Hoog scoren in de organische zoekresultaten van Google, wie wilt dat nou niet? Tegenwoordig is het niet meer zo simpel; gewoonweg veel content schrijven wat lekker wegleest is niet voldoende. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen dat. Naast content spelen linkbuilding en techniek namelijk ook een grote rol, zoals je ondertussen waarschijnlijk al weet. Maar we kunnen het onszelf makkelijker maken! Door middel van Artificial Intelligence kunnen we verschillende SEO taken automatiseren. Lees snel verder om alles te weten te komen over AI!
Wat is AI?
Artificial Intelligence. De naam zegt het eigenlijk al. Het gaat om systemen en machines die inspelen op de manier hoe een mens denkt. Mensen zorgen er daarbij ook voor dat deze machines en systemen slimmer worden en zichzelf verbeteren en uitbreiden. Dit doen we simpelweg door de data die we aan de systemen geven. Alles wat je opzoekt en überhaupt doet op het internet, is dus data. Deze wordt opgeslagen, waar de AI-systemen weer van leren. AI-systemen zijn er dus niet om ons te vervangen, maar om een vakgebied bijvoorbeeld te optimaliseren. Een AI-systeem slaat alle data op en automatiseert bepaalde taken aan de hand daarvan. Dit zorgt ervoor dat er minder manuren benodigd zijn. Dit brengt mij direct bij het volgende punt. En dat is de optimalisatie van iemand zijn functie. Een AI-systeem kan iemand zijn functie makkelijker maken door bijvoorbeeld de data die het verzameld. Zoals bijvoorbeeld binnen SEO!
Hoe je AI kunt gebruiken binnen SEO
SEO wordt steeds ingewikkelder. Door de jaren heen zijn er steeds meer websites en dus concurrentie bijgekomen. Hoog scoren in Google is dus niet meer zo simpel als dat het was. Veel content schrijven met alleen maar de juiste zoekwoorden is vaak niet meer genoeg. Nu is, zoals je waarschijnlijk al weet, linkbuilding en techniek ook heel belangrijk. Techniek is eigenlijk de basis van SEO, aangezien je website goed moet fungeren om iemand aandachtig te houden en überhaupt zo ver te krijgen om de content te lezen. Ook versterk je de autoriteit van je website uiteraard met linkbuilding. Daarentegen is content nog steeds een heel belangrijk aspect binnen SEO. Het komt er dus op neer dat deze drie punten samen belangrijk zijn om jouw site goed te laten scoren. Iedere marketeer is hier ondertussen van op de hoogte. Verbetering hierbinnen is dus iets waar iedereen dagelijks naar op zoek is. Maar hoe verbeter je dit nu met AI-systemen?
Zoals eerder aangegeven speelt een AI in op de denkwijze en handelingen van een mens. Binnen SEO komt dit uiteraard erg goed van pas! Dagelijks surfen duizenden mensen over het internet op zoek naar de antwoorden op hun vragen. AI-machines en systemen slaan al deze data op en worden er slimmer van. Nu is dit super handig om te gebruiken voor Google. Bij Google staat de gebruiker namelijk op nummer één! De meest relevante pagina die van toepassing is op jouw zoekopdracht zal Google dus laten zien. AI-systemen constateren wat mensen interessant vinden en waar mensen op klikken. Deze data kun je natuurlijk weer gebruiken voor het optimaliseren van jouw website!
Diverse SEO taken die geautomatiseerd kunnen worden
SEO kun je met AI-systemen nu dus nog beter optimaliseren. Marketeers gebruiken deze systemen steeds vaker. Voornamelijk als ondersteuning met de data die vergaard wordt. Wie kan data namelijk beter verwerken dan een computer zelf!? Hier volgen enkele voorbeelden van hoe AI-systemen SEO makkelijker maken voor marketeers.
Structured data maakt alles duidelijker
Structured Data, of Schema Markup, is een goede hulp binnen SEO. Je creëert een soort “rich snippet” met Structured Data. Een rich snippet is een zoekresultaat die in principe meer informatie geeft dan andere zoekresultaten. Het heeft vaak wel te maken met een onderwerp zoals een persoon, recept of plek. Alle data hiervoor is gegenereerd kan uit AI-systemen gehaald worden. Denk aan data als informatie over de personen, voor recepten, over plaatsen, afbeeldingen, etc. Eigenlijk geef je met Structured Data in een heel kort overzicht alle informatie die een persoon zou willen weten. En deze informatie kan een AI-systeem dus zonder moeite bij elkaar vinden!
Het inzien van nieuwe kansen en mogelijkheden
Met AI-systemen kun je achter nieuwe kansen en mogelijkheden komen. Zo kom je bijvoorbeeld achter nieuwe mogelijkheden wat betreft linkbuilding. Je kunt namelijk met een AI-systeem zien hoeveel links een pagina ontvangt, uit hoeveel domeinen deze pagina dit ontvangt en nog veel meer data. Buiten dat kun je achter zoekopdrachten komen waar veel op gezocht wordt en je niet vanaf wist of nog niet op focuste. Denk aan veelgestelde vragen en andere long tail keywords waar vaak nog veel winst op te halen valt. Allemaal inzichten die je krijgt door data van AI-systemen waar je zelf niet zo snel achter zou komen. Wat ons naar het volgende punt brengt, content!
AI zorgt voor goed scorende content
Content schrijf je uiteraard niet zomaar. Hiervoor moet je weten welke zoekwoorden relevant zijn voor dit onderwerp, welke zoekwoorden goed scoren op pagina’s van concurrenten of welke zoekwoorden een hoog zoekvolume hebben. Al deze informatie worden natuurlijk niet door een mens opgezocht en maandelijks opgeschreven. Hier zijn tools en AI-systemen voor! Zo een tool of systeem slaan alle zoekopdrachten op, het volume hiervan, hoeveel concurrentie er op een zoekwoord zit, hoeveel verkeer een zoekwoord naar een pagina haalt en nog heel veel meer informatie! Een AI-systeem zou dit werk dus nog veel makkelijker voor je kunnen maken door alle data die het op heeft geslagen!
Google Voice Search optimaliseren wordt makkelijker
Google Voice Search is een snel groeiende trend. Steeds meer mensen gebruiken Voice Search om dingen op het internet op te zoeken. Denk aan een moment als bijvoorbeeld in de auto of op de fiets. Op momenten als dit kun je niet typen en moet je wel inspreken. Deze manier van surfen op het internet is weer heel anders. Mensen spreken dingen namelijk heel anders in dan als ze het zouden typen. Ook hier zijn specifieke tools en AI-systemen voor waarmee je kunt achterhalen waar mensen op zoeken, wat het zoekvolume is hiervoor, hoeveel concurrentie op de zoekopdracht zit, etc. Met AI-systemen kun je je werk makkelijker maken door de data van verwante zoekwoorden die het heeft opgeslagen! Hier kun je jouw focus dan ook op leggen.
Gebruik AI voor de SEO van jouw website!
Zoals je ziet zijn AI-systemen de toekomst van SEO! Hierboven zijn enkele voorbeelden uitgelicht waar een AI-systeem goed voor kan zijn. Maar de voordelen hiervan zijn eindeloos! Alleen via een AI-systeem kun je dit soort cruciale informatie verkrijgen. Dé manier om jouw SEO te optimaliseren is dus met een AI-systeem!