Online Marketplaces: Potentieel miljoenen klanten bereiken?

3 maart 2021

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Je hebt vast en zeker weleens producten gezien of aangeschaft op online Marketplaces zoals Bol.com of Amazon. Dat is niet zo gek want dagelijks vinden er miljoenen transacties plaats op deze Marketplaces. Grote Marketplaces hebben een ijzersterke SEO waardoor concurreren tegenover deze partijen erg moeizaam gaat. Een online Marketplace zoals Bol.com verkoopt namelijk niet alleen hun assortiment maar bieden externe partners de mogelijkheid om hun platform te gebruiken.

Marketplaces bol.com

Bron: Bol.com

Wat is een online Marketplace?

Om te beginnen is het misschien wel handig om te weten wat een online Marketplace eigenlijk precies inhoudt. Online Marketplaces bestaan al jaren en zijn online B2C/B2B platformen waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om hun assortiment te plaatsen en te verkopen via deze e-commerceplatformen. Een voorbeeld van zo’n e-commerceplatform is Bol.com. Bol.com fungeert als een intermediair tussen de consument en de externe verkoper. Bol.com voert transacties en dergelijke uit voor deze externe partners en krijgt hierover commissie en is daarom te vergelijken met een warenhuis.

Verschillende soorten online Marketplaces

Er bestaan verschillende soorten online Marketplaces waarop een externe partner zijn of haar producten of diensten kan aanbieden. Het verschil tussen deze verschillende soorten Marketplace is de categorie waarin de producten worden verkocht op deze platformen.

Horizontale Marketplace

Op de horizontale Marketplaces verkopen diverse merken/producten of diensten, die allemaal iets met elkaar te maken hebben. Denk aan Booking.com waar je auto’s, vluchten en andere accommodaties kunt boeken/huren, maar alles heeft te maken met reizen.

Verticale Marketplace

Een verticale Marketplace verkoopt verschillende merken/producten/diensten van een specifieke productgroep. Denk hierbij aan autoscout24.nl waar mensen hun auto kunnen verkopen of een tweedehandsauto kopen.

All-in-one Marketplace

Op een all-in one Marketplace kun je allerlei verschillende soorten producten of diensten aanbieden. Denk hierbij aan Amazon of Bol.com die volstaan met heel breed assortiment.

Positief effect coronacrisis

De coronacrisis heeft een negatieve impact momenteel in de wereld. Het is echter zo dat dit niet het geval is voor de e-commerce business en met mate voor de online Marketplace. De overheid heeft de niet-essentiële winkels gesloten, er is sprake van een avondklok waardoor de consument genoodzaakt is, om op een alternatieve manier te winkelen. Doordat de consument geen mogelijkheden heeft om naar fysieke locaties te gaan om producten aan te schaffen, wordt er in veelvoud op online Marketplaces zoals Bol.com en Amazon naar producten gezocht en aangeschaft. De coronacrisis heeft een positieve impact op de groei van de online Marketplace.

Voordelen van Marketplaces

Als e-commerce bedrijf is het opstarten van je online winkel nog nooit makkelijker geweest. Grote online Marketplaces bieden uitkomsten op opkomende trends en ontwikkelingen die spelen voor de consument. Zo kunnen ze voldoen aan de behoeftes en kunnen producten al binnen een dag thuis worden afgeleverd. Het voordeel is hierbij ook dat ze dit vanaf hun eigen bank kunnen bestellen.

Miljoenen klanten bereiken

Online Marketplaces bieden gelegenheden om nieuwe doelgroepen te bereiken of de huidige doelgroepen te vergroten. Bijvoorbeeld een Marketplace zoals Bol.com heeft maandelijks en dagelijks miljoenen klanten die hun aankopen online aanschaffen. Voor jouw winkel betekent dat er geen tijd en moeite meer geïnvesteerd hoeft te worden in het werven en bereiken van klanten omdat deze zich al bevinden op de online Marketplace. Als een consument op zoek gaat naar een product op Google staan de grote Marketplaces zoals Bol.com en Amazon bovenaan de zoekresultaten.

