Google Ads kosten

Hoeveel kost Google Ads? De kosten zijn iets waar elk bedrijf op let. Ons online marketing bureau stelt een effectieve campagne voor je op. Door Google Ads uit te besteden gebruik je het budget efficiënt en blijven de kosten laag.

Hoe scoren jouw ads?
Doe de GRATIS Google Ads scan t.w.v. €399,-

Hoeveel kost Google Ads?

De Google Ads kosten wil je zo laag mogelijk houden, ook als je het uitbesteedt aan een online marketing bureau. Het minimale bedrag wat je potentieel uitgeeft is € 1 per dag. Dit betekent niet dat je dit sowieso kwijt bent, maar zonder een minimaal klikbudget van € 1 per dag is het online adverteren in de zoekmachinegigant niet mogelijk.

Hierbij komen we gelijk op het volgende punt: je betaalt alleen op het moment dat er daadwerkelijk iemand op je advertentie heeft geklikt. Dat is een sterk punt in de service van deze zoekmachinegigant. Bovendien heeft Google diverse filters waardoor ongewenste kliks (van bots en mensen die verkeerd klikken) niet worden meegeteld.

Voordat je begint met het uitbesteden aan een expert of opzetten van een Google Ads campagne wil je weten hoeveel je kwijt zult zijn aan de advertenties. In tegenstelling tot wat er vaak wordt gezegd vallen de kosten doorgaans mee zeker wanneer je beseft hoeveel deze advertenties opleveren voor jouw bedrijf.

De angstaanjagende berichten over Google Ads kosten die niet op te brengen zijn, komen voornamelijk uit zeer specifieke sectoren uit het buitenland. Denk hierbij aan advocatenkantoren of verzekeringsmaatschappijen in de Verenigde Staten, waar de concurrentie moordend is en de bedrijven voor niets stoppen om bovenaan te staan.

Uiteindelijk kun je gerust beginnen met het uitbesteden van de online marketing aan een bureau, al is het maar voor een globale check. Door een specialist op de zaak te zetten voorkom je dat je onnodige kosten maakt en valt alles goed te betalen. Hoeveel de Google Ads kost, is volledig aan jou. Jij bepaalt het budget en hoeveel tijd en moeite je wilt steken in het verbeteren van de website voor een betere score in de zoekresultaten.

Hoe zijn de kosten van Google Ads opgebouwd?

Google Ads werkt op basis van een advertentieveiling. Als jij een hoog klikbedrag (het bedrag wat je maximaal wilt uitgeven voor een klik) hebt ingesteld en een hoge kwaliteitsscore dan kom je boven je concurrentie te staan. Belangrijk om te weten is dat je nooit meer betaalt dan € 0,01 meer dan de positiewaarde van de concurrent onder je.

Stel jouw concurrent heeft een positiewaarde van € 1. Wanneer jij een positie boven hem staat en iemand klikt op jou, dan kost dat € 1,01.

Om te bepalen in welke volgorde de adverteerders verschijnen hanteert de zoekmachine de volgende berekening: positiewaarde = klikbedrag x kwaliteitsscore.

Hier een tabel die weergeeft hoe diverse kosten per klik (CPC, cost per click) eruit zien.

KlikbedragKwaliteitsscorePositiewaardeCPC (klikprijs)
Jij€ 2102016/10 + 0,01 = € 1,61
Concurrent 1€ 441612/4 + 0,01 = € 3,01
Concurrent 2€ 6212€ 6

Ieder die zich wil wagen aan een Google Ads campagne doet er goed aan te snappen hoe het proces werkt binnen de ads. Een snelle scan is hiervoor niet voldoende, je moet echt verstand van zaken hebben om een doorslaggevende strategie te maken. De kosten van Google Ads zijn opgebouwd uit drie onderdelen:

  • Klikbedrag
  • Kwaliteitsscore
  • Concurrentie

Je zult zien dat het niet een kwestie is van wie het grootste budget heeft die staat bovenaan. Anders zou het volledig op het klikbedrag gebaseerd moeten zijn.

Ontdek hoe jij succes behaalt met Google Ads

Google Ads
Online sneller domineren

Wat moet ik weten over het klikbedrag?

Het klikbedrag is het bedrag dat je over hebt voor een klik. Zoals gezegd betaal je alleen op het moment dat iemand daadwerkelijk op jouw advertentie klikt. Afhankelijk van de conversie van je website kun je berekenen hoeveel bezoekers je nodig hebt voor één klant. Hieruit leidt je af wat je als winstmarge wilt en stel je een klikbedrag in.

