CTR staat voor Click Through Rate. Het wordt gebruikt aan te geven wat de verhouding is tussen het aantal keer dat een button of link wordt getoond en het aantal keer dat hier daadwerkelijk op geklikt wordt. Dit wordt aangegeven in een percentage. Als bijvoorbeeld een button 500 keer wordt getoond en er wordt 15 keer op geklikt, is de Click Through Rate hier 3%. Het is dus een simpele rekensom: Aantal kliks / aantal vertoningen x 100%.
Wat is een CTR?
Wat is een goede CTR?
Er valt weinig te zeggen over wat een ideale Click Through Rate is. De buttons of links waarop geklikt wordt, lopen namelijk flink uiteen. Zo is de click through rate op positie 1 binnen Google soms boven de 30%, maar kan een tekstlink op een pagina een CTR van minder dan 1% hebben. Uiteindelijk is het dan ook één van de vele rankings factors binnen zoekmachine optimalisatie. Een onderdeel als linkbuilding speelt daarbij ook een grote rol.
Om een goede CTR te hebben, moet je ervoor zorgen dat jouw pagina’s een duidelijke CTA (Call to Action) bevatten.
CTR verhogen bij organische zoekresultaten
Een hogere CTR bij organische zoekresultaten zorgt voor meer bezoekers van je website. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit ook zorgt voor een hogere conversie, het potentieel is er dan in ieder geval. Maar hoe zorg je nou dat de CTR zo hoog mogelijk is? Er zijn verschillende factoren die je kunt beïnvloeden die hier aan kunnen bijdragen. Zo is het belangrijk om je SEO titel en meta description goed in te vullen. Gebruik de juiste zoektermen in de SEO titel en geef in de meta description duidelijk aan wat de mogelijke bezoekers kunnen verwachten als ze jouw website bezoeken. Maar ook het hebben van rich snippets kan ervoor zorgen dat gebruikers van Google sneller op jouw link klikken dan op die van een concurrent.
Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-
- Advies op maat
- Concrete verbeterpunten
- Échte conversie specialisten
Tijdelijk GRATIS
CTR bij advertenties
De click through rate is niet alleen belangrijk bij organische zoekresultaten. Bij Google Ads en andere advertentietools van zoekmachines heeft de CTR ook een invloed op de positie van jouw advertenties. Maar ook de prijs die je betaald per klik is onderhevig aan de invloed van de CTR. Een hogere CTR kan zorgen voor hogere posities binnen de advertenties en voor een lagere cost per click. Gebruik je Google Ads? Analyseer dan goed of de click through rate wel goed genoeg is of dat er misschien nog ruimte is voor verbetering.

Sasha
Directeur en SEO Strateeg
Alle begrippen op een rij
0-9 A- Aantal links
- ABC linking
- Affiliate marketing
- Affiliate marketing tips
- Afkortingen en afrekenmodellen
- Ahrefs
- Algemene anchorteksten
- Alt tekst
- Anchortekst in afbeelding
- Ankertekst
- Artikel linkbuilding
- Backlink
- Belang van linkbuilding
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
- Call to action
- Canonical tag
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
- Duplicate content
- Duplicate content Google
- Dynamic Search Ad
- Gastblog
- Geld verdienen met affiliate marketing
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking