22 september 2017

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Check hieronder de 10 beste SEO check tools en kom erachter hoe jouw website scoort op verschillende essentiële onderdelen. Er gaat veel tijd zitten in de optimalisatie van een website voor zoekmachines als Google. Louter rankings zeggen niet voldoende, vanwaar je jouw website op de essentiële onderdelen (content, autoriteit, techniek) wilt laten beoordelen, om te weten of je op de goede weg bent. Wij hebben de 10 beste SEO checks op een rij gezet!

10. Pingdom Tools

We trappen de top 10 SEO checks af met Pingdom Tools, een handige tool om de snelheid van jouw website te testen. Websitesnelheid is essentieel voor jouw ranking in Google. Het is dan ook belangrijk om hier een goede tool voor te hebben, waar Pingdom Tools er één van is.

Deze SEO check test jouw website onder andere op laadtijd, het aantal page requests, de grootte van een pagina en het vergelijkt jouw site performance met anderen.

Let wel op: je kunt jouw website testen vanaf verschillende locaties. Als je een verre locatie (zoals Melbourne) instelt, kan jouw website performance lager uitvallen dan daadwerkelijk het geval is.

Pingdom

9. Moz(bar)

Een ander belangrijk SEO onderdeel om jouw website op te checken, is de linkbuilding/autoriteit. Moz heeft hier een sterke tool voor, met de Mozbar als extraatje. Wanneer je deze extensie aan hebt staan, meet het de SERP’s in Google op een aantal essentiële linkbuilding onderdelen: Page Authority, Domain Authority, aantal inkomende links en het aantal inkomende domeinen.

Moz is een goede basistool om autoriteit te meten, maar het is niet 100% accuraat. Het wordt dan ook aangeraden om diverse tools hiervoor te hanteren.

mozbar

8. GTMetrix

Een andere SEO check voor jouw website performance is GTMetrix. Het is goed om te combineren met de Pingdom Tools, omdat het net weer andere meetwaardes hanteert. Daarbij geeft het niet alleen diverse scores weer, maar geeft het ook gerichte adviezen hoe je dit op kunt lossen.

GTmetrix

7. Google Keyword Planner

Zonder goede zoekwoorden geen goede bezoekers. Daarom is een gericht zoekwoordonderzoek van cruciaal belang in elke online marketing strategie. Voordat je ook maar ‘een letter op papier zet’, is het zaak gerichte zoekwoorden te vinden en deze in te delen in thema’s. De Google Keyword Planner draagt hieraan bij. Het geeft diverse suggesties op zoekopdrachten, brengt de zoekvolumes (ongeveer) in kaart en geeft bovendien aan hoe lastig het is om op deze zoekterm te scoren, afgeleid van de CPC.

Keyword Planner

6. Google Webmaster Tools

De beste SEO check op site performance gebied vanuit Google ’s perspectief, is natuurlijk door een tool van Google te gebruiken. Door Google Webmaster Tools aan jouw website te koppelen, kun je jouw website op een aantal essentiële onderdelen scannen. Google Webmaster Tools bootst de echte spiders van Google na, die jouw website controleren op onder andere dubbele titels en metatags, de laadtijd, crawlfouten (bijvoorbeeld 404) en andere onderdelen. Hierdoor kun je gerichte aanpassingen aanbrengen en jouw algehele websiteprestaties verbeteren.

Keyword Planner

5. Google Pagespeed Insights

Een belangrijke ranking factor van Google is de snelheid van een website. Wanneer je deze wilt verbeteren met de zoekmachine in het achterhoofd, bekijk de website dan vanuit de ogen van Google. Met Google Pagespeed Insights wordt een mobiele score en een desktop score weergegeven, op een schaal van 1 tot 100. Bovendien geeft het zeer uitgebreide feedback over hoe je jouw score verder op kunt hogen.

Kortom: als je jouw websitesnelheid op wilt hogen, met de waardering van Google als belangrijkste reden, hanteer dan ‘gewoon’ de richtlijnen van Google!

4.  Majestic SEO

Dé SEO check voor jouw linkbuilding is Majestic SEO. Met deze tool kun je de autoriteit van elke willekeurige website of webpagina in kaart brengen, inclusief elk denkbare pijler. Zo krijg je inzicht in inkomende links, het aantal domeinen, IP-adressen en subnets, maar geeft het ook diverse andere waardes weer. Zo krijg je in diagrammen de verhouding tussen follow en nofollow te zien, de verhouding tussen links in tekst en links in afbeeldingen en krijg je een zeer volledig beeld van het anchortekstprofiel van een website.

Toch is het paradepaardje van Majestic SEO het gebruik van zogeheten ‘topics’.

Majestic

3. Google Analytics

Binnen online marketing en SEO draait het allemaal om statistieken. De SEO check voor het meten van websitestatistieken is Google Analytics. Het meet niet alleen het aantal maandelijkse bezoekers (zowel mobiel als desktop), maar geeft ook andere handige meetwaarden. Denk hierbij aan de bounce-rate, de tijd die bezoekers op een pagina doorbrengen en de verhouding tussen nieuwe bezoekers en terugkerende bezoekers.

Google Analytics

2. Ahrefs

Wanneer je op zoek bent naar een allround SEO tool, is Ahrefs de tool die je moet gebruiken. Met Ahrefs kun je verschillende statistieken meten. Qua linkbuilding kan het gezien worden als een combinatie tussen Moz en Majestic. Maar men kan nog veel meer met de tool. Zo kun je tevens zien op welke zoektermen jouw concurrenten scoren, hoeveel bezoekers ze hiermee aantrekken en wat de concurrentie op deze zoektermen is. Als je maar één tool zou mogen gebruiken (afgezien van de nr. 1), zou dit Ahrefs moeten zijn.

Ahrefs

1. Jouw eigen brein

De beste SEO check voor jouw website is jouw eigen brein. Tegenwoordig is SEO veel minder een vakgebied van vaste regels; het is een vakgebied van interpretatie en het maken van de juiste beslissingen op de juiste momenten. Het menselijk brein kan daarbij beslissingen maken die geen enkele andere tool uit kan voeren. Wil je weten waar jouw website goed aan doet? Maak gebruik van jouw eigen interpretatie van Google en probeer dit op een zo logisch mogelijke manier uit te voeren.

Brein

Inhoudsopgave