Wat is mijn kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore bepaalt Google achter de schermen. Je kunt zelf niet zien hoe hoog dit is. Wel geeft de zoekmachine je voldoende hulp om een inschatting te maken. Sterker nog, de dienstverlening van Google is zo goed dat ze zelfs een gesprek met een consultant aanbieden op het moment dat je een campagne begint. Zij geven jou als vrijblijvende service advies over hoe je de kliks krijgt die je wilt op je website.

De kwaliteitsscore beïnvloedt direct hoeveel je kwijt bent voor het online adverteren, omdat dit een factor is die meegerekend wordt in de prijs, want de klikprijs is gebaseerd op de positiewaarde van je concurrent gedeeld door jouw kwaliteitsscore.

Je kwaliteitsscore verhoog je door je webpagina’s zo in te richten dat ze nuttig zijn voor bezoekers. Het belangrijkste is dat er goede content op staat: duidelijke kopteksten met relevante zoekwoorden, een titel die exact weergeeft wat men op de pagina kan vinden en eventuele antwoorden op vragen die bezoekers zouden kunnen hebben.

Een aantal voorbeelden van hoe de kosten eruit zien

Stel je wilt maximaal € 50 per dag uitgeven aan Google Ads, maar je wilt wel minimaal 100 klikken per dag ontvangen. Dan kun je dus maximaal 50 / 100 = € 0,50 uitgeven per klik. Stel dit in als je maximale CPC (cost per click). Het kan soms juist meevallen omdat dit het maximale bedrag is. Zoals we weten wordt het gebaseerd op de positiewaarde van de concurrent onder je. Heb jij dus een goede kwaliteitsscore? Dan is de kans groot dat je iedere keer onder die € 0,50 per klik zit.

Een ander voorbeeld is als volgt.

Stel een gemiddelde klant besteedt € 1.000 en je hebt een conversieratio van 2%. Dat betekent dat per 100 bezoekers je 2 klanten krijgt. Om het bedrag te krijgen vanaf waar je winst begint te maken neem je het gemiddelde bestede bedrag en vermenigvuldig je dat met de conversieratio. We komen uit op 1.000 x 0,02 = € 20.

Dit is echter niet genoeg, want je wilt winst maken, niet gelijk spelen. Stel je wilt een winstmarge van € 200, dan haal je eerst dit bedrag af van de € 1.000 die een klant besteedt. 1.000 – 200 = € 800.

Nu doen we dezelfde rekensom nog een keer en hebben we de maximale CPC. 800 x 0,02 = € 16.

Wat kan ik doen om de kosten laag te houden?

De kwaliteitsscore verbeteren en een laag klikbedrag instellen is niet het enige wat je kunt doen om de Google Ads kosten laag te houden. De consultant van SAM Online Marketing zal je hulp geven om een effectieve Google Ads campagne op te zetten zonder dat je daarvoor een groot budget nodig hebt. Na een grondige scan zul je zien dat je minder budget nodig hebt voor hetzelfde resultaat.

Lees de tips hieronder van ons Google Ads bureau zorgvuldig door om geld te besparen. Ze zijn stuk voor stuk getest en we maken er zelf ook goed gebruik van om de kosten laag te houden.

Doelgroep

Laten we beginnen met een inkoppertje. Stel, jouw product wordt uitsluitend gekocht door vrouwen tussen 25 – 45 jaar. Dan wil je dat iedereen die buiten die categorie valt de advertising niet te zien krijgt. Gelukkig is dit met een account allemaal mogelijk om in te stellen waardoor je alleen zichtbaar bent voor ieder die echt op zoek is naar jou. Dan is de conversie ook een stuk hoger. Maak een check wie je wilt aanspreken met je promotie.

Tijden

Het is zonde om online te adverteren op het moment dat niemand je winkel kan binnenstappen. Houdt daarom rekening met je openingstijden bij het aan- en uitzetten van campagnes. Stel de Google Ads alleen in wanneer jij bereikbaar bent voor ze. Dit geldt ook voor vakanties en feestdagen.

Locatie

Ben jij een lokale ondernemer die voornamelijk mensen uit de regio bedient? Dan is het logisch om je radius waarin je gevonden wordt op je advertenties in te perken. Je wilt niet betalen voor mensen die 20 km verderop wonen terwijl je uit ervaring weet dat ze maximaal 10 km bereid zijn te reizen.

Zoekwoorden

Je staat er misschien niet bij stil, maar niet alle zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn interessant voor je business. Soms is een begrip te breed om de intentie achter de zoekopdracht te achterhalen waardoor iemand wel op je link zou klikken, maar vervolgens geen aankoop doet. Dit is zonde. Langere, specifieke zoekwoorden zijn daarom beter en zorgen wederom voor een hogere conversie.

Voorbeeld: je wilt je liever richten op ‘herenschoenen maat 40 kopen Amsterdam’ dan alleen ‘herenschoenen’.

