Veelgestelde vragen over SEO
Zoals de woorden eigenlijk al verklappen gaat on-page SEO over alles wat er binnen een website of webshop zelf geoptimaliseerd moet worden en off-page SEO over de optimalisatie hierbuiten.
Denk bij de werkzaamheden van een on-page SEO specialist dus aan het schrijven van content, optimaliseren van meta descriptions en titels, uitzetten van interne linkstructuren, etc.
Met off-page SEO is linkbuilding voor jouw website het belangrijkste, maar denk met off-page bijvoorbeeld ook aan social media. Dit zijn allemaal onderdelen en optimalisaties die buiten je website om gebeuren. Linkbuilding is daarbij dus het belangrijkste, omdat je hiermee weer autoriteit creëert op je website. Van buitenaf wordt hierbij namelijk gelinkt naar jouw website.
SEO staat voor Search Engine Optimisation. Hiermee wordt dus geoptimaliseerd het organische deel van de zoekmachines. Adverteren is een ander aspect van online marketing, namelijk SEA. Deze afkorting staat dan ook voor Search Engine Advertisement. Een SEO expert zal dus geen strategieën uitzetten op het gebied van Google Ads.
Wil je jouw website laten optimaliseren voor de zoekmachines zowel op organisch gebied als in het adverterende gedeelte? Dan heb je voor ieder een specialist nodig. Binnen een online marketing bureau krijg je dan ook een aparte specialist toegewezen om een SEA campagne uit te zetten en een aparte expert voor optimaliseren van je website met SEO.
In principe heb je een SEO expert nodig voor zo lang als jij hoog in de organische resultaten van de zoekmachines wil blijven staan. Met zoekmachine optimalisatie vinden er namelijk constant veranderingen plaats en is er altijd ruimte voor verbetering of om met andere zoekwoorden weer te scoren.
Google heeft bijvoorbeeld meerdere keren per jaar een update. Soms zie je dan ook dat je posities in de organische zoekresultaten verzakken na een update. Google beoordeelt websites dan bijvoorbeeld op een andere manier of waardeert een bepaalde manier van linkbuilden of hoe content is opgebouwd minder. Specialist zullen hier dan ook direct achteraan en analyseren waar de verzakkingen precies aan liggen.
Sta je met een bepaald zoekwoord hoog of zelfs bovenaan in de organische zoekresultaten, dan moet deze positie ook onderhouden worden. Links moeten verlengt blijven worden. Slechte links, ook wel spam links, moeten verwijderd of gedisavowed worden.
Naast dat het linkprofiel constant onderhouden moet worden, is er zoals gezegd altijd ruimte voor verbetering. Er zijn eigenlijk altijd wel nieuwe zoekwoorden waar je voor kunt schrijven om ook hoog mee in de zoekmachines te komen. Zo zorg je weer voor meer kans op conversie!
Bij het kiezen van de juiste SEO expert is het het belangrijkste dat je kijkt naar de strategie die voor jouw specifieke website of webshop uitgezet wordt. Deze moet namelijk altijd op maat gemaakt zijn en passen bij jouw wensen. Het kan niet een soort template zijn die voor iedere website opnieuw gebruikt wordt met eventueel een kleine aanpassing.
Daarnaast is het uiteraard ook belangrijk om te kijken naar de ervaring en resultaten van de specialist die je voor jouw website in wilt schakelen. Hierbij zijn de resultaten het belangrijkste. Zet jouw expert een uitgebreide, op maat gemaakte strategie uit en heeft hij al veel goede resultaten behaald? Dan zit je meestal goed!
Iedere SEO specialist en ieder online marketing bureau heeft natuurlijk een ander uurtarief. Als online marketing bureau worden de kosten die je per maand betaald dan ook gebaseerd op de hoeveelheid uur die er nodig is om de optimalisatie voor de afgesproken zoekwoorden te kunnen doen. Ervaren en professionele SEO bureaus hebben dan ook vaak een uurtarief van tussen de €100 en €120.
Vaak worden de kosten dus per maand berekend. Simpelweg omdat de website maandelijks, en zeker aan het begin van de samenwerking zelfs wekelijks geoptimaliseerd moet worden. Voor een gedegen optimalisatie betaal je vaak al snel tussen de €800 en €1200 euro. Uiteraard is dit volledig afhankelijk van jouw wensen, de concurrentie en de hoeveelheid zoekwoorden waarmee je topposities wilt bereiken.
Om hoog in de organische zoekresultaten van verschillende zoekmachines te komen heb je zeker een specialist nodig wanneer je hier zelf geen of weinig ervaring mee hebt. Alleen al het uitzetten van de juiste strategie is heel erg belangrijk. Zonder de juiste strategie heb je al geen basis en ben je eigenlijk maar wat aan het doen. Zonde, want dit is ook meteen verspilling van kostbare tijd die jij als ondernemer hebt!
Voor SEO heb je dus specialisme en tijd nodig. Er zit veel tijd in het optimaliseren van een website of webshop. Als je dan maar wat aan het doen bent en niet precies weet wat er allemaal voor nodig is om in de topposities van een zoekmachine als Google terecht te komen, dan verspil je vaak veel tijd met uitprobeersels en optimalisaties die helemaal niet helpen of zelfs averechts werken. Schakel dus een professional in voor de SEO van jouw website of webshop.