Logistiek via Marketplace.

Veel Marketplaces bieden de mogelijkheid aan, om externe verkopers hun logistiek op te slaan en volledig te ontzorgen. Hier wordt een commissie voor teruggevraagd maar daartegenover staat dat de externe verkoper zich niet meer hoeft te bekommeren over het verzenden van haar goederen. Het uitbesteden van de logistiek zal een hoop tijd en kosten besparen.

Sponsored advertisement 

Een Marketplace zoals Bol.com geeft de mogelijkheid om je eigen producten te adverteren. Jouw producten zullen dan zowel op Bol.com als in Google worden getoond. Je betaalt pas voor je advertentie wanneer gebruikers jouw advertentie aanklikken.

Nadelen van online Marketplaces

Naast de grote voordelen die marketplaces bieden, zijn er ook een aantal moeilijkheden die deze Marketplaces met zich meebrengen. Als externe verkoper moet je rekening houden dat een deel van de winstmarge wordt ingehouden. Dit gedeelte bestaat uit commissie of verzendkosten die de Marketplaces rekenen voor het verhandelen van jouw goederen. Het commissiebedrag hangt af van verschillende factoren zoals categorie, productgrootte en logistiekkosten.

Servicenormen

Verder zijn klanten bij grote online Marketplaces niet alleen verbonden met jouw winkel, maar hebben deze klanten keuze uit een heel uitgebreid assortiment waarbij de concurrentie erg sterk is. Het is daarom belangrijk om je als winkel te kunnen onderscheiden met uniek assortiment. Zoals net benoemd is de concurrentie op deze online Marketplaces erg hoog en zal het dus moeilijk zijn om een goede positie te bemachtigen als winkel. Vaak hanteren deze online Marketplaces zoals Bol.com bepaalde servicenormen waarmee je als winkel jezelf kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Denk aan: levertijden, prijzen en listing. Wanneer je als winkel deze servicenormen niet goed kan hanteren zal het moeilijk zijn om een goede positie te bemachtigen.

Minder persoonlijk

Het is moeilijk om een persoonlijk gevoel online over te brengen naar de klanten. Op een fysieke locatie is het veel makkelijker om de klanten een persoonlijk gevoel te bieden waarmee je loyaliteit kan opbouwen. Deze online Marketplaces bieden niet de mogelijkheid om dit persoonlijk gevoel over te brengen naar de klanten. Het is echter wel zo dat dit mogelijk is door externe websites die wel aanbieden door middel van e-mailcampagnes, persoonlijke berichten met tips en handleidingen voor de klanten.

Conclusie

Een vraag dat regelmatig wordt gesteld is of je als retailer moet aansluiten op Marketplaces. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van verschillende factoren. Factoren zoals het assortiment, de winstmarges, voorraden en de concurrentie op deze platformen. Het is echter wel aan te raden om deze optie serieus te overwegen.  Grote marketplaces zoals Bol.com en Amazon zullen de aankomende jaren blijven groeien omdat de consument steeds meer gewend aan het ‘one-stop-shopping ‘vanaf de bank. Ook juist nu gedurende de huidige lockdown (Op het moment van schrijven) bieden online Marketplaces een uitkomst voor kleine bedrijven die hiermee nog enige vormen van inkomsten kunnen genereren. Zoals eerder benoemd hebben grote online Marketplaces zoals Bol.com en Amazon een ijzersterke SEO waardoor het voor kleine bedrijven heel moeilijk wordt om mee te concurreren en de aandacht te trekken van consumenten.  Kortom, de e-commerce groeit enorm in Nederland en daar hebben de online Marketplaces een enorme impact op. Marketplaces zullen in de toekomst de markt verder domineren en zetten daarvoor al grote stappen. Beschouw de Marketplaces als een belangrijke ontwikkeling waar jouw winkel goed gebruik van kan maken.

Inhoudsopgave