisten. Kosten worden namelijk per uur berekend. Neem jij de tijd voor het schrijven van de content weg, dan zal je hier dus ook mee besparen op de prijs die je betaalt voor de zoekmachine optimalisatie specialisten!
Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!
- Premium analyse
- Uitgevoerd door echte specialisten
- Analyse van on-page, techniek en autoriteit
- Concrete verbeterpunten

Jake Stamenkovic
Jouw online marketing specialist
Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.
Veelgestelde vragen over SEO
Zoals de woorden eigenlijk al verklappen gaat on-page SEO over alles wat er binnen een website of webshop zelf geoptimaliseerd moet worden en off-page SEO over de optimalisatie hierbuiten.
Denk bij de werkzaamheden van een on-page SEO specialist dus aan het schrijven van content, optimaliseren van meta descriptions en titels, uitzetten van interne linkstructuren, etc.
Met off-page SEO is linkbuilding voor jouw website het belangrijkste, maar denk met off-page bijvoorbeeld ook aan social media. Dit zijn allemaal onderdelen en optimalisaties die buiten je website om gebeuren. Linkbuilding is daarbij dus het belangrijkste, omdat je hiermee weer autoriteit creëert op je website. Van buitenaf wordt hierbij namelijk gelinkt naar jouw website.
SEO staat voor Search Engine Optimisation. Hiermee wordt dus geoptimaliseerd het organische deel van de zoekmachines. Adverteren is een ander aspect van online marketing, namelijk SEA. Deze afkorting staat dan ook voor Search Engine Advertisement. Een SEO expert zal dus geen strategieën uitzetten op het gebied van Google Ads.
Wil je jouw website laten optimaliseren voor de zoekmachines zowel op organisch gebied als in het adverterende gedeelte? Dan heb je voor ieder een specialist nodig. Binnen een online marketing bureau krijg je dan ook een aparte specialist toegewezen om een SEA campagne uit te zetten en een aparte expert voor optimaliseren van je website met SEO.
In principe heb je een SEO expert nodig voor zo lang als jij hoog in de organische resultaten van de zoekmachines wil blijven staan. Met zoekmachine optimalisatie vinden er namelijk constant veranderingen plaats en is er altijd ruimte voor verbetering of om met andere zoekwoorden weer te scoren.
Google heeft bijvoorbeeld meerdere keren per jaar een update. Soms zie je dan ook dat je posities in de organische zoekresultaten verzakken na een update. Google beoordeelt websites dan bijvoorbeeld op een andere manier of waardeert een bepaalde manier van linkbuilden of hoe content is opgebouwd minder. Specialist zullen hier dan ook direct achteraan en analyseren waar de verzakkingen precies aan liggen.
Sta je met een bepaald zoekwoord hoog of zelfs bovenaan in de organische zoekresultaten, dan moet deze positie ook onderhouden worden. Links moeten verlengt blijven worden. Slechte links, ook wel spam links, moeten verwijderd of gedisavowed worden.
Naast dat het linkprofiel constant onderhouden moet worden, is er zoals gezegd altijd ruimte voor verbetering. Er zijn eigenlijk altijd wel nieuwe zoekwoorden waar je voor kunt schrijven om ook hoog mee in de zoekmachines te komen. Zo zorg je weer voor meer kans op conversie!
Bij het kiezen van de juiste SEO expert is het het belangrijkste dat je kijkt naar de strategie die voor jouw specifieke website of webshop uitgezet wordt. Deze moet namelijk altijd op maat gemaakt zijn en passen bij jouw wensen. Het kan niet een soort template zijn die voor iedere website opnieuw gebruikt wordt met eventueel een kleine aanpassing.
Daarnaast is het uiteraard ook belangrijk om te kijken naar de ervaring en resultaten van de specialist die je voor jouw website in wilt schakelen. Hierbij zijn de resultaten het belangrijkste. Zet jouw expert een uitgebreide, op maat gemaakte strategie uit en heeft hij al veel goede resultaten behaald? Dan zit je meestal goed!
Iedere SEO specialist en ieder online marketing bureau heeft natuurlijk een ander uurtarief. Als online marketing bureau worden de kosten die je per maand betaald dan ook gebaseerd op de hoeveelheid uur die er nodig is om de optimalisatie voor de afgesproken zoekwoorden te kunnen doen. Ervaren en professionele SEO bureaus hebben dan ook vaak een uurtarief van tussen de €100 en €120.
Vaak worden de kosten dus per maand berekend. Simpelweg omdat de website maandelijks, en zeker aan het begin van de samenwerking zelfs wekelijks geoptimaliseerd moet worden. Voor een gedegen optimalisatie betaal je vaak al snel tussen de €800 en €1200 euro. Uiteraard is dit volledig afhankelijk van jouw wensen, de concurrentie en de hoeveelheid zoekwoorden waarmee je topposities wilt bereiken.
Om hoog in de organische zoekresultaten van verschillende zoekmachines te komen heb je zeker een specialist nodig wanneer je hier zelf geen of weinig ervaring mee hebt. Alleen al het uitzetten van de juiste strategie is heel erg belangrijk. Zonder de juiste strategie heb je al geen basis en ben je eigenlijk maar wat aan het doen. Zonde, want dit is ook meteen verspilling van kostbare tijd die jij als ondernemer hebt!
Voor SEO heb je dus specialisme en tijd nodig. Er zit veel tijd in het optimaliseren van een website of webshop. Als je dan maar wat aan het doen bent en niet precies weet wat er allemaal voor nodig is om in de topposities van een zoekmachine als Google terecht te komen, dan verspil je vaak veel tijd met uitprobeersels en optimalisaties die helemaal niet helpen of zelfs averechts werken. Schakel dus een professional in voor de SEO van jouw website of webshop.