7 tekenen dat je aan het OVER-optimaliseren bent (deel 2)

9 september 2015

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Vorige week zijn we begonnen met het uitlichten van tekenen dat je je website aan het over-optimaliseren bent. Een goede SEO binnen je website is van groot belang om goed te kunnen ranken binnen Google, maar je kunt ook teveel doen. Signalen dat jij teveel aan het doen bent zijn onder andere:

  • Anchor tekst bestaande uit teveel zoekwoorden
  • Irrelevante zoekwoorden
  • Alle interne- en externe links ‘naar boven’ laten linken
  • Meerdere H1’s gebruiken op één pagina

Heb jij je website al op deze fouten kunnen betrappen? Vandaag gaan we de rest van deze tekenen behandelen, zodat je verder aan de slag kunt met het controleren van je website.

5. Linken naar ‘besmette’ sites

Al je uitgaande links (links vanaf je website naar een andere website) zijn bijna net zo belangrijk als je inkomende links. Vele website eigenaren staan niet stil bij de gevaren die het doorlinken naar ‘besmette’ sites met zich mee kan brengen. De link ‘juice’ vloeit beide kanten op namelijk. Het woord besmet is een verzamelnaam voor verschillende soorten websites, waaraan jij jouw naam absoluut niet wilt verbinden. Besmette websites zijn in deze context onder andere websites met een zeer lage autoriteit en websites met een hoop spam. Als je wederkerige links wilt verzamelen door te linken naar andere sites, kijk dan uit! Wanneer meer links naar websites met een lage autoriteit creëert, zal de kans toe nemen dat jouw website zich in deze onderste regionen van het internet zal gaan bevinden.

Sites met een lage DA (Domain Authority) hebben dit hoogstwaarschijnlijk aan zichzelf te danken. Zij kunnen ook te maken hebben met over-optimalisatie, een boete van Google, of iets anders wat hen tegenhoudt te groeien. Verspil je tijd niet door je kostbare uitgaande links naar dit soort sites te sturen. Concentreer je in plaats hiervan op gezonde sites binnen jouw niche. Sites die over veel autoriteit beschikken met een goeie reputatie.

6. Een footer volgepakt met zoekwoorden

De meeste over-optimalisatiefouten worden gemaakt in de website footers. Het over-optimaliseren van je footer is een goede manier om je SEO volledig te verpesten. De enige optimalisatie die binnen je footer moet plaatsvinden is namelijk GEEN optimalisatie. Het is bewezen dat Google niet houdt van links in je footer. Hierbuiten, door de positie aan de onderkant van de pagina, krijgt alles in je footer überhaupt weinig tot geen erkenning van Google’s webcrawlers. Al zou het implementeren van links hier dus niet voor een straf zorgen, levert het alsnog weinig tot niets op.

Een andere fout die in de footer wordt gemaakt, is binnen de lokale SEO. Je naam, adres en telefoonnummer staan in je footer. Dat is geen probleem. Het probleem zit in de plaatsgebonden zoekwoorden en links in de footer.
Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld meerdere locaties heeft, zullen zij al deze locaties in de footer willen zetten. Wanneer hier een duidelijke organisatie in zit, zal dit in eerste instantie geen problemen opleveren. Het simpelweg vermelden van al je locaties, zonder enig verband, zal echter wel problemen opleveren.

Houd je bezoeker in het achterhoofd wanneer je je footer ontwerpt (of laat ontwerpen). Het is geen sitemap! Zet ook geen leuke graphics neer, houdt het sober. De footer is geen vuilnisbak waar je alles neer kan zetten waar je op de rest van de pagina geen plek voor hebt. Daarbuiten is het ook geen plaats voor zoekwoorden. De footer is een mooie afsluiting van een pagina. Een sobere, overzichtelijke plek, die aangeeft dat je aan het einde van de pagina bent beland.

Over optimalisatie SEO

7. Niet gemarkeerde, zoekwoorddichte URL’s

Sommige webmaster slaan door in de zoektocht naar een krachtige URL. Zij kiezen voor een over geoptimaliseerde URL in plaats van een uitgebalanceerde URL. Een URL kiezen als ‘degoedkoopstefietsenwinkel.nl’ klinkt als een inventief idee, maar de alarmbellen van Google ter preventie van over optimalisatie gaan rinkelen op dat moment. Wanneer je bedrijfsnaam ‘de goedkoopste fietsenwinkel’ is, zou het nog logisch kunnen zijn deze URL te hebben. Moraal van het verhaal: je moet geen URL maken puur op basis van de zoekwoordwaarde. Je URL moet je bedrijfsnaam zijn. Zo simpel is het!

Al met al hopen we je weer genoeg geïnformeerd te hebben om over-optimalisatie van je website te voorkomen, herkennen en op te lossen. Volgende week zullen we weer een nieuw onderwerp voor je tackelen. Houdt onze Facebook pagina daarom in de gaten!

Inhoudsopgave