Sponsored content: Hoe onderscheid ik nieuws van reclame?

5 januari 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Anno 2016 is er een nieuw fenomeen in de online reclamewereld: sponsored content. Door de opkomst van verschillende ad-blockers, zowel op de computer als smartphones, hebben pop-ups en andere vormen van reclame steeds minder zin voor bedrijven. Vooral de laatste twee jaar is de sponsored content hierdoor steeds meer in opkomst. Het is een nieuwe manier om ad-blockers te omzijlen en de consument alsnog te ‘voorzien’ van reclames. Hierdoor is het moeilijk reclames te onderscheiden van daadwerkelijke nieuwsberichten. Wat is sponsored content eigenlijk en hoe herken ik het? Dat is de hoofdvraag die in dit artikel behandeld zal worden. Lees direct verder over sponsored content!

Heb jij ook al gelezen hoe jij inspeelt op de feestdagen?

Wat is sponsored content?

Sponsored content kun je het makkelijkst zien als een reclamebericht vermomd als nieuwsbericht. In plaats van dat bedrijven een website betalen om hun reclame te mogen plaatsen, betalen zij om een nieuwsbericht te mogen plaatsen. Ad-blockers pikken advertenties op en, zoals de naam al zegt, blokkeren deze. Wanneer deze advertentie echter verwerkt wordt in een nieuwsbericht, kan de ad-blocker deze niet van echt onderscheiden.

Deze ‘nieuwsberichten’ zijn een nieuwe, slinkse manier om de consument toch te stimuleren tot het doen van een aankoop, waarbij de garantie wordt geboden dat lezers dit bericht in alle gevallen binnen krijgen.

Hoe ziet sponsored content eruit?

Alhoewel de sponsored content vaak op uiteenlopende manieren opgebouwd is, valt er wel een rode draad in te herkennen. Wij zullen de verwijdering van een moedervlek hierin als metafoor gebruiken. Allereerst wordt de aandacht getrokken door een titel, die wordt gebracht alsof het uit een onderzoek komt. ‘Nieuwe manier ontdekt om moedervlekken te verwijderen.’

Hierna wordt in het artikel doorgegaan op de bewering dat er daadwerkelijk iets ontdekt is. Er wordt verteld dat er een nieuwe manier is ontdekt die gegarandeerd werkt. Er wordt een wetenschappelijk verhaal opgehangen, waarbij wordt uitgeweid over de oorzaak van het probleem en de oplossing hiervan. Dit valt op zich nog te scharen onder een legitiem bericht. Echter komt het reclameaspect op dit moment al wat meer naar voren.

De uitkomst van het onderzoek is namelijk dat om je moedervlek te verwijderen, je een alledaags product kunt gebruiken. Laten we dit even product X noemen. Product X werkt zeer goed voor je probleem en alles wat je hiervoor hebt gehoord, wordt afgedaan als onzin. Zonder dat je het merkt wordt je voorzien van informatie over het desbetreffende product. Hierna komt de stap waarop er eigenlijk een belletje zou moeten gaan rinkelen.

Nadat verteld wordt dat product X je problemen zal verhelpen, wordt er dieper ingegaan op waar je product X nog meer voor kunt gebruiken. Het is namelijk niet alleen te gebruiken voor het verwijderen van moedervlekken, maar nog voor vele andere problemen. Product X valt namelijk ook te gebruiken voor……

Zonder dat je het weet, zit je een reclame te lezen, waardoor je onbewust wordt gestimuleerd product X aan te schaffen. Wanneer je je realiseert dat je een reclame aan het lezen bent, is het al te laat. Je onbewuste is gestimuleerd en zonder dat je hier erg in hebt, voel je de onbewuste neiging het product aan te schaffen. Om dit in het vervolg tegen te gaan, is het belangrijk deze ‘nieuwsberichten’ te herkennen en te kunnen onderscheiden van echte nieuwsberichten.

Hoe herken ik sponsored content?

Sponsored content is op meerdere manieren te herkennen. Allereerst valt dit soms te herkennen aan het embleem van het product of het bedrijf dat dit verkoopt. Wanneer het product halfvolle melk betreft, bestaat er een grote kans dat je rechtsonder het titelkopje het logo van Campina zal aantreffen. Er kan bijvoorbeeld ook staan: Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Campina, of iets in die trend.

Verder moet er een belletje gaan rinkelen als er een te mooi beeld wordt geschetst in de titel. ‘A cure for cancer has finally been found’ is misschien wel erg overdreven, maar geeft wel een beeld aan de sensatiebeluste manier waarop deze titels aanzetten tot het klikken op het bericht.

Ten slotte kan het bericht in opmaak en kleur verschillende van de rest van de nieuwsberichten, maar dit zal je zelf ook kunnen bemerken

Al met al zal je op deze manier sponsored content kunnen herkennen en er niet intrappen. Heb jij ervaringen met sponsored content, laat dan een reactie achter en vertel hier meer over.

Tot volgende week!

In dit artikel lees je: