Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

De Silo structuur: Hoe richt ik mijn website in voor optimale ‘juice’-verdeling?

De Silo structuur is misschien wel de beste manier om je website in te richten. Je hebt je zoekwoorden bepaald, de pagina’s ervoor geschreven en deze online gedropt. Het kan nu echter zijn dat een pagina die relatief slecht geschreven is beter scoort dan een pagina die relatief goed geschreven is. Dit heeft alles te maken met de structuur van je website. In dit artikel zullen we je uitleggen wat een silo structuur is en hoe je deze structuur kunt implementeren ten behoeve van je website.
Is dit te ingewikkeld, lees dan eens over SEO voor beginners en leer de basisvaardigheden!

De Silo structuur: verder uitgelegd

Allereerst is het handig te weten wat een Silo is en waar deze naam vandaan komt. Een silo is vaak een cilindervormig object, wat voornamelijk op boerderijen gebruikt wordt om goederen in op te slaan. De reden dat deze naam website gerelateerd vaak wordt gebruikt, is omdat de buizen kunnen dienen als een metafoor voor de structuur van je website. Aanvullende informatie hierover lees je hieronder.

De Silo structuur is voornamelijk aan te raden, wanneer je een website hebt die uit tientallen pagina’s bestaat. Het is niet alleen een manier voor jezelf om het overzicht te behouden en je site fatsoenlijk te structureren, maar het is ook een manier voor Google om makkelijk door je site te kunnen lopen en makkelijker te bepalen waar de verschillende pagina’s over gaan.

De gedachte achter een silo structuur

Zoals al eerder gezegd, maak je je website door middel van een Silo structuur niet alleen overzichtelijker voor zowel jezelf als je bezoekers, maar je maakt het ook makkelijker voor zoekmachines om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden. Op deze manier weten zij in welke context zij een pagina moeten plaatsen en kunnen zij deze makkelijker indexeren. Dit zal je na verloop van tijd ook terugzien in je resultaten. In positieve zin welteverstaan.

Google is heel erg gericht op verschillende onderwerpen. Stel dat je een accountantsbedrijf hebt. In eerste instantie lijkt het dan heel makkelijk om je website in te richten. Je doet namelijk niets anders dan accountancy. Echter gaat dit niet zo simpel in zijn werking. Je zal je namelijk op verschillende zoekwoorden moeten richten. Dit zal niet alleen accountancy zijn, maar bijvoorbeeld ook boekhouding of administratie.

Voor jou is het overduidelijk dat dit allemaal aan elkaar gerelateerd is, maar Google heeft hier veel meer moeite mee. Het is namelijk voor Google geen gegeven dat accountancy en boekhouding erg veel raakvlakken hebben en dat zij in dezelfde categorie geplaatst kunnen worden. Het zijn namelijk twee zeer verschillende woorden.

sfo2

De silo structuur in de praktijk

De achterliggende gedachte en de redenen waarom je er zo goed mee kunt scoren zijn leuk, maar jij wilt natuurlijk daadwerkelijk scoren nu je dit weet. Hoe moet jij echter te werk gaan. Het toverwoord is hierbij categorieën.

De eerste stap in het proces is je website onderverdelen in verschillende segmenten. Dit kunnen zoekwoorden zijn, maar bijvoorbeeld ook verschillende diensten. Doel is alleen dat de onderwerpen binnen zo’n categorie goed bij elkaar passen. In silo’s op een boerderij maken ze bijvoorbeeld verschillende silo’s voor gras, graan, veevoer en kunstmest. De silo’s op het internet zijn echter net een stapje lastiger binnenin de silo.

sfo3

Je hebt nu de website opgedeeld in categorieën. Je hebt de mest van het graan onderscheden en het gras van het veevoer. Nu moet je echter een trap erbij pakken en in de silo klimmen. Hierbinnen moet je namelijk ook nog verder gaan onderverdelen. De verschillende traptreden kunnen namelijk een leidraad voor je zijn om je goede structuur te behouden.

Op dit moment wordt het proces (uiteraard) ingewikkelder dan dat van een boerderij. Waar ze op een boerderij maar één soort gras hebben, heb jij met verschillende soorten gras te maken. Binnenin een categorie moet je namelijk ook nog verschillende subcategorieën aanbrengen. In de silo gebruik je hier de traptrede voor. Want voor elke trede breng jij een nieuw level aan. Dit kun je bijvoorbeeld inrichten aan de hand van de concurrentie. Hoe lager de concurrentie voor een bepaald zoekwoord is, hoe lager deze op de trap komt te staan. Een zoekwoord waar je 10 concurrenten voor hebt, zal een lagere traptrede krijgen dan het zoekwoord waar je 1000 concurrenten voor hebt.

Je hebt zojuist de basisbeginselen geleerd van een silo structuur. Ga ermee aan de slag en schrijf je bevindingen hieronder. Heb jij al ervaring met het opbouwen van een silo structuur, zijn wij ook erg benieuwd naar jouw ervaringen hiermee. Schroom daarom niet ook een reactie achter te laten.

Tot volgende week!

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...