Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is bounce rate?
Home | Begrippenlijst | Algemeen | Wat is bounce rate?

Wat is een bounce rate?

De bounce rate, of bouncepercentage, is het percentage bezoekers dat niet doorklikt nadat het op een pagina is beland. Ze klikken niet door en verlaten de pagina direct. Dit kan direct zijn, maar ook na enkele minuten. Het gaat erom dat ze geen actie ondernemen. Ter verduidelijking: Stel iemand klikt vanuit Google op jouw website, bekijkt deze kort en gaat dan weer direct terug naar Google of sluit de pagina af. Dit is iemand die bounced en bijdraagt aan de bounce rate.

Waarom is het een belangrijk gegeven?

Bounce rate is handig om in de gaten te houden omdat het inzicht geeft hoe jouw content en design aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker. Is de bounce rate van een pagina hoog? Dan vinden de bezoekers blijkbaar niet waar ze naar op zoek zijn. Jouw pagina levert dus niet wat ze verwachten waardoor ze terug stuiteren naar Google of de vorige pagina. Heb je een hoge bounce rate? Plan dan in om kritisch naar jouw website te kijken en neem hier ook de termen in mee waarop je gevonden wordt of wil worden. Door hier op in te spelen kan je jouw bounce rate verlagen.

Ideale bounce rate

Er is geen ideale bounce rate. Dit verschilt namelijk dusdanig per branche en pagina, dat er geen accuraat gemiddelde uit valt te trekken. Wel kan je door middel van A/B testing per pagina bekijken hoe de bounce rate te verlagen valt.

Voorkom een hoge bounce rate

Ondanks dat we net aangeven dat een ideale bounce rate niet bestaat, wordt vaak een lage bounce rate toch als positief gezien. Dit betekent namelijk dat bezoekers meer tijd op jouw website doorbrengen. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken van een hoge bounce rate. Het kan bijvoorbeeld liggen in het technische gedeelte van een website. Zo zal een lange laadtijd er zeer waarschijnlijk voor zorgen dat bezoekers jouw website alweer verlaten voordat deze helemaal geladen is. Bovendien is het belangrijk om te zorgen dat je website ook op mobiel optimaal werkt waardoor de mobiele gebruikers niet gelijk je website verlaten. Het belangrijkste is om altijd met een kritische blik naar je eigen website te blijven kijken en hem te blijven optimaliseren. Zo kom je wellicht al snel op punten die je eenvoudig kunt uitvoeren die leiden tot een lagere bounce rate.

Samenvatting

Al met al is de bounce rate een handig hulpmiddel om overeenkomende pagina’s met elkaar te vergelijken, maar staar je niet stuk op percentages. Er bestaat daarbij een correlatie tussen websites met een lage bounce rate en websites die hoog in Google scoren. Echter, het is niet bekend in hoeverre dit in absolute zin een rol speelt binnen zoekmachine optimalisatie. Door jouw website continue goed te analyseren kun je de bounce rate verlagen met optimalisatie van jouw website.

s