Conversie killer – Een voorbeeld hoe het niet moet

8 juli 2014

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Dat er ontelbaar websites op het internet staan die niet geoptimaliseerd zijn voor conversie mag geen geheim zijn. We schreven al eerder over conversie optimalisatie en waarom dit zo belangrijk is voor je website. Van bezoekers klanten maken en van jouw website een verkoopmonster maken. Uiteindelijk is dat toch wel het primaire doel van veel websites. In ons vakgebied komen we websites tegen die perfect geoptimaliseerd zijn. Vaak, zeg maar heel vaak, ook websites die absoluut niet zijn geoptimaliseerd voor conversie. Maar soms, heel soms kom je een website tegen van een grote jongen waarvan je denkt: hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zo’n groot bedrijf zo zijn conversie weet te verprutsen. Een praktijkvoorbeeld van een conversie killer.

Wat is een conversie killer?

De woorden conversie killer spreken eigenlijk al voor zich; ergens in het proces van bezoeker naar klant gaat het fout. Wanneer we conversie zouden uittekenen komen we op een trechtervorm waarbij bovenin alle bezoekers van de website binnenkomen en onderaan de klanten uit druppelen. Hoe beter (slimmer) de trechter is opgezet, hoe meer conversie behaald kan worden.

conversie killerBinnen de trechter kan het op veel zaken spaak lopen waardoor je bezoekers verliest. Zie conversie als een soort van knikkerbaan. De knikker wordt bovenin losgelaten en zal aan de hand van de zwaartekracht afdalen. Hoe meer obstakels de knikker onderweg tegenkomt, hoe langer het zal duren voordat de knikker op het eindpunt terecht komt. Mist er ergens een stukje van de knikkerbaan zal de knikker in het luchtledige verdwijnen. Is er onderweg een te groot obstakel dan zal de knikker stoppen met rollen en tot stilstand komen. De obstakels (of juist het ontbreken van gedeeltes) op de knikkerbaan zijn de conversie killers van een website. Aan jou als website eigenaar de taak om deze obstakels te elimineren of tot een minimum te beperken.


Bekende conversie killers

Er zijn tal van obstakels te vinden op het internet, maar een aantal conversie killers zijn algemeen bekend. Voor de hand liggende zaken, maar soms ook een conversie killer waarbij veel mensen niet eens stilstaan. We zetten er een aantal op een rijtje.

Voorbeelden van een conversie killer

  • Een website zonder duidelijke Call-To-Action button(s)
  • Een homepage waarop niet direct duidelijk wordt waar de website over gaat
  • De sitesnelheid
  • Onduidelijke formulieren of overbodige informatie
  • Onduidelijkheid van de stappen van het proces
  • Onduidelijkheid over verzending, retournering en/of betalen
  • Onvoldoende betaalmethodes

Een website zonder duidelijke Call-To-Action button(s)

Ook over call to action buttons schreven we al eerder een artikel. Wanneer je de trechter optimaal wilt benutten zul je de bezoeker een handje moeten helpen. Dirigeer hem naar de plek waar jij hem wilt hebben. Een CTA is een perfect middel om de bezoeker te krijgen waar jij wilt.

Een homepage waarop niet direct duidelijk wordt waar de website over gaat

In ons artikel over ‘de vouw van een website’ beschreven we al dat je doorgaans 2 seconden de tijd hebt om de aandacht van je bezoeker te trekken voordat hij op de ‘close’ knop drukt rechtsbovenin. Zorg dat direct duidelijk wordt waar je website over gaat met de belangrijkste onderdelen van je website boven de vouw.

De sitesnelheid

De snelheid waarmee je website inlaadt is erg belangrijk. Wanneer een bezoeker 3 seconden moet wachten voordat je website inlaadt ben je hem al kwijt. Daarnaast telt de snelheid van je website ook mee in je zoekmachine optimalisatie.

Onduidelijke formulieren of overbodige informatie

Bedenk wanneer je gebruik maakt van formulieren of de gegevens die je de bezoeker in laat vullen echt benodigd zijn en of deze gegevens niet een te groot bezwaar zijn om af te zien van het invullen van het formulier. Het achterlaten van bijvoorbeeld een telefoonnummer kan een groot bezwaar zijn, waardoor een potentiële klant afhaakt. Less is more & Keep It Simple Stupid.

