4 tips om de conversie van jouw website vandaag nog een boost te geven

22 juli 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Het hebben van een website is tegenwoordig cruciaal voor elke onderneming. Nu je dan eindelijk een eigen website hebt en het jou gelukt is om al wat bezoekers op jouw website te krijgen, wil je er ook voor zorgen dat deze bezoekers op jouw website blijven en overgaan tot actie. Dit gebeurt echt niet zomaar. Wanneer je een website hebt is het belangrijk dat je bewust nadenkt over het optimaliseren van de conversie. Hoe boost je de conversie van jouw website? Wij geven jou 4 praktische tips, die je vandaag nog kunt toepassen om de conversie van jouw website te verhogen!

1.Voeg een sterke call to action toe

Call To Actions zijn een belangrijk element op een website. Ze laten bezoekers weten wat de volgende stap is die zij moeten zetten. Een call to action, ook wel een CTA, is dus onmisbaar op een goed converterende website.

Elke ondernemer heeft een ander doel voor ogen voor zijn website. De ene ondernemer wilt een website zodat bezoekers een afspraak kunnen maken en de andere ondernemer gebruikt zijn website om zijn e-maillijst op te bouwen. Zonder een CTA is de kans groot dat bezoekers jouw website verlaten zonder dat ze de juiste handeling hebben verricht.

CTA’s zijn meestal kort, maar krachtig. Ze zijn vaak geschreven in de gebiedende wijs. Een aantal voorbeelden zijn ‘Koop nu’, ‘stuur mij een offerte’ en ‘schrijf je in’. Om de conversie op jouw website een boost te geven is het belangrijk dat je een knop maakt voor elke CTA. Wanneer je een CTA in de vorm van een simpele link op jouw website zet, is de kans groot dat bezoekers er overheen lezen. Bezoekers lezen namelijk zelden elk woord op een pagina. Het is daarom belangrijk dat de CTA opvalt. Gebruik dus een opvallende kleur!

2. Plaats reviews op de website

Social proof, social proof en social proof. Dit is een van de meest belangrijke onderdelen van een website waar veel mensen niet aan denken. Het is natuurlijk belangrijk dat je een mooie en professionele website hebt, maar wat heb je aan een website als jouw bezoekers jou niet vertrouwen? Niet heel veel. Daarom is het belangrijk dat je veel aandacht besteed aan het wekken van vertrouwen.

Een van de beste manieren om vertrouwen te wekken is door reviews van klanten op jouw website te plaatsen. Hoe meer reviews, hoe beter. Let er wel op dat maximaal vier reviews tegelijk zichtbaar zijn. Je wilt voorkomen dat een pagina vol komt te staan met reviews. Er moet ook ruimte zijn voor andere belangrijke elementen.

3. Maak gebruik van keurmerken

Niet alleen reviews dragen bij aan het vertrouwen van bezoekers, maar ook het plaatsen van keurmerken zal het vertrouwen van jouw bezoekers een boost geven. Dit is een perfecte toevoeging om de conversie op jouw website in een korte tijd flink omhoog te halen. Nu is niet elk keurmerk bestemd voor jouw website.

Heb je een webshop? Dan zullen keurmerken van ‘Thuiswinkel’ en ‘webwinkelkeur’ een goede toevoeging zijn aan jouw webshop. Bied je op jouw website juist een dienst aan in plaats van een product? Dan kun je een keurmerk toevoegen dat aangeeft dat je gecertificeerd bent.

4. Houd de formulieren zo kort mogelijk.

Wanneer je een bezoeker door middel van een formulier om informatie vraagt, is het belangrijk dat je alleen om de informatie vraagt die je werkelijk nodig hebt. Als je rondkijkt op verschillende websites, zul je hier en daar nog te lange formulieren zien. Nu is dit wel begrijpelijk. Je wilt zoveel mogelijk te weten te komen over jouw bezoekers.

Door te veel invulvakken te plaatsen in een formulier is de kans echter groot dat de bezoeker jouw website al snel verlaat. Je moet het zo zien; hoe meer invulvakken je in jouw formulieren hebt, hoe lager de conversie op jouw website. Houd het dus zo kort mogelijk!

Al met al

Websites zijn in deze tijd onmisbaar. Nu je dan eindelijk een website hebt, is de volgende stap het optimaliseren van jouw website. Zo kun je uiteindelijk jouw doel voor de website behalen. Je hebt de website natuurlijk niet voor niets gemaakt of laten maken! Laat je jouw website conversie liever optimaliseren door een expert? Neem gerust contact met ons op! Dan kunnen we sparren over de mogelijkheden voor jouw website!

Inhoudsopgave