Hoe schrijf ik algorithm proof content voor Google?

29 juli 2020

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Een tijdje geleden was het weer zover: de zoveelste update van Google. Met elke grote update van van het algoritme van de zoekmachine ontstaan er twee groepen: de blije mensen en de boze mensen. De ene is blij dat zijn website is gestegen, de ander juist boos dat zijn website is gedaald. Hoe zorg je nou dat jouw content algorithm proof is, en dat jouw website niet bij elke update een klap krijgt? Je leest het hieronder!

Google wordt steeds slimmer

Met elke algoritme update van de zoekmachine wordt deze een stukje slimmer en leert hij zoekvragen beter te interpreteren. Bovendien kan hij het thema van een website beter uitlezen en beter bepalen welke website/webpagina autoriteit heeft en welke niet. Met dit slimmer worden komt er ook een stukje algoritme wijziging kijken wat altijd net een stukje anders kan zijn. Een bepaalde zoekwoord verdeling die eerst voor jou werkte, hoeft nu niet per definitie te werken.

Het laatste wat je in dit geval moet doen, is bij elke update aan jouw content gaan sleutelen en gaan spelen met zoekwoorden, kopjes, titels, et cetera. Wanneer je dit bij elke update zou doen, zou dit niet alleen tijd kosten, maar wordt jouw tekst op den duur ook een zooitje. Hierdoor komt jouw content steeds verder van het oorspronkelijke doel af te staan, wat juist averechts kan gaan werken. Omarm in plaats daarvan jouw sterke punten en wees uniek!

Wees uniek

Google houdt van unieke content. Informatie over een bepaald onderwerp dat niet alleen op waarheid is berust, maar ook nergens anders terug te vinden is, heeft een grote kans om te scoren. Veel content marketeers raden aan om te copywriten en de teksten van concurrenten als uitgangspunt te nemen. Echter, wanneer jouw content teveel lijkt op die van jouw concurrentie, doet dit jouw website en rankings niet veel goeds.

Zorg er dan ook voor dat jouw content uniek is en niet te evenaren. Zorg voor inhoud die een ander niet heeft en zorg voor beeldmateriaal dat je zelf hebt geproduceerd zodat Google niet anders kan dan jouw webpagina bovenaan zetten.

Een succesverhaal begint dan ook bij jezelf!

marketing magician

Analyseer de succesverhalen

Je zult misschien denken: “Analyseer de succesverhalen? Maar ik moet toch juist uniek zijn?”. Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar is daardoor niet minder waar. Weliswaar moet je niet de inhoud van jouw concurrenten of van de topposities op een bepaald zoekwoord stelen, maar dat betekent niet dat je helemaal niet kunt kijken over de schouder van een ander.

Wil jij het maximale halen uit de efforts van de succesverhalen op Google, steel dan niet hun inhoud, maar kijk goed naar wat ze gedaan hebben. Scoren zij op een bepaald zoekwoord met hun homepagina, of juist met een subpagina? Hoe is hun pagina opgebouwd? Welke tone of voice hebben zij aangeslagen? En hoe hebben zij hun titel en meta description opgebouwd?

Zo zie je maar: weliswaar is het de bedoeling om uniek te zijn in jouw content, maar je kunt wel inspiratie opdoen bij de concurrenten die goed scoren en kijken waarom zij juist wel goed scoren. Toch vallen deze onderdelen in het niet bij het punt hieronder, terwijl ze juist in het verlengde ervan staan…

Begrijp jouw publiek

Wanneer je Googelt op een bepaalde term, zie je sommige resultaten staan die al jarenlang op dezelfde positie staan en elke update hