Alles wat je moet weten over marketing automation

2 februari 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Je bent op zoek naar nieuwe Nike schoenen. Per toeval beland je op de website van een sneaker speciaalzaak. Helaas vind je toch niet wat je zoekt. Toch heb je je maar ingeschreven om nieuws te blijven ontvangen. Een week later ga je naar een nieuwssite, waar je ineens een banner ziet van dezelfde sneakerzaak. Een dag later zie je ook op Facebook een advertentie van deze zaak voorbijkomen. Ook ontvang je maandelijks een mailtje met de nieuwste aanbiedingen. Zit er iemand de hele dag achter zijn scherm jou te volgen? Dat moet een dagtaak zijn? Geen zorgen, dit wordt gedaan door middel van marketing automation. Maar wat is marketing automation? En hoe zet je het in voor jouw bedrijf? We vertellen je er meer over!

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een proces. In dit proces worden herhaaldelijke taken met behulp van software uit handen van de marketeers genomen. Denk aan email marketing, display advertising en andere e-commerce processen. Maar ook Google Ads kent geautomatiseerde elementen. Door deze marketingtaken te automatiseren, neem je niet alleen een hoop werk uit handen. Je boost ook de efficiëntie en productiviteit binnen jouw organisatie en je voorkomt human errors.

Persoonlijke marketingstrategie

Marketing automation wordt vrijwel altijd ingezet om een persoonlijk aanbod te creëren. Door middel van data zorgt het ervoor dat jouw potentiële klant te zien krijgt wat jij wilt dat hij te zien krijgt. Denk aan een tailormade Google advertentie. Deze is afgestemd op jouw zoekterm en ook vaak op jouw locatie. Facebook gaat zelfs een stapje verder. Zij weten hoe oud je bent, waar je je op dat moment bevindt en wat jouw interesses zijn. Iemand die een advertentie aan het instellen is, kan tot in de kleinste details segmenteren om precies jou te bereiken met een passend aanbod. Als je ineens allemaal advertenties voor bedden in beeld krijgt, weet je dat iemand op jouw Wifi daar naar heeft gezocht.

Klinkt goed, maar waar en hoe zet ik het in?

We hebben net al een tipje van de sluier opgelicht, maar marketing automation keert terug in meer onderdelen dan je denkt. Elk online marketing bedrijf maakt gebruik van minimaal één vorm van automatisering. Hieronder gaan we in op de meest gebruikte vormen en leren we je hoe je dit zelf voor jouw bedrijf in kunt zetten.

Retargeting

Je hebt jaren tijd en moeite gestoken in de perfecte SEO-strategie. Je hebt tienduizenden euro’s geïnvesteerd in een nieuwe website, PR en linkbuilding en geweldige content. Je staat eindelijk bovenaan in Google en je trekt de bezoekers aan die je wilt. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ze niets doen. Jouw product of dienst gaat namelijk niet over één nacht ijs en je hebt meerdere contactpunten nodig om de sale/deal te fixen. Wist je dat de gemiddelde conversie op een website maar op 4% per bezoek ligt?! Moet je je dan weer helemaal gaan focussen op een zoekwoord dat zich verderop in de funnel bevindt? Kan altijd, maar hoeft zeker niet!

retargeting

Met retargeting bereik je mensen die al in aanraking zijn geweest met jouw content, maar niet tot actie zijn overgegaan. Je herinnert ze aan jouw bestaan en je zorgt ervoor dat je ze deze keer echt niet meer loslaat.  Zowel Google Ads als diverse sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn) lenen zich voor retargeting. Het is zelfs heel simpel. Je hoeft alleen maar een pixel op jouw website te installeren die bezoekers trackt. Aan de hand van hun IP-adres krijgen ze vervolgens een identiteit, die de pixel triggert als zij zich op andere ‘openbare’ plekken op het internet bevinden. Bevindt de bezoeker zich op Facebook nadat hij jouw website heeft bezocht, dan krijg hij jouw advertentie te zien.

Email Marketing

Het is altijd fijn agmail mail binnenls iemand aan jouw verjaardag heeft gedacht. Of überhaupt als diegene jouw naam nog weet. Door email marketing automation (mooi samenvoegsel, toch?) toe te passen, zorg je dat je dit soort dingen niet hoeft te onthouden van elke bezoeker. Dit wordt automatisch opgeslagen. Kon je dit ook maar doen met je eigen trouwdag, toch?

Door dit proces te automatiseren, kun je iedere bezoeker passende mails sturen die écht triggeren. Zo krijg je bij H&M op je verjaardag 25% korting op het gehele assortiment. Bekijk je veelal producten van Tommy Hilfiger op Zalando? Dan is de kans groot dat je een melding krijgt als ze producten in de sale hebben. Niet pusherig, maar juist behulpzaam. En dat is ook waar marketing automation met email marketing om draait: op geautomatiseerde wijze een passend aanbod bieden aan iedere bezoeker op jouw website.

Onsite

Alle processen en strategieën die we tot nu toe benoemd hebben, vinden buiten jouw website plaats. Ze benaderen allemaal bezoekers die al eens in contact met jou zijn geweest. Maar je kunt deze principes ook toepassen op iemand die zich nog op jouw website bevindt. Niet alles hoeft te leiden tot een keiharde conversie. Ook micro conversies kunnen leiden tot mooie dingen.  Dreigt iemand de website te verlaten? Zorg voor een pop-up met unieke kortingscode als diegene zich inschrijft voor jouw mailinglist. Heeft iemand na een minuut nog steeds geen actie ondernomen of gevonden wat hij zocht? Zorg voor een chatbot die de bezoeker verder helpt. En bekijkt iemand een x-aantal pagina’s van een specifiek merk op jouw webshop? Zorg dan voor een geautomatiseerd bericht waarin je vraagt of diegene updates wil ontvangen van dat merk.

Marketing automation: omzet verhogen, kosten verlagen

Marketing automation speelt in op een ontwikkeling die al sinds de industriële revolutie gaande is. Man wat klink ik oud als ik dit typ. Maar goed, de arbeidsproductiviteit gaat omhoog, terwijl de kosten juist omlaag gaan.  Wat doe jij op dit moment aan Marketing Automation?

Inhoudsopgave