Hoe maak ik een goede contentkalender? 

14 februari 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Sociale media is anno 2022 niet meer ‘iets voor erbij’. Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en noem het maar op zijn volwaardige verkoopkanalen geworden. Het volstaat dus niet meer om ‘iets met social media te doen’. Je hebt een strategie nodig. Maar wie maakt alle content? Wie post er? Wat ga je posten? En wanneer moet wat opgeleverd worden? Je merkt het al: dit ga je niet onthouden. Daarom moet er een contentkalender komen. En hoe je die schrijft, dat gaan we je hieronder vertellen!

Uit welke onderdelen bestaat een contentkalender?

Een goede contentkalender bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Type content
  • Inhoud content
  • Datum van plaatsing
  • Taakverdeling
  • Deadlines!

Al deze onderdelen hebben als doel om het denkwerk uit handen te nemen. Op een zo compact en overzichtelijk mogelijke manier wil je alle info hebben die je nodig hebt. Zo kun je per dag, week, maand of jaar zien wat er gemaakt moet worden, hoe het gemaakt moet worden, wanneer het geplaatst moet worden en wie wat wanneer moet aanleveren.

Type content

De belangrijkste stap van allemaal: wat ga je plaatsen op jouw socials? En verschilt dit per kanaal of plaats je op elk kanaal hetzelfde?

Inhoud content

‘Een blog delen’. ‘Een infographic plaatsen’. ‘Een leuke inhaker plaatsen op een feestdag’. Goed dat je het benoemt, maar nu begint het denkwerk pas. Want waar gaat de blog over? Wat komt er in de infographic te staan? En op welke manier haak je op welke feestdag in? Hoe specifieker je dit benoemt in de contentkalender, des te beter kun je dit uitwerken. En vergeet uiteraard ook het bericht bij de post niet!

Datum van plaatsing

Nu is het zaak dat je weet wanneer je wat plaatst. Zo kan het zijn dat je jouw blogs altijd op woensdag wilt delen, terwijl je een infographic juist altijd op maandag wil doen. Zo lang vaststaat op welke dag je wat gaat plaatsen, kun je er niet naast zitten.

Taakverdeling

Waarschijnlijk ga je niet alles zelf doen. Een iemand schrijft, iemand anders verzorgt het beeldmateriaal en weer iemand anders zet de posts klaar. Ook hier is voorbereiding alles. Zorg er dan ook voor dat van te voren vaststaat wie welk onderdeel uitvoert en dat dit goed gespecificeerd is. Voorkom menselijke fouten en maak een concrete taakverdeling!

Deadlines!

Alleen de datum van plaatsing is geen goede deadline. Zo kan er altijd wat mis gaan. Wil je een bepaalde post op 17 maart live laten gaan? Zorg er dan voor dat je uiterlijk op 10 maart alle stukken van iedereen aangeleverd hebt gekregen. Better safe than sorry. Stel dan ook heldere deadlines aan iedereen en zorg dat er genoeg marge is tussen aanlevering en plaatsing!

Kijk wie er nu succesvol zijn

Wie succesvol wil worden, kijkt naar wie er nu succesvol zijn. Waarom alles zelf bedenken, als iemand anders dat al voor je gedaan heeft. Kijk dan ook wie er succesvol zijn, voordat je met alle stappen hierboven aan de slag gaat. Bekijk per kanaal wie de meest succesvolle partijen zijn en wat zij goed doen. Hoe vaak posten ze? Wat posten ze? En waarom werkt wat zij doen. Als je op al deze vragen een antwoord hebt, kun je jouw eigen succesformule maken. Jouw concurrenten zijn de ingrediënten, jij hoeft ze alleen maar te mengen en eigen te maken.

Houd het realistisch

Via jouw concurrentie heb je misschien gezien dat je wekelijks een blog moet posten en dagelijks updates moet sturen via jouw kanalen. Enige verschil is dat jij het in je eentje moet doen, terwijl jouw concurrent hier een team van 5 man op heeft zitten. Belangrijk is dan ook dat je realistische doelen voor jezelf stelt. Doelen die je ook daadwerkelijk na kunt komen. Een deadline is een deadline. Wil je succesvol zijn met social media, zorg er dan in ieder geval voor dat je je eigen doelen na kunt komen.

Consistentie is key!

Wanneer je geen enorme budgetten hebt om te adverteren, kan het zijn dat alles niet vanzelf van de grond komt. Ook al deel je de beste content, het kan zijn dat het bereik klein blijft, je weinig likes krijgt, of dat er weinig producten worden gekocht. Dit kan ontmoedigend werken. Maar maak niet de fout om te stoppen. Goede dingen hebben nou eenmaal tijd nodig. Als jij echt de beste content blijft delen, dan wordt dit vanzelf opgepakt. Houd vol en wees consistent. Degene met de langste adem is vaak degene die uiteindelijk het beste is!

Heb jij hulp nodig?

Al met al is social media een essentieel onderdeel van jouw marketing. Belangrijk is dat je een goede contentkalender vormgeeft waarin alle belangrijke onderdelen terugkomen. Toch is dit niet alles. Wees realistisch in je doelen en ga niet bij de pakken neer zitten als je niet over night succes hebt.  Heb je al deze stappen al eens doorlopen, maar kom je er toch niet uit? Geen zorgen! We helpen je graag verder. Neem contact met ons op en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden!

Inhoudsopgave