Onduidelijkheid van de stappen in het proces

Een bezoeker wilt graag duidelijkheid over het gedeelte in het proces waarin hij zich bevindt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een webshop die bovenin het scherm gebruik maakt van zogenoemde ‘breadcrumbs’. Het oogt veel vertrouwelijker wanneer bovenin het scherm te zien is: winkelmandje -> inloggen/registreren -> betalen dan wanneer het de klant volledig onduidelijk is in welk gedeelte van het bestelproces hij zich bevindt. Ook hier geldt weer; hoe minder stappen tot de daadwerkelijke betaling, hoe meer conversie je zult behalen. Elimineer onnodige stappen of het onnodig invullen van gegevens.

Onduidelijkheid over verzending, retournering en/of betalen

Bedenk dat er een groep mensen bestaat die nog NOOIT iets besteld heeft via het internet. Dit kan een groot obstakel zijn wanneer je niet alle bezwaren en vragen wegneemt bij je potentiële klant. Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Een Frequently Asked Questions sectie (FAQ) kan hierbij helpen. Wees vooral erg duidelijk over het betalen. De meeste bezoekers haken nog steeds bij deze stap in het bestelproces af.

Onvoldoende betaalmethodes

De reden dat we dit artikel schrijven. Hier gaat ons voorbeeld van een conversie killer over namelijk. Er zijn tal van betalingsmogelijkheden vandaag de dag. Zorg dat je meerdere betaalmethodes aanbiedt en houdt ook rekening met de meest gebruikte manier van betalen in het land waarin je actief bent. In Nederland is IDEAL de meest gebruikte online betaalmethode. In België zul je hier niet veel verkopen mee doen gezien Mister Cash daar de meest gebruikte methode is.

Conversie killer van een grote jongen

De aanleiding van dit artikel is een conversie killer die we bij een erg grote jongen voorbij zagen komen tijdens een opdracht voor een klant. De grote jongen in kwestie is de welbekende virusscanner McAfee. McAfee is een erg grote speler op de anti-virus-markt en van zo’n groot bedrijf verwacht je toch eigenlijk wel dé perfecte conversie trechter. Mooi niet dus…

De bescherming van de klant was afgelopen waarop een nieuw abonnement afgesloten moest worden. De klant was al klant van McAfee, dus de keuze was vrij voor de hand liggend.

Op het eerste oog waren de stappen in het proces van McAfee vrij logisch.

conversie killer

Dat er rechts bovenin het scherm ‘aanbevollen’ staat i.p.v. aanbevolen is slordig voor zo’n groot bedrijf, maar daar zullen we niet over vallen. Het zinnetje “Riskeer geen moment …… identiteitsdiefstal” is slim. Een opsomming en de uitvergroting (erger nog) is goed. Ook het aanduiden van de besparing is prima. So far, so good.

conversie killer

Ook de upsell is prima. Niets negatiefs over te melden. Maar dan…

conversie killer

Dan gaat het bij het allerbelangrijkste onderdeel van het bestelproces volledig mis. McAfee, een bedrijf met een miljardenomzet vergeet de belangrijkste betaalmethode van Nederland aan te bieden aan hun Nederlandse klanten. IDEAL betaling is niet mogelijk bij McAfee.

Er zullen zat klanten van McAfee bij zijn die dit geen probleem vinden, anders draaiden ze geen miljarden omzet. Ze bieden immers genoeg andere betaalmethodes aan. Maar toch is dit voor zo’n groot bedrijf een niet al te slimme zet. Want er zullen mensen zijn die op dit punt afhaken. Mensen die voor nog meer omzet konden zorgen. Simpelweg door het aanbieden van Nederlands meest gebruikte online betaalmethode.

Zonde deze conversie killer. Een voorbeeld hoe het dus niet moet.

Heb je zelf nog een conversie killer die opgenomen moet worden in ons rijtje van bekende conversie killers?

Laat het ons weten in een reactie, dan voegen we hem toe!

Inhoudsopgave