Een 301-Redirect is een HTTP-statuscode. Met deze statuscode communiceer je aan een zoekmachine dat de pagina die het wilde bezoeken permanent is verplaatst naar een andere URL. Met een 301-Redirect zorg je er voor dat bezoekers geen foutmelding krijgen (404 error) en subtiel worden doorverwezen naar een bestaande pagina.
Wat is een 301 redirect?

Geschreven door:
Ali Demir
- 12 januari 2023
Leestijd: 3 min

Belang van een 301 redirect
Een 301-Redirect heeft niet alleen betrekking op bezoekers. Het zorgt er namelijk ook voor dat de opgebouwde autoriteit (en backlinks) van de betreffende pagina niet verloren gaat en wordt doorverwezen naar de nieuwe pagina. Op den duur verdwijnt de oude pagina vanzelf uit de zoekresultaten van de zoekmachine en wordt deze vervangen door de nieuwe pagina.
Niet alleen de waarde van de domeinautoriteit, trust flow en citation flow wordt (gedeeltelijk) doorgegeven dankzij de 301 redirect, maar ook de ankerteksten worden overgenomen wat een positief effect kan hebben.
Wanneer een 301 redirect gebruiken?
De 301 redirect is een permanente omleiding die je op verschillende momenten kunt gebruiken. Zo kun je deze redirect gebruiken als je de URL van een pagina hebt aangepast of als je met je bedrijf naar een ander domein gaat.
Redirect aanmaken
Er zijn verschillende manieren om een 301 redirect aan te maken. Zo kun je via de FTP server van je host redirects instellen in het .htaccess bestand. Maar ben je minder technisch en wil je toch redirects instellen? Dan kun je ook gebruik maken diverse plugins. Heb je Rankmath of Yoast SEO voor zoekmachine optimalisatie geïnstalleerd op je website? Deze plugins hebben ook redirect mogelijkheden ingebouwd zitten. Dit zorgt ervoor dat je niet nog meer plugins hoeft te installeren. Wil je dit toch doen? Dan zijn er verschillende plugins die je kunt gebruiken. Kijk welke plugin voor jou het beste werkt en installeer deze op je website.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z