Het is eindelijk zo ver gekomen. Het einde van het fenomeen waar wij SEO specialisten mee groot zijn geworden – Google PageRank. Google is de komende weken bezig om de numerieke score voor het publiek weg te halen en het naar de achtergrond te doen verdwijnen. Verandert zoekmachine optimalisatie hoe wij het kennen? Vandaag zullen wij je vertellen over de geschiedenis van Google PageRank en ten slotte: Hoe nu verder?
Lees ook eens verder over de nieuwste bedreiging voor Google: In App Search.
Hoe PageRank begon
De PageRank hysterie brak al in 2000 uit. Webmasters wisten niet wat ze zagen – eindelijk konden ze zien hoe een website scoorde en hoe groot de kans was dat zij een pagina konden laten ranken. Direct gingen zij aan de slag en begonnen websites met elkaar te vergelijken. Google hanteerde een score van 1 tot en met 10 en de score van je pagina was van een aantal factoren afhankelijk.
Als snel hadden de webmasters door dat de PageRank flink te beïnvloeden was. Zij wisten in enkele maanden hun beoordeling te verhogen en kwamen er achter dat het relatief makkelijk te beïnvloeden was. Het belangrijkste meetpunt om hun ranking te verhogen was het aanmaken van zoveel mogelijk links.
Verkopen van links en ander misbruik
Een externe link naar jouw pagina kon worden gezien als een ‘stem’ in het gedateerde algoritme van Google. Elke stem woog even zwaar en er was geen maximum aan het aantal stemmen. Dit was natuurlijk vragen om misbruik. Toenmalige SEO-ers vonden manieren om tienduizenden links naar hun pagina te genereren en nog erger: er ontstond een handel in links. Alhoewel dit anno 2016 nog steeds aan de orde is, was de frequentie en het formaat waarin de misbruik plaatsvond 15 jaar geleden vele malen erger.
‘koop nu 100 links voor slechts 25 gulden!’
Dit soort e-mails vonden website eigenaren regelmatig terug in hun inbox. Ondertussen ontstonden de netwerken en het aantal links groeiden evenredig met het beschikbare budget. Als jij een groot budget had, kon je meer links kopen en kreeg je een grotere Page Authority. Dit betekende een hogere ranking, meer bezoekers en meer omzet. Je snapt dat de groei van bedrijven die deze vorm van misbruik in de vingers hadden, exponentieel toenam.
Google begon terug te vechten en strafte websites die zich schuldig maakten aan deze onnatuurlijke vorm van linkbuilding. Zij werden (tijdelijk) geweerd van de zoekresultaten en konden opnieuw beginnen met bouwen aan hun website.
Het PageRank misbruik hield hierna aan, maar de vorm waarin dit werd uitgevoerd veranderde. Google promootte natuurlijke, ‘verdiende’ links. Dit klonk heel goed, ware het niet dat dit ook zeer vatbaar voor misbruik was. Een natuurlijke link moet namelijk ook een functie hebben. Dit was niet het geval. Lukraak werden er reacties op forums achtergelaten en werden blogs zonder echte inhoud geschreven, puur en alleen voor de link.
Er werd dringend aan Google verzocht hier zelf iets aan te doen. Dit gebeurde ook. In 2005 riep Google de NoFollow Tag in het leven. Hiermee kon handmatig aangegeven worden of een link gevolgd moest worden of niet.
PageRank: het begin van het einde
Hoe groot de heisa in 2000 was, zo klein is de invloed van PageRank anno nu. Toen Google met haar eigen browser Google Chrome kwam, was het al niet eens meer ingebouwd. Dit was een statement van Google om de PageRank wat meer naar de achtergrond te laten verdwijnen.
In 2011 liet Mozilla Firefox het ook van de toolbar verdwijnen en de geruchten gaan zelfs dat Google na de laatste update in 2013 op Internet Explorer – die ruim 10 maanden geduurd heeft – geen enkele update meer aan het systeem heeft uitgevoerd.
De definitieve nekslag voor het eerst zo populaire systeem kwam een aantal weken geleden. Google kondigde aan de PageRank definitief ontoegankelijk voor het publiek te maken. Wat eerst de grootste leidraad voor online marketeers was, is nu een achterhaalt systeem wat in de diepe krochten van de Google kelder rond bungelt. Hoe moet het nu verder met onze SEO?
Einde van PageRank: Hoe nu verder?
Het eens zo geheime ingrediënt van Google, de PageRank, zal nu definitief weer geheim worden voor het publiek. Google blijft het systeem opnemen in haar ranking factors, maar haar invloed zal miniem blijven. Het eens zo futuristische ontwerp is tegenwoordig achterhaalt en een goede zoekmachine optimalisatie gaat veel verder dan de PageRank. Daarbuiten: staar je niet stuk op de cijfers, maar ga van je eigen kracht uit.
Om jouw website bovenaan in de organische zoekresultaten te krijgen, zal je tegenwoordig anders te werk moeten gaan. Waar voorheen het aantal externe links van levensbelang was, hecht Google nu veel meer waarde aan de eigen kracht. Schrijf goede content, bouw een heldere URL structuur en zorg voor een duidelijke paginaopbouw. Daarbuiten is je externe linkbuilding nog steeds van belang, maar op een andere manier. Google wil dat jij vragen in jouw vakgebied beantwoord en met relevante content komt op platforms buiten jouw website. De link hierin hebben een dienende functie. Ze relateren de content aan jouw website en mochten zij eventueel meer informatie willen achterhalen, biedt de link een handig hulpmiddel om naar je website te surfen.
Al met al
Google heeft de PageRank definitief naar de achtergrond laten verdwijnen. Het brengt een hoop sentiment met zich mee, omdat het jarenlang een houvast voor SEO specialisten heeft betekent. Dit betekent niet dat een van de bouwstenen van PageRank, het linkbuilden, definitief verdwijnt.
Google hecht nog steeds waarde aan externe platforms om jezelf beter vindbaar te maken. De gedachte hierachter is – hoe ironisch dan ook – dat je ook zonder een platform als Google vindbaar moet kunnen zijn. Daarbuiten zijn er nog vele andere manieren om jezelf vindbaar te maken op het internet. SAM Online Marketing helpt je bij deze vraagstukken. Heb je vragen, neem dan contact op of laat een reactie achter.
Tot volgende week!