Conversie: Hoe maak je van je website een verkoopmonster?
Conversie optimalisatie – Je hebt een website. Je zoekt je suf naar SEO tips. Je past ze allemaal toe. De bezoekers stromen binnen, elke dag steeds meer. Maar je eerste verkoop of je eerste inschrijving voor je e-maillijst blijft uit.
Hoe kan dat?
Dit is de eerste blog van SAM Online Marketing over conversie optimalisatie.
Conversie optimalisatie. Daarom gaat het mis. Is jouw website wel ingericht om van bezoekers klanten te maken, of maak je zoals zovelen de fout om een nice-looking-website opgezet te hebben maar die waardeloos is qua conversie omdat je niets verkoopt?
SAM Online Marketing helpt je om ook van jouw website een verkoopmonster te maken door je conversie te verhogen, net als de onze.
Conversie optimalisatie
Waarom ik wél m’n sales maak en jij niet komt voornamelijk maar door één ding: mijn website is volledig geoptimaliseerd om verkopen te scoren. Het is mijn vakgebied, dus logisch dat ik gespecialiseerd ben in conversie verhogen.
Ook voor jou is dit weggelegd, maar voordat ik je uitleg waarom mijn website het zo goed doet qua conversie en de jouwe niet wil ik graag ingaan op een stukje psychologie.
Blijf ik op deze website of ben ik weg
Ons hele leven lang maken we constant keuzes. Kleine, iets grotere en enorme keuzes. Elke dag weer, elk uur, elke minuut, zelfs elke seconde. Ook nu maak je een keuze; lees ik door, of klik ik weg.
Zie je wel…
Voor ons, actieve (internet) ondernemers wordt het steeds moeilijker om onderscheidend te zijn, om echt de aandacht te grijpen. De aandachtsspanne lijkt steeds korter te worden. Overal is afleiding. Of het nu op je beeldscherm is, of je (smart)phone die trilt in je zak met de nieuwste updates van je Facebookvrienden; we worden constant afgeleid.
Als website eigenaar is het dus van het grootste belang dat je de aandacht grijpt van je bezoeker. En wel direct bij binnenkomst.
Wist jij bijvoorbeeld dat ook jij binnen 2 seconden hebt besloten om op deze website te blijven?
De 2-seconden-regel is er eentje die je uiterst serieus moet nemen on the World Wide Web. Een bezoeker beslist gemiddeld binnen 2 seconden of de website die hij bezoekt interessant is voor hem of niet.
Het is aan jou om in die 2 seconden duidelijk te maken wie je bent, wat je doet en waarom de bezoeker zou moeten blijven op de website die hem voorgeschoteld wordt.
Conversie optimalisatie in de praktijk
Hoe vertaalt bovenstaande zich dan naar wonderwereldland internet?
Kijk eens objectief naar je eigen website.
Is het voor je bezoeker meteen duidelijk wie jij bent? Wat je doet? Wat je aanbiedt? Waarom hij zou moeten blijven op jouw website? Wat zijn keuzes zijn?
Remember, zoals altijd; less is more.
Geef jij je bezoeker volop keuzes? Vraag je hem om je vers geschreven artikel te delen op Facebook? En een tweet op Twitter? En ook nog eens om een reactie in de comments?
Iets teveel keuzes vind je niet?
Hoe minder diep jouw bezoeker hoeft na te denken, hoe sneller hij de actie die van hem gevraagd wordt zult uitvoeren. Jij, als succesvolle website eigenaar zult de keuzes voor de bezoeker moeten bepalen. Waar moet hij op klikken? Waar wil je dat hij op klikt?
Om daar een helder antwoord op te krijgen moet je jezelf de vraag stellen wat jij wilt bereiken met je website. Wil je dat je bezoeker zich inschrijft voor je nieuwsbrief zodat je een e-maillijst op kunt bouwen? Of wil je graag dat je bezoeker een product van je afneemt? Of zoals in ons voorbeeld (SAM Design) een offerte aanvraagt?
Je kunt duidelijk de antwoorden vinden op de vragen die je jezelf moest stellen: Wij zijn SAM Online Marketing & Design (groen), je kunt bij ons een website laten maken (blauw) en de call-to-action is niet te missen; Vraag een offerte aan (rood).
Boven de vouw wordt in één oogopslag duidelijk wie wij zijn, wat wij aanbieden en waarop de bezoeker moet klikken. Binnen 2 seconden hebben we de aandacht gegrepen van de bezoeker. Is hij of zij geïnteresseerd in onze diensten zal hij/zij blijven, zo niet, prima. Dan had het nooit een potentiële klant kunnen worden.
Wanneer je als bezoeker langer op onze website vertoeft zul je merken dat op elke pagina onze call-to-action prominent naar voren komt. Dit is ons primaire doel; klanten binnenhalen die een website willen laten maken.
Jouw website
Wat is jouw doel met je website? Weet je dat duidelijk te verwoorden in één zin? Top!
Weet je dat niet? Bedenk dan goed voor jezelf wat jouw doel is met je website.
Bekijk je website eens vanaf een afstandje.
Laat je ego heel eventjes los en bekijk je website vanuit de ogen van een bezoeker. Dat jij weet wie jij bent en waar je voor staat en dat je het allerbeste biedt wat er online te vinden is, prima. Maar je bezoeker weet dit niet. Je bezoeker stapt blanco in op je website. Die kent jou niet. Die weet niet waarom juist jij het beste te bieden hebt van alles wat er op internet te vinden is. Eerlijk gezegd geeft de bezoeker geen …. om wie jij bent en wat je doet.
Vanuit de bezoeker geldt alleen: WIIFM – What’s in it for me?
In 2 seconden bepaalt de bezoeker of er iets in zit voor hem of niet. Het is aan jou om in die 2 seconden de aandacht te trekken en van jouw website ook een conversie monster te maken door gebruik te maken van conversie optimalisatie technieken.
Maak jij van jouw website ook een verkoopmonster zoals de onze? Of neem jij genoegen met een gelikte website die honderden bezoekers aantrekt maar niet converteert? Jouw keuze….
Vond je dit artikel waardevol? Help anderen dan ook aan een conversie knaller door op alle onderstaande knoppen te klikken. Probeer maar, is leuk!
Heb je na dit artikel gelezen te hebben persoonlijk advies nodig om de conversie van jouw website te verbeteren? Neem dan contact met ons op voor een persoonlijke analyse van jouw website. Wij vertellen je waar je knelpunten zitten en wat je moet verbeteren om ook van jouw website een verkooptopper te maken.