Alles wat je moet weten voor effectieve SEO-titels

24 november 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Tijd besteden aan het schrijven van de juiste SEO-titels voor jouw website loont in verschillende manieren. In dit blog vertellen wij hoe je de SEO-titels, ook wel title tags genoemd, kunt schrijven zodat ze goed zijn voor de gebruikers van Google maar ook voor Google zelf. Het schrijven van goede, effectieve paginatitels is een van de belangrijkste dingen wat je kunt doen (of natuurlijk laten doen) voor jouw website. Alles wat je moet weten over het schrijven van SEO-titels lees je in deze blog.

Hoe worden SEO-titels gebruikt?

SEO-titels hebben verschillende namen: paginatitels, title tags, meta titels om maar een paar te noemen. Het kan voorkomen dat we deze afwisselend gebruiken maar het gaat dus altijd om SEO-titels. Deze titels zijn belangrijk omdat de zoekmachines ze gebruiken om erachter te komen waar de pagina over gaat. Gebruikers van zoekmachines gebruiken de titel eigenlijk niet anders. Helaas gebeurt het nog vaak dat SEO specialisten aan de SEO-titel denken als een plek waar je zoekwoorden kan zetten en hopen op het beste, maar zo werkt het natuurlijk niet. Een beetje tijd investeren in het schrijven van goede paginatitels zorgt voor de volgende voordelen:

  • Zorgen voor betere ranking
  • Zorgen voor hogere click-through rates
  • Verhogen merk bewustzijn
  • Verhogen kans op betere leads en sales

SEO-titel basis

Er zijn verschillende standaarden van een goede SEO-titel die je moet weten om een goede titel te schrijven. Allereerst is het belangrijk om te kijken hoe de titel in de zoekresultaten staat. Onderstaand zie je een screenshot van de paginatitel van de homepagina van SAM Online Marketing.

SEO titel SAM

De paginatitel wordt in z’n geheel weergeven. Dit is niet altijd het geval. Soms wordt het afgekapt met drie puntjes. Dit betekent dat de ingevoerde titel te lang is. Het maximale formaat van een SEO-titel is tussen de 55 en 60 karakters. Dit is dus het eerste punt waar je rekening mee moet houden met het schrijven van de titel, de lengte. Het afbreken van de titel kan ervoor zorgen dat er niks meer van klopt waardoor de gebruiker van Google afknapt op de titel en niet op jouw website klikt, en dat moet juist wel gebeuren. Het maakt niet uit als je op 1 staat in de ranking als er niet op de link wordt geklikt. De ranking is een middel, geen doel op zich.

Het is een kop, geen zoekwoord verzamelplek

Natuurlijk is het belangrijk om het belangrijkste zoekwoord in je SEO-titel te gebruiken want Google leest, zoals eerder aangegeven, de titels om te weten te komen waar de webpagina over gaat. Niemand weet precies hoe belangrijk het hebben van een zoekwoord in de paginatitel is dankzij het geheime algoritme, maar uit ervaring weten we dat het belangrijk is. Er zijn namelijk voorbeelden waardoor bepaalde pagina’s in de ranking kwamen door het gebruik van een specifiek zoekwoord in de titel. Dit heeft er alleen wel voor gezorgd dat er sommige ‘specialisten’ SEO-titels schreven die bestonden uit alleen maar zoekwoorden. Voor pagina’s van producten op webshops, kan het misschien van pas komen, maar pagina’s met hoge concurrentie of pagina’s met voornamelijk informatie, moet de SEO-titel uit meer bestaan. Het moet in één zin duidelijk worden waar de pagina over gaat. Een verleidelijke titel kan zorgen dat een derde plek in de ranking net zoveel clicks kan genereren als de eerste plek.

Begrijp je doelgroep

Eigenlijk geldt deze tip voor je hele website, begrijp je doelgroep. Ken de wensen en behoeftes van de doelgroep en weet hoe je met hun moet communiceren. Door erachter te komen hoe potentiële klanten jouw bedrijf zien in de zoekresultaten, is erg belangrijk. Over het algemeen is de zoekwoord intentie van een gebruiker van Google gezond verstand. Zo is het logisch dat iemand die zoekt op een specifiek product, ook klikt op een SEO-titel waar dit product in is verwerkt. Zoeken mensen juist meer naar informatie, dan zullen zij eerder op een titel klikken die interesseert of waaruit zij kunnen opmaken dat zij antwoord krijgen op de webpagina op een specifieke vraag. Het is dus logisch dat verschillende soorten pagina’s, verschillende soorten paginatitels krijgen. Heb je een grote webshop met duizend producten? Dan kun je een code gebruiken die automatisch de titels voor elke product pagina maken. Hier is natuurlijk niks mis mee want het scheelt veel tijd. Maar het is wel belangrijk om goed te kijken hoe dit resulteert in de resultaten. Optimaliseer vervolgens de code zodat de paginatitel voortaan wel goed gaat. Belangrijk is dat het gewoon tijd kost om dit goed te krijgen, maar het helpt je een stuk verder.

Wel of geen merknaam in de titel

Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, gebruiken wij wel onze merknaam in de titel. Dit komt natuurlijk ook omdat een zoekwoord is verwerkt in onze naam. Mensen die bezig zijn met het invullen van SEO-titels vragen zich vaak af of zij de merknaam of de naam van het bedrijf in de titel moeten zetten. Het antwoord is: dit hangt ervan af. Is de merknaam of de naam van een bedrijf zo bekend dat het zorgt voor meer betrouwbaarheid zodat mensen eerder klikken, dan is het een no-brainer en is het verstandig om de naam toe te voegen. Maar is jouw merk of bedrijf nog niet algemeen bekend, dan zal het niets helpen voor meer clicks. Bovendien neemt het kostbare ruimte in beslag van de 55 tot 60 karakters die je maar hebt.

Conclusie

Al met al kost het schrijven van een goede SEO-titel tijd. Het moet nooit zomaar ingevuld worden. Als je bezig bent met het optimaliseren van jouw website is het verstandig om iedere pagina te voorzien van een unieke SEO-titel. Zorg dat de titel interessant is voor zowel de gebruikers als voor Google zelf, dan heb je een win-win situatie. Maar vergeet ook niet te kijken naar meta descriptions. Hoe je die goed moet schrijven lees je in ons vorige blog. Wil je liever niet tijd ‘verspillen’ (het is echt geen verspillen) aan het schrijven van SEO-titels en het optimaliseren van jouw website voor Google? Doe dan onze gratis SEO scan en kom erachter wat SAM Online Marketing voor jou kan betekenen op dit gebied.

Inhoudsopgave