Kwaliteitsscore

Zoals al eerder gezegd, maar zeker de moeite waard om te herhalen. Hoe hoger de kwaliteitsscore van je website, hoe lager de uiteindelijke kosten van de Google Ads. Zorg dus dat je een specialist inhuurt van een online marketing bureau om de kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te maken.

Een greep uit onze kennisbank

Google Ads kan jou als ondernemer een hoop opleveren. Op zoek naar meer informatie over Google Ads? Lees verder!

Wat is seo?

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization.

Hoe werkt Google Ads?

Wil je beginnen met SEA, als bijvoorbeeld aanvulling op jouw SEO

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is gratis software van Google waarmee je uitgebreide…

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste tactieken binnen…

Wat is online marketing?

Bij online marketing kies je ervoor om jouw product of dienst te promoten via het…

Wat is de customer journey?

Een customer journey is in het Nederlands een klantreis. Het is de reis de klant..

Google ads Ali

Stel maximale kosten in met hulp van een budget

Met de hulp van een budget stel jij de maximale kosten in die je wilt uitgeven per campagne. Let erop dat als je meerdere campagnes tegelijk hebt lopen, het zinvol is om prioriteiten in te stellen. Als jij weet welke producten van jouw webshop doorgaan als bestseller wil je hier een prioriteit op geven zodat de andere, minder belangrijke zoekwoorden, niet het budget opeten.

Bij Google Ads sta jij zelf achter het roer en beslis je hoeveel Google Ads voor je gaat kosten op basis van het budget dat jij instelt. Wanneer je besluit uit te besteden aan een online marketing bureau is het goed om het budget te bekijken in het Google Ads pakket.

Wat maakt ons uniek?

Waarom jij met SAM wél wint

We zetten de extra stap

Waar andere marketeers het houden bij tools, denken wij verder dan dat om resultaten voor jou te halen.

Super resultaat gericht!

Door onze holistische aanpak behalen wij consistent resultaten voor al onze klanten!

Alle online expertise in-house

Vanuit jouw budget maken we een strategisch plan
met de kortste weg naar resultaat

Groeien als jij groeit, Floris We zetten de extra stap, Jake We gaan door tot het resultaat gehaald is, Ali

Veelgestelde vragen over het Google Ads budget

Hoe beheer ik mijn budget?

Via je account kun je makkelijk je budget beheren. Je ziet per campagne wat het ingestelde budget is en wat de marge is. Je kunt op ieder ogenblik het budget omhoog of omlaag verstellen. Je kunt ook een project op pauze zetten als je dat om een of andere reden zou willen doen. Als onderdeel van de service kunnen we je budget voor je beheren.

Wat is een goed budget om mee te beginnen?

Het budget om mee te beginnen verschilt per onderneming. Overigens is het slim om pas aan online adverteren te beginnen op het moment dat je al een flinke toestroom aan inkomsten hebt. Je wilt namelijk even de tijd nemen om de campagnes in te stellen en te verfijnen zodat ze helemaal ingericht zijn op jouw doelgroep.

Vanaf 100 klikken per maand kun je een beeld opdoen hoeveel zin de advertenties hebben voor je. Je kunt zelf berekenen en bepalen wat hierop het budget is wat je wilt uitgeven per maand.

Waarom is mijn budget op?

Als je niet goed instelt per budget welke prioriteit hebben kan het voorkomen dat je budget op is doordat een ander product een tijdelijke piek heeft gehad. Ook kan het zijn dat je vorige maand op het uiterste van je marge zat, waardoor je deze maand iets minder te besteden hebt.

Kan ik mijn budget stopzetten?

Je kan op ieder moment het budget stopzetten. Dit is soms handig als je product bijvoorbeeld uitverkocht is of je hebt problemen met de levering. Ook is het slim om tussentijds even goed de boel te analyseren voordat je doorgaat met het online adverteren via de Google Ads Specialist.

Kan ik mijn budget verhogen?

Je kan altijd je budget verhogen. Je hoeft hiervoor niet te wachten tot het einde van de maand of wanneer het contract is ingegaan. Google is erg flexibel wat dat betreft waardoor je snel kunt inspelen op eventuele trends die er op het moment actief zijn.

Kosten ten opzichte van de opbrengsten

We hebben nu gekeken naar hoeveel Google Ads kost, maar buiten de kosten is het natuurlijk ook interessant om te weten hoeveel het opbrengt. Want al mogen de kosten hoog zijn, als de opbrengsten hoger zijn is het een investering waard geweest.

Daarom moet je altijd de kosten van het uitbesteden van Google Ads aan een expert in het kader van de Return on Investment (ROI) zien, of in dit geval de Return on Ad Spend (ROAS). Goede bedrijfsvoering berust op het maken van een check of er nog steeds wordt voldaan aan de ROAS.

Een goede vuistregel is dat je minimaal het dubbele uit je investering wilt halen. Dus als jij per maand € 1.000 uitgeeft aan de Google Ads specialist, dan wil je minimaal € 2.000 per maand ervoor terugkrijgen. Dit geeft jou de mogelijkheid om door te groeien en volgend jaar nog meer te investeren. In een branche waar je te maken hebt met een hoger risico vanwege bijvoorbeeld kwetsbare producten of diensten met een foutmarge dan ben je beter af met een hogere ROI.

Wat zijn de prijzen van een gemiddelde Google Ads campagne?

De prijzen van een gemiddelde Google Ads campagne zijn zo rond de € 1.000. De meeste online marketing bureaus bieden het aan vanaf € 300. Een lager bedrag dan dit is niet aan te raden omdat de specialist dan te weinig data heeft om mee te werken.

Je kunt het zo gek maken als je wilt, waarbij sommige bedrijven miljoenen uitgeven per jaar om bovenaan de zoekmachines te staan. De prijzen die rond de € 1.000 liggen zijn voor het MKB een goede mix tussen kosten, opbrengsten, kwaliteit en kwantiteit.

Eerst een inschatting kunnen maken van de prijzen voordat je gaat uitbesteden? Doe dan een vrijblijvende Google Ads scan. Hierin vertelt een consultant jou wat er voor jouw bedrijf interessant is om in te stellen als budget.

Hoe scoren jouw ads?

Doe de GRATIS Google Ads scan

Haal je te weinig uit je Ads? Wij laten je zien waarom anderen wel slagen!

  • Verdien je investering terug
  • Hoe kom je aan een positieve ROI?
  • In 24 uur je scan uitslag
Google Ads Specialist Floris

Google Ads specialist

Is online adverteren een groot deel van de uitgaven van een bedrijf?

We zien bij SAM Online Marketing dat steeds meer bedrijven een groot deel van de uitgaven kwijt is aan de marketing. Hoeveel daarvan specifiek is bedoeld voor Google Ads en andere takken van online adverteren verschilt per bedrijf. Voor sommige ondernemingen is het aantrekkelijker om een hoger budget in te zetten voor de SEO zoals linkbuilding of social media marketing dan voor een Google Ads campagne.

Een analyse van de markt geeft de volgende feiten. Gemiddeld gezien spenderen de grote bedrijven tussen de 6% – 14% van hun totale omzet aan marketing. Sta erbij stil dat meer dan 80% van de bedrijven een PPC (Pay Per Click) campagne heeft draaien. Naar verwachting heeft Google zo’n 29% van alle advertentie-uitgaven van bedrijven wereldwijd in handen.

SAM Online Marketing geeft jou advies over de kosten van je Google Ads

Nu je weet hoe het zit met de kosten van Google Ads kun je waarschijnlijk niet wachten om je aan te melden en meteen in je account te duiken. Google Ads uitbesteden zal je op de lange duur veel gaan schelen qua tijd en moeite die erin hoeft te steken.

Onze online marketing specialist heeft al het leergeld namelijk al voor je betaalt. Analyse na analyse hebben ertoe geleid dat we inmiddels weten wat we moeten doen. Heb je nog twijfels of kunnen we je hulp bieden bij je vragen? De consultant staat altijd voor je klaar met concrete voorbeelden van advies waarin jullie kijken hoe jij meer klanten krijgt en je Return on Investment verhoogt.

Ook als je alleen hulp nodig hebt bij het instellen van je dagbudget of als er nog iets onduidelijk is over hoe de berekening wordt gemaakt over de cost per click kun je gerust contact opnemen met de expert. Naast Google Ads uitbesteden is SAM Online Marketing er voor jouw bedrijf inzake zoekmachine optimalisatie, linkbuilding, social media en e-mail marketing.

Wat andere ondernemers zeggen…

5/5

Tolga Cav

#SEO #website

Professionele Team die hart heeft voor jou zaak en er voor zorgt dat jij moet goed gevoel je werk kan doen!

5/5

Brahim Vlogs

#SEO #website

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben, alle afspraken zijn tot nu nagekomen. Wat ik zeer belangrijk vindt is dat als er een verandering plaats moet vinden dat het snel gedaan wordt, en dat is hier zeer zeker het geval!

5/5

Van Vleuten Marketing

#SEO

Wij hebben een hele prettige samenwerking met SAM Online Marketing. De werkwijze en communicatie is altijd helder. Beide partijen weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Dit is zeker een aanrader.

Online Marketing Experts

Expertise nodig voor jouw online marketing?

Onze specialisten geven je advies op maat waarmee jij boven jouw concurrenten uit stijgt!