De 5 grootste linkbuildingproblemen en hoe je ze voorkomt

4 mei 2017

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

We kunnen erover blijven doorpraten: het eeuwige euvel van linkbuilding. De ene persoon zweert bij de ene tactiek, terwijl de ander een rigoureus andere manier van werken heeft. Ondanks dat er niet één manier van werken is, zijn er wel een aantal problemen die bij bijna iedereen terugkomen. Gelukkig denken wij niet in problemen, maar in oplossingen. Hieronder de 5 grootste linkbuilding problemen, maar vooral de 5 beste oplossingen hiervoor!

Kwantiteit over kwaliteit

Een veelgemaakte fout is het waarderen van kwantiteit over kwaliteit. Iemand kan honderden uren besteden aan het vervaardigen van tienduizenden links en uiteindelijk geen resultaat zien. De fout is dat deze persoon zich heeft stuk gestaard op het aantal links, maar totaal niet op de kwaliteit van de inkomende links. Deze links kunnen weinig- of zelfs een negatieve waarde hebben. Maar hoe moet het dan wel?

kwaliteit vs. kwantiteit

Oplossing:

De kwaliteit van je backlinks dient gemeten te worden op basis van een aantal onderdelen.

  • Autoriteit
  • Relevantie
  • Domeinen en IP-adressen

Autoriteit

Allereerst is de autoriteit van de link van belang. Het is positief dat iemand naar jouw website verwijst, maar wanneer diegene onbetrouwbaar is, wordt een stukje van die onbetrouwbaarheid aan jou doorgegeven. Er zijn diverse tools om de betrouwbaarheid van een backlink in kaart te brengen, waarbij gekeken wordt naar zowel de autoriteit van het domein als de autoriteit van de URL. Programma’s die hierbij kunnen helpen, zijn Moz, Majestic en Ahrefs.

Relevantie

Let niet alleen op de pure autoriteit van een link, maar ook op de relevantie hiervan. Google moet jou namelijk niet alleen zien als een autoriteit, maar vooral als een autoriteit binnen jouw vakgebied. Wanneer je auto’s verkoopt, heeft het geen waarde om genoemd te worden op websites over huis en tuin. Focus je daarom vooral op websites die binnen jouw vakgebied vallen.

Domeinen en IP-adressen

Even blijvende bij het onderwerp auto’s: stel dat Max Verstappen zegt dat jij geweldige auto’s verkoopt, dan is dit een goede zet in de rug. Twee of drie keer werkt ook nog positief, maar wanneer hij het 10.000 keer roept, heeft het geen meerwaarde meer en kan het zelfs bijzonder irritant worden. Zo werkt het met websites ook.

Wanneer je een goede website hebt gevonden, staar je dan niet alleen stuk op deze website, maar kijk verder. Vooral het aantal verschillende domeinen waarop je wordt genoemd zijn namelijk van belang. Je kunt zelfs nog een stap verder gaan. Meerdere websites kunnen namelijk afkomstig zijn van hetzelfde IP-adres. Ook in dit geval zit je te linkbuilden voor Jan met de korte achternaam. Breng daarom ook het IP-adres van een website of webpagina in kaart. Dit is makkelijk te doen via https://adresults.nl/tools/website-ip-checker/.

Je doodstaren op alleen linkbuilding

Linkbuilding kan gezien worden als de motor van je website. Je website is de carrosserie ervan. Je kunt de motor van een Formule 1 wagen hebben, maar dit schiet niet op als je het frame van een vrachtwagen hebt. Oké, dit klinkt wel erg cryptisch, maar de moraal van het verhaal is dat je zorgt dat linkbuilding en on-page content op elkaar aansluiten, in plaats van elkaar tegenspreken.

Oplossing:

Ik heb de oplossing hierboven eigenlijk al gegeven, maar zorg dat linkbuilding en on-page content elkaar versterken, en niet tegenwerken. Wanneer jij een autodealer bent, zorg dan ook dat er over jou gesproken wordt als een autodealer en niet als schilder. Daarbij is linkbuilding slechts een gedeelte van de totale optimalisatie.

Zorg allereerst dat je website goed in elkaar zit. Doe een goed en volledig zoekwoordonderzoek, maak een websitestructuur op basis van je zoekwoorden, schrijf content en zorg voor een goede interne linkbuilding. Pas wanneer dit in orde is, moet je je zorgen gaan maken om je linkbuilding.

Afwijzingen

Linkbuilding is nou eenmaal een vakgebied waar je veel met afwijzingen te maken hebt. Voor elke link die je vervaardigd, word je soms wel 10 keer afgewezen. Niet iedereen zit te wachten op een linkruil of op jouw gastblog. De kunst is om niet bij de pakken neer te gaan zitten en de afwijzingen alvast in te calculeren.

