Gebruik 404 pagina’s om jouw SEO te ondersteunen

19 oktober 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Slechte ervaringen van gebruikers op jouw website kunnen leiden tot een neergang van de website. Deze slechte ervaringen kunnen ook een negatieve invloed hebben op de rankings van jouw website. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er een keer een link op de website komt te staan die naar een niet bestaande pagina leidt. In plaats van de gewenste pagina van de bezoeker krijgen ze een 404 code of 404 pagina te zien. Dit kan tot frustratie leiden als de bezoeker niet verder wordt geholpen. Een goede 404 pagina kan ervoor zorgen dat de bezoeker toch op jouw website blijft en niet verder gaat kijken bij je concurrenten. Hoe? Dat lees je in dit blog.

404 situaties

Er zijn drie veelvoorkomende manieren waardoor een bezoeker op een 404 pagina terecht kan komen. Dit zijn:

  • Er is een verkeerde URL ingetypt.
  • Een pagina is verwijderd of verplaatst naar andere URL, maar komt nog steeds terug in Google.
  • Er staat een foutieve interne link op de website.

Het is natuurlijk vervelend voor de bezoeker als dit gebeurt, maar met een goed ingerichte 404 pagina kun je jouw SEO inspanningen ondersteunen. Bovendien kun je hiermee voorkomen dat een bezoeker een negatieve ervaring met de website heeft. Als dit toch gebeurt, kan zo’n negatieve ervaring er in de toekomst voor zorgen dat de bezoeker niet meer terugkeert naar jouw website. Je leest hieronder verschillende manieren hoe je jouw 404 pagina kunt inrichten voor het verbeteren van de gebruikerservaring.

1.      Interne links toevoegen

Een van de beste manieren om gebruik te maken van een 404 pagina is om deze zo in te richten dat er links komen naar willekeurige pagina’s van jouw website. Hiermee zorg je ervoor dat via de 404 pagina meer pagina’s worden geïndexeerd. Het is wel verstandig om een aantal pagina’s uit te zoeken waar jij wilt dat de bezoekers naar toe gaan. Dit kan gaan om bepaalde diensten of productcategorieën, afhankelijk van wat je aanbiedt. Omdat een 404 pagina een pagina met HTML is, zou het toevoegen van interne links niet al te veel moeite moeten zijn.

2.      Zorg voor design en laat het merk opvallen

Het kan voor een bezoeker van de website irritant zijn als zij op een 404 pagina komen. Geef een positieve draai aan de 404 pagina en laat je creativiteit zien om de aandacht te krijgen van de bezoeker. Door de pagina zo in te richten dat deze laat zien wat voor bedrijf je bent, kun je de conversie van je website verhogen. Natuurlijk is het wel nodig om tijd en moeite te investeren in een goed ontwerp en optimalisatie zodat verloren beschouwde bezoekers omgezet kunnen worden in klanten. Een standaard 404 pagina ziet er saai uit en hoort totaal niet bij deze tijd. Het visueel maken zorgt ervoor dat bezoekers meer aangetrokken worden. Het is dus belangrijk om een goede 404 pagina te ontwerpen en aantrekkelijk te maken voor de gebruikers van de website zodat ze niet wegklikken als ze op de pagina komen.

3.      Voeg een zoekbalk toe

Een van de eenvoudigste manieren van het verbeteren van een 404 pagina, is het toevoegen van een zoekbalk. Hiermee verklein je de irritatie van het ontbreken van de gewenste pagina omdat de bezoeker direct kan zoeken naar de gewenste pagina van de website. Je compenseert voor de fout die ze tegen zijn gekomen. Hierdoor voorkom je een negatief gevoel bij de bezoeker.

4.      Lijst met populairste pagina’s

Het hoofddoel van een website blijft altijd conversie. Het is daarom belangrijk om de bezoekers naar de beste pagina of pagina’s te leiden. Ook als de bezoeker (per ongeluk) op de 404 pagina komt, moet dit het doel blijven. Maar dit hoeft niet te betekenen dat je moeite voor conversie verloren hoeft te gaan. Probeer de gedachte van een error te vermijden bij de bezoeker en laat hem of haar direct naar een van de populaire pagina’s van de website gaan. De kans is groot dat je bezoeker toch op een van deze pagina’s moest komen.

5.      Gebruik je sitemap

Heb je al een HTML-sitemap? Iedereen die bezig is met zoekmachine optimalisatie weet dat een goede sitemap een positieve invloed heeft op de website. Omdat Google sitemaps gebruikt voor de indexering en er zelfs naar vraagt in Google Search Console is het wel duidelijk dat dit belangrijk is. Bovendien laat een sitemap alle pagina’s van de website zien zodat de bezoeker alsnog snel op de gewenste pagina kan komen.

6.      Terug naar de home-knop

Een van de eenvoudigste manieren om de 404-pagina te verbeteren is een knop met een link die terugverwijst naar de homepagina. Zo kan de bezoeker zijn of haar zoektocht weer opnieuw beginnen. Dit is ook de manier die wij zelf gebruiken op onze 404 pagina.

7.      Zorgen voor geen 404 codes

Natuurlijk is het ook mogelijk om een 404 code gewoon te voorkomen. Via Google Search Console kun je vinden welke pagina’s een 404 code bevatten, of met een broken link checker kun je eenvoudig kapotte interne links vinden die zorgen voor 404 code. Maar het blijft een risicovolle keuze om geen 404 pagina te nemen. Mensen kunnen altijd een typefout maken met de URL, en het is een hels karwei om voor elke mogelijke typefout 301 redirect in te stellen.

404 voor SEO

Al met al lijkt een 404 pagina niet echt behulpzaam voor SEO, maar ook gebruikerservaring wordt steeds belangrijker voor Google. Als bezoekers op jouw website komen en gelijk weer weggaan, wordt het bouncepercentage van de website hoger en dit geeft een indicatie aan Google dat er iets niet goed zit. Een 404 pagina is daarom vooral een indirect hulpmiddel voor SEO, maar dat maakt het niet minder belangrijk.

Hoe gebruik jij je 404 pagina op je website of de websites van jouw klanten?

Inhoudsopgave