Conversie optimalisatie: Hoe zet ik mijn bezoekers om in klanten?

26 januari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

In de markt van zoekmachine optimalisatie wordt vaak één ding vergeten: conversie optimalisatie. Waar we met SEO voornamelijk gericht zijn op het scoren in de zoekmachines en het aantrekken van bezoekers naar onze website, vergeten we vaak één ding: de bezoekers omzetten in klanten! Uiteindelijk wil je met jouw website winst maken. Een hoge positie in Google is slechts een middel om bezoekers naar je website te genereren en bezoekers zijn slechts een middel, ik weet dat het grof klinkt, om geld te verdienen. Laten we daarom niet langer om de brij heen draaien, hoe zet ik bezoekers om in klanten?

Ontdek ook wat een échte conversie killer is.

Straal rust uit

Het begin van je conversie optimalisatie moet beginnen bij het uitstralen van rust. Een bezoeker is net op jouw website aangekomen en moet eens rustig gaan kijken wat hij moet verwachten. Gooi hem niet direct dood met verschillende buttons en andere ‘call to actions’, maar concentreer je meer op het overbrengen van je boodschap.

Als een bezoeker op je website is aangekomen, is hij al snel afgeschrikt. Net als in het uitgaansleven, gooi je je potentiële ‘slachtoffer’ niet direct dood met allerlei oneliners, maar begin je rustig met de kat uit de boom te kijken. Hierna probeer je jezelf op een gedegen manier aan te prijzen, wat ons brengt bij het volgende punt.

Zorg voor een duidelijke opbouw in je content

In je content heb je met een hoop dingen rekening te houden. Denk daarbij aan je keyword density, je ‘LSI’ woorden en het overkoepelende thema van je gehele website. Veel website eigenaren staren zich stuk op deze aspecten en vergeten daarbij volledig hun bezoekers. Zorg daarom eerst voor een duidelijke structuur in je tekst en houd je daarna pas bezig met bovengenoemde punten.

Begin je tekst daarom een beetje terughoudend. Val niet gelijk met de deur in huis en begin de tekst vrij algemeen. Laat de bezoeker even wennen aan de nieuwe omgeving en stel hem gerust.

De volgende stap is het vertellen over jezelf. Vertel wat je doet en wat jouw relatie is tot het desbetreffende zoekwoord. Niet te letterlijk natuurlijk.

Stap nummer drie, het verkopen kan gaan beginnen. Wat zijn jouw USP’s, hoe onderscheid jij je van je concurrenten, waarom moet de bezoeker voor jouw dienst of product kiezen? Dit zijn vraagstukken die je voor jezelf duidelijk moet maken, waarna je je klant hiervan kunt overtuigen.

Als laatste komt de stap die aan moet zetten tot actie. Je hebt de bezoeker lekker gemaakt, hem overtuigd van jouw kwaliteiten en nu is het tijd om te oogsten. Bepaal wat de handeling is die jij wilt dat de bezoeker uitvoert, waarna je in je content een opbouw maakt naar je ‘Call to action button’.

Content optimalisatie

Maak een goede Call to Action button

De call to action button is de climax van je pagina. Alle handelingen die je hebt gedaan, van je SEO tot aan de gehele opbouw van je pagina heeft je geleid naar dit punt. Dit is een cruciaal punt, want zonder een goede CTA is al je moeite voor niks geweest. Wat is een goede CTA-button en hoe zet je deze neer?

Allereerst moet de CTA-button opvallen. Zorg er daarom voor dat de kleur hiervan contrasteert met de rest van je pagina. Als de bezoeker de button niet ziet, kan hij er ook niet op klikken.

Het laatste punt waar je op moet letten, is het creëren van een gevoel van urgentie. De bezoeker moet lichtelijk getriggerd worden om actie te ondernemen. ‘Neem NU contact op’ of ‘spreek DIRECT’ een van onze medewerkers, zijn goede voorbeelden van een soepele manier om de bezoeker aan te zetten tot actie.

Call-to-Action

Kortom: om je bezoekers te converteren moet je met een aantal aspecten rekening houden. Straal rust uit op het moment dat de bezoeker op je pagina is beland. Zorg hierna voor een duidelijke opbouw in je tekst en creëer als laatste een overtuigende CTA-button.

Heb jij nog toevoegingen, reageer dan hieronder.

Tot volgende week!

Inhoudsopgave

Anderen bekeken ook