Oplossing:

Stel, je wilt ongeveer 200 links naar jouw website vervaardigen, die gecombineerd zorgen voor een Domain Authority van 20. Dan moet je niet denken dat je het met maar 200 links gaat redden. Calculeer je verlies alvast in en ga op zoek naar misschien wel 1000 links, die gecombineerd voor een Domain Authority van misschien wel 30 zorgen. Wanneer je dit niet doet, kom je bedrogen uit en haal je niet de resultaten die je wilt halen.

Over optimalisatie van anchorteksten

Je hebt misschien wel gemerkt dat wanneer je een paar keer extra op zoekwoord X werd benoemd, dat zoekwoord automatisch steeg in Google. Dit is logisch; als iemand jou een paar keer als autodealer benoemd, gaat Google jou ook als een autodealer zien.

Hier ligt ook het grote gevaar in. Wanneer iemand dit ‘trucje’ doorheeft, gaat hij hier misbruik van maken. Alle anchorteksten van inkomende links zijn exact matchend met de zoekwoorden waar hij voor wilt scoren. NIET DOEN! Wanneer Google doorheeft dat je misbruik aan het maken bent van haar systeem, zal de zoekmachine je straffen. Je wordt uit de zoekresultaten verwijderd of zal flink zakken. Net zo lang totdat je het ‘probleem’ hebt verholpen en de geoptimaliseerde anchorteksten zijn verwijderd. Als je dit wilt voorkomen, maar toch goed wilt scoren in Google, zorg dan voor een natuurlijk opgebouwd anchortekstprofiel.

Oplossing:

Een natuurlijk anchortekstprofiel bestaat uit een aantal componenten. Allereerst is je bedrijfsnaam het belangrijkste. Een groot gedeelte van je anchortekstprofiel moet uit je merknaam/bedrijfsnaam bestaan. Daarnaast moet een aanzienlijk gedeelte van de anchorteksten uit ‘kale’ of ‘naakte’ anchorteksten bestaan. Een ander onderdeel zijn de ouderwetse anchorteksten, zoals ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Pas wanneer je genoeg ‘natuurlijke’ anchorteksten hebt, kun je na gaan denken over het gericht sturen van geoptimaliseerde anchorteksten, zoals een zoekwoord of een variatie op een zoekwoord.

Door de bomen het bos niet meer zien

Linkbuilding is accountmanagement in het kwadraat. Al snel zie je door de bomen het bos niet meer. ‘Welke link heb ik wanneer aangevraagd?’, ‘Is de link al geplaatst of niet?’, ‘Waar wijst de link naartoe?’, ‘Wat is de anchortekst van de link?’ zijn slechts enkele van de vragen die door je heen schieten. De oplossing hiervoor is erg simpel, de uitvoering alleen wat moeilijker.

Oplossing:

Je ontkomt er niet aan, linkbuilding draait om noteren, bijhouden, loggen et cetera. Wil je jouw linkbuilding goed bijhouden, zorg dan voor een uitgebreid overzicht. In dit overzicht behoren diverse componenten te staan en genoeg ruimte voor opmerkingen bij de acquisitie. Wanneer heb je contact met iemand gehad? Wanneer en wat heeft diegene geantwoord? Dit zijn allemaal gegevens die je bij moet houden voor een goed overzicht. Een goed linkoverzicht bestaat uit:

  • De URL
  • De autoriteit
  • Het soort link
  • Het IP-adres van de link
  • De anchortekst
  • De bestemde URL (waar gaat de link naartoe)
  • Linkstatus
  • GENOEG RUIMTE VOOR AANTEKENINGEN!

Al met al

Er zijn tientallen linkbuilding strategieën te bedenken. Iedereen heeft een andere manier van werken. Toch zijn er diverse problemen waar bijna iedereen tegenaan loopt. Je hebt te maken met kwaliteit van links, het stuk staren op alleen linkbuilding, je hebt te maken met afwijzingen, er bestaat een hoop onduidelijkheid over anchorteksten en je ziet al heel snel door de bomen het bos niet meer. Ondanks dat er voor elk probleem een oplossing te bedenken is, is er iets nog veel belangrijker. Een feit dat veel mensen schijnen te vergeten. Wanneer je gaat linkbuilden, staar je dan niet stuk op waardes en andere minder belangrijke onderdelen, maar richt je vooral op het aantrekken van bezoekers. Als jij zelfvoorzienend bent in het aantrekken van bezoekers, en eigenlijk (ironisch genoeg) onafhankelijk bent van Google, levert dit je op den duur meer op dan welke ingewikkelde strategie dan ook.

Inhoudsopgave