Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is website optimalisatie?

Wat is website optimalisatie?

Het optimaliseren van een website voor zoekmachines noemt u website optimalisatie. Website optimalisatie heet ook wel SEO of zoekmachine optimalisatie. Het zorgt ervoor dat een website hoger in de zoekmachines komt te staan. Dit moet weer leiden tot meer bezoekers van de website. Wanneer een website geoptimaliseerd is met de juiste content zorgt het er ook voor dat een website meer conversie krijgt. Voor het website optimaliseren kunt u een online marketing bureau inschakelen die hier gespecialiseerd in is.

Website optimaliseren

Het website optimaliseren bestaat uit verschillende onderdelen die gedaan dienen te worden. Er wordt altijd begonnen met een zoekwoordonderzoek. Met behulp van zo’n onderzoek wordt er duidelijk wat de zoektermen zijn van de mensen die op zoek zijn naar de producten of diensten die een bedrijf of organisatie aanbiedt. De zoekwoorden die uit het onderzoek komen moeten in SEO teksten worden verwerkt. Dit zorgt ervoor dat Google goed weet waar een website over gaat. Ook onderdelen die belangrijk zijn voor website optimalisatie is linkbuilding.

Website laten optimaliseren

Door uw website te laten optimaliseren door een gespecialiseerd online marketing bureau zorgt u ervoor dat alle facetten worden aangepakt door specialisten. Dit resulteert weer in een hogere ranking in Google. Een online marketing bureau zal tools zoals Google Analytics en Google Search Console gebruiken om de veranderingen te monitoren en waar nodig de optimalisatie aanpassen. Dankzij de tools die Google biedt kan een bureau met de juiste kennis alles goed in de gaten houden en inspringen waar nodig. De specialisten van een online marketing bureau kunnen SEO teksten schrijven die geoptimaliseerd zijn met de juiste headings, titels, meta description en andere belangrijke factoren binnen de website optimalisatie.

Optimaliseren van websitesnelheid

De laadsnelheid is een belangrijk onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als er hiermee iets mis is kan je al snel een daling in bezoekersaantallen verwachten ook al sta je hoog in Google. Wanneer de websitesnelheid tergend traag is zullen bezoekers binnen een aantal seconden de landingspagina verlaten. Andere bezoekers zullen misschien een paar keer doorklikken en tot de conclusie komen dat ze op die manier niet willen navigeren en besluiten tot een vertrek. Ook al staat er boeiende of nuttige informatie op je site. Wanneer de laadsnelheid trager is dan 2 à 3 seconden kan je je zorgen maken. Er zijn verschillende oorzaken voor het vertragen van een pagina. Is jouw website te traag? Hieronder een aantal voorbeelden om de mogelijke oorzaken voor een langzame pagina te herkennen.

  • De hosting van de website is van lage kwaliteit.
  • De pagina ontvangt te veel bezoekers waardoor de hosting het niet aan kan.
  • De pagina bevat te veel, te grote of ongecomprimeerde afbeeldingen.
  • De pagina laadt te veel (en vaak onnodige) javascript in.
  • De pagina laadt in het algemeen te veel (of onnodige) data in (een combinatie van content, CSS, afbeeldingen, javascript).

De oplossing voor de eerste twee punten zijn in feite hetzelfde. De hosting is niet toereikend en een upgrade van hostingpakket of het wisselen van internetprovider die kwalitatief betere diensten aanbiedt zijn een uitweg. Als de traagheid bij de afbeeldingen ligt dan kan men in de meeste gevallen de afbeeldingen comprimeren. Bij compressie wordt de foto op een andere manier opgeslagen waardoor er minder opslagcapaciteit nodig is. Het nadeel is wel dat er bij een te hoge compressie de kwaliteit van het plaatje achteruitgaat. Gelukkig zijn er tools waarmee je de optimale compressie kan laten berekenen. Indien het formaat van de foto’s dat je nodig hebt vele malen kleiner is dan de originele afbeelding dan kan je in dat geval ook de afbeeldingen verkleinen. Dat bespaart op geheugen en indirect dus ook op de serverbelasting. Het kan ook zijn dat er op de achtergrond te veel, niet geminimaliseerde of ongecomprimeerde scripts worden ingeladen. Het eerste punt kan opgelost worden door alle ongebruikte javascript plug-ins uit te schakelen. Verder zijn tools om te controleren of javascript niet is geminimaliseerd of gecomprimeerd. Deze twee begrippen zijn trouwens twee verschillende zaken hoewel ze op hetzelfde schijnen neer te komen. Het minimaliseren is het weghalen van tekens uit de broncode die geen directe invloed hebben op de functionaliteit van het script. Denk aan spaties, enters of opmerkingen die alleen voor programmeurs bedoeld zijn. Het comprimeren gaat echter om het efficiënter opslaan van een functioneel script. Het minimaliseren van javascript en het comprimeren van javascript leiden beiden tot een snellere laadsnelheid. Tot slot kan men controleren of de webpagina niet te veel informatie in het algemeen bevat. Zo kan er zich te veel content op de pagina bevinden die ongerelateerd is aan het onderwerp ervan. Een voorbeeld is een artikel of blog met te veel suggesties naar andere blogs onderaan de pagina. Als hier ook nog thumbnails bij zitten kan je je voorstellen dat je per laadpoging een heleboel data moet inladen wat waarschijnlijk niet eens gebruikt zal worden. Het selectief of beperkter aanbieden van extra content kan dan een oplossing bieden.

Het doel van website optimalisatie

Het optimaliseren van een website mag geen doel op zichzelf zijn. Een doel van optimalisatie is bijvoorbeeld meer conversie of meer leads naar een website. Het is belangrijk dat een website wordt gevonden zodat zoekers op bijvoorbeeld Google bezoekers worden van een website. Het belangrijkste bij website optimalisatie is dat de bezoeker een zo’n goed mogelijke ervaring heeft met de website en dat niet alles precies zo is ingericht zodat Google de website op plek één zit. De algoritme van Google leert steeds meer en houdt steeds meer rekening met verschillende factoren. Hierdoor is website optimalisatie ook nooit klaar. Het blijft een lopend proces waarbij wordt ingespeeld op het algoritme van Google. Hoe staat de website optimalisatie er momenteel voor bij u? Kom het te weten dankzij de gratis SEO check van SAM Online Marketing!