Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Lamp ideeStrategiesessie t.w.v. €399,-

Samen sparren?

Advies nodig van een échte specialist? Laten we samen sparren over je doelstellingen

SEO voor je webshop: wat moet je doen in 2022? 

SEO voor je webshop. Anno 2022 ontkom je er niet aan. Via Google Shopping en Google Ads concurreert men elkaar de pan uit. De prijzen dalen en de CPC stijgt. Wat moet je nou doen als beginnend webshop eigenaar om mee te kunnen doen met dit geweld? Simpel: je ontwijkt het en speelt je eigen wedstrijd. Maar hoe kom je bovenaan in Google? En hoe werkt SEO voor je webshop? We vertellen je er alles over!

Webshop SEO in 2022: de 3 pijlers 

In de basis verschilt SEO voor je webshop niet veel van ‘normale’ zoekmachine optimalisatie. Je hebt namelijk nog steeds te maken met de drie pijlers van Google die jou gaan maken of breken. Het enige verschil is de nuance tussen de verschillende onderdelen. Binnen een webshop ligt er namelijk nóg meer nadruk op techniek en gebruikerservaring. Hieronder vertellen we je er meer over. 

1. Zorg voor de juiste webshop techniek

Zoals gezegd is de techniek een cruciaal onderdeel binnen SEO. En dit is voor webwinkel alleen maar belangrijker. Hier is het nog belangrijker om ervoor te zorgen dat de webshop snel genoeg is. Bovendien moet het bestelproces soepel verlopen om conversie te behalen. Dit zijn maar enkele voorbeelden. Ons SEO bedrijf heeft een kleine technische checklist voor je opgesteld om je alvast op gang te helpen: 

  • De webshop beschikt over een beveiligde verbinding (HTTPS).
  • De webshop is geschikt voor desktop, mobiel en tablet.
  • De webshop beschikt over (XML) sitemap en robots.txt-bestand.
  • De webshop is snel op zowel mobiel als desktop. 
  • De webshop maakt gebruik van paginatie.
  • De webshop heeft geen crawlfouten (duplicate content, broken links, 404’s, redirect chains).

Een flinke hap met termen die je waarschijnlijk nog nooit voorbij hebt zien komen. Maar geen zorgen: WooCommerce en Magento (de twee meest gebruikte content managementsystemen) ondersteunen al deze mogelijkheden. 

Waarschijnlijk heb je hier wel een technische man voor nodig. Toch zijn deze onderdelen cruciaal wanneer je bovenaan in Google wilt komen. 

Ontdek jouw SEO score

Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!

Jake dartbord
Jake Stamenkovic

Jouw online marketing specialist

GRATIS website scan

Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten
hoe je ervoor staat.

2. Winnen met de beste content

Content is waar je je mee onderscheidt ten opzichte van jouw concurrenten. Allereerst gebruikt Google het om een goed beeld van jou te krijgen. Wie ben jij eigenlijk en op welke zoektermen moet de zoekmachine jou in beeld brengen? Behalve een stukje relevantie gebruikt Google content ook echt om jou te beoordelen. Heb jij unieke content, die netjes ‘volgens de regels van de zoekmachine’ is opgebouwd, dan heb je een streepje voor op de rest. 

Hoe dit onderdeel van SEO exact werkt, leggen we je straks verder uit. Eerst gaan we dieper in op de derde pijler. 

3. Word een mega autoriteit met jouw webshop

Pijler een en twee zijn de basis van jouw webshop. Autoriteit is de motor die jouw website aandrijft. Want al ben je volgens jezelf nog zo goed, Google wil graag bevestiging van een ander. Hierom is linkbuilding ook zo’n cruciaal onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het zijn stemmen naar jouw website. En natuurlijk is de betrouwbaarheid van degene die jou noemt ook minimaal net zo belangrijk; het gaat niet alleen om aantallen. Maar hoe kom je aan deze links? Hieronder enkele praktische voorbeelden: 

  • Gastblogs
  • Partnerships
  • Persberichten
  • Sociale media
  • Reviews

En zo zijn er nog tientallen voorbeelden te bedenken. Het is vooral zaak dat de link relevant is en te maken heeft met wat men op jouw webwinkel kan vinden.  

Content optimalisatie

SEO webshop: aan de slag in 7 stappen! 

Je snapt de basis van webshop SEO anno 2022. De theorie is leuk. Maar hoe breng je dit in de praktijk? Want dat is natuurlijk waar het onderaan de streep om draait! We nemen je er aan de hand van 7 stappen doorheen: 

1. Zoekwoordonderzoek

SEO voor je webshop begint bij het weten waarop je je gaat targeten. Je hebt al een assortiment, inclusief categorieën en producten. Maar dit is wat jij biedt. Waar zoekt men eigenlijk op? Dat is zaak om te achterhalen. Hoe doe je dit? Door een zoekwoordonderzoek te doen! Hoe doe je zo’n zoekwoordonderzoek? Er zijn wel duizenden manieren, technieken en tactieken te bedenken voor een webshop keyword onderzoek. Toch werkt deze beproefde manier het beste: 

Allereerst breng je zelf in kaart welke producten en productcategorieën je allemaal biedt. Waar denk je dat iemand op zoekt die deze producten moet vinden? Vaak heb je zelf al een heel aardig idee. Als je dat eenmaal weet, tik je deze termen zelf in in Google. De partijen die op deze zoekwoorden scoren, zijn jouw ingang. Door de URL’s van deze partijen in tools als Ahrefs of SEMrush in te voeren, ontdek je op welke zoektermen deze partijen zelf scoren. Vanaf hier wordt het cherry picking. Je kiest namelijk welke termen bij jou passen en welke niet. Per term noteer je de statistieken (zoekvolume, search intent, et cetera). Ook wijs je aan op welke pagina je voor deze zoekterm wilt scoren en welke categorie of product hierop aansluit. 

De basis van SEO is er nu. Je weet op welke zoektermen je gaat targeten en waarvoor je gaat optimaliseren. 

2. Webshop inrichting 

Met de kennis die je nu hebt kun je jouw webshop écht goed gaan inrichten. Want komt de inrichting van jouw webshop wel overeen met de zoekwoorden waarop je wilt scoren? SEO voor je webshop is een wisselwerking tussen wat je zelf biedt en wat een bezoeker verwacht van je. 

Deel jouw website dus in volgens jouw zoekwoordonderzoek. Zorg voor de juiste categorieën en plaats de producten onder de juiste categorieën. Met de juiste inrichting en structuur heb je de basis van webshop SEO al staan. Je hoeft het geraamte alleen nog maar verder invulling te geven nu. 

3. SEO webshop teksten schrijven

Google moet zich baseren op content om te zien waar jouw webshop over gaat. En zoals besproken is content een van de drie pijlers binnen SEO en de optimalisatie voor Google. Daarom is het nu zaak om de content van jouw shop vorm te geven. 

Schrijf jouw content aan de hand van de door jou gevonden zoekwoorden. De basis (de structuur) heb je al staan. Nu ga je zorgen dat de zoekwoorden op de juiste manier in jouw content worden verwerkt. 

Voorwaarde voor goede content is dat iedere pagina uniek is. Google houdt niet van pagina’s met weinig content of zelfs met duplicate content. Als Google moeite heeft om pagina’s uit elkaar te houden omdat ze teveel op elkaar lijken, zorgt dit voor verwarring. En deze verwarring is een storende factor als je bovenaan in Google wilt komen. Zorg daarom voor unieke content per pagina. En deze content moet vormgegeven worden aan de hand van de door jou gevonden zoektermen. 

4. Optimaliseer producten en categorieën 

Alleen tekst bij jouw producten en categorieën schrijven is niet voldoende. SEO voor jouw webshop bestaat ook uit het invullen van alle technische componenten. Op die manier maak je het makkelijker voor Google om een pagina te begrijpen en uit te lezen: 

  • SEO titel: de SEO titel is jouw eerste contact met Google op paginaniveau. Je maakt duidelijk waar deze SEO-pagina van jouw webshop over gaat door de titel te benoemen. Zorg ervoor dat een titel duidelijk een onderwerp bevat en het liefst ook jouw bedrijfsnaam. Het is namelijk niet alleen het eerste wat een zoekmachine van jou ziet. Ook introduceer je jezelf hiermee aan een bezoeker in Google. 
  • Meta description: de meta description geeft een korte beschrijving over wat een bezoeker kan verwachten op de pagina. Google beweert dat het een meta description niet uitleest, maar het kan nooit kwaad om ook hier het onderwerp van de tekst duidelijk in naar voren te laten komen. 
  • Headings: headings (h1 h2, et cetera) geven Google structuur. Hiermee kan de zoekmachine onderscheid maken in de hiërarchie van een pagina. Wat zijn de onderwerpen en wat zijn juist weer deelonderwerpen hierbinnen? Zorg er voor dat iedere pagina maar één h1 bevat en zorg dat het onderwerp en de deelonderwerpen concreet naar voren komen binnen de headings. 
  • Alt tags: Alt tag optimalisatie is een cruciaal onderdeel binnen webshop SEO. Google kan namelijk niet zien wat er op een afbeelding staat. Aan jou om dit dus duidelijk te maken in de alt tag. Je beschrijft hierin in enkele woorden wat de afbeelding is. Hiermee toets je direct aan jezelf of de afbeelding wel écht bij de content en het onderwerp van jouw pagina past. 
  • Interne links: zoekmachines maken gebruik van crawlers. Deze kruipen door jouw website. Door interne links aan te leggen, verbind je diverse pagina’s met elkaar. En als een zoekmachine zich gemakkelijker door jouw website kan bewegen, kan een bezoeker dit ook. Bezoeker blij = Google blij. 
  • Geoptimaliseerde URL’s: Google kan op het blote oog de hiërarchie tussen verschillende pagina’s niet inschatten. Jij biedt een stukje begeleiding door jouw URL’s en url-structuur te optimaliseren. Heeft men te maken met een productcategorie, een subcategorie of juist een product. En onder welke categorie valt dit product? Wat voor product is het? Bevatten de URL’s een duidelijke opdeling en hiërarchie? Is daarbij in één oogopslag duidelijk waar de pagina over gaat? Dan weet je dat je al een heel eind op weg bent! 
  • Structured data: Tot slot kun je een zoekmachine ook begeleiden in het soort pagina waar het mee te maken heeft. Met structured data begrijpt een zoekmachine makkelijker waar jouw pagina over gaat en hoe het de website moet inschatten. Dit kun je zelfs gebruiken om een streepje voor te krijgen op de rest (tip 7)

5. Wees verifieerbaar 

Dat klinkt een beetje vaag he. Maar als je de SEO van jouw webshop goed uit wilt voeren, is het zaak dat Google jou kan verifiëren. Heb je een Google Mijn Bedrijf account? Ben je op diverse bedrijvenpagina’s terug te vinden? Heb je ingevulde sociale kanalen? En ben je te vinden op reviewsites? 

Als Google op meerdere plekken een constante NAW (naam, adres, woonplaats) kan terugvinden, zal het je sneller erkennen. Hierdoor word je sneller geïndexeerd en opgepikt. De zoekmachine krijgt namelijk de indruk dat het met een betrouwbare partij te maken heeft. 

Ons werk
easternplazaport

> 25.000 maandelijkse organische bezoekers

Eastern Plaza

ramengildeport

Meerdere top 3 posities

Ramen Glide

taxicentraleport

20 zoekwoorden in de top 10

Taxi Centrale Leiden

6. Linkbuilding

Eigenlijk zijn de onderdelen hierboven de basis van autoriteit bouwen. Maar deze basis kun je nog veel verder uitbreiden. Zodra je dit gaat doen, valt het onder de noemer ‘linkbuilding’. Met linkbuilding ga je actief op zoek naar links die naar jouw website verwijzen. Kijk je naar SEO voor jouw webshop, dan is dit buiten een solide basis misschien wel het belangrijkste onderdeel. Hiermee onderscheid je je namelijk echt van jouw concurrenten. Linkbuilding is een dergelijk groot onderwerp dat we er een artikel op zich over kunnen schrijven. Dat hebben we ook gedaan. Toch alvast een klein tipje van de sluier: 

  • Relevante backlinks: als jij een schoenenwinkel hebt, heeft een link van de groenteboer weinig zin. Zoek je inspiratie? Kijk via een tool als Majestic, SEMrush, Moz of Ahrefs ook eens welke links naar jouw concurrenten verwijzen. 
  • Backlinks met de juiste waarde: bovenstaande tools helpen je ook om de waarde van een link te bepalen. Verdiep je in termen als Trust Flow, Citation Flow, DA, PA, UR, DR en spamscore en je leert snel genoeg inschatten of een link goed is of niet. 
  • De juiste pagina’s versterken: met een goede interne linkstructuur ben je met het versterken van de homepagina al halverwege de optimalisatie. Dit is een solide basis. maar het is niet genoeg. Vooral als de concurrentie toeneemt, is het zaak om ook jouw subpagina’s te versterken. Voor webshops is dit ook een cruciaal onderdeel. 
  • De juiste ankerteksten gebruiken: als jij een fietsenwinkel hebt, wil je ook dat men over jou spreekt als een fietsenwinkel. En niet een slagerij. Klinkt heel simpel, maar zo is het ook met ankerteksten. Zorg voor een solide verhouding tussen gerichte ankerteksten, branded ankerteksten en ‘natuurlijke’ ankerteksten. 

Vooral bij dit onderdeel kun je toch wat externe kracht gebruiken. Je doet er goed aan een SEO bureau ter ondersteuning in te schakelen.

7. Bonustip: Verrijk de SERPs! 

Google biedt talloze mogelijkheden om in beeld te komen. Deze mogelijkheden kun je inzetten om je van jouw concurrenten te onderscheiden. Zo kun je productbeoordelingen, prijzen en nog veel meer in beeld brengen. 

Hoe je dat doet? Dat doe je door rich snippets te gebruiken. Rich snippets zijn een vorm van structured data die jou je eigen zoekresultaten laat verrijken. Een prachtig middel om je te onderscheiden van de concurrentie. Misschien zelfs de reden dat iemand jou aanklikt in plaats van jouw concurrent, ondanks dat hij met zijn webshop boven jou staat. En kliks op jouw website, dat is nog altijd het eerste doel van zoekmachine optimalisatie. 

SEO voor je webshop in 2022: de beste zijn

Al met al moet er een hoop gebeuren om bovenaan in Google te komen met jouw webshop. Een goede techniek, kwalitatieve content, topproducten en een mega autoriteit. Kortom: gewoon de beste zijn binnen jouw branche of niche. We helpen je hier graag bij. In de vorm van advies, of je kunt SEO uitbesteden. In de loop der jaren hebben we tientallen webshops succesvol gemaakt met SEO. Bouwen, indelen, optimaliseren en vermarkten. U vraagt, wij draaien! Benieuwd hoe je ervoor staat? Doe de SEO scan

Start direct met je
winstgevende Google ads!

Zo snel mogelijk op nummer 1 in Google staan?
Neem direct contact op met de online
marketing specialist!

Bullsali
Ali Demir

Google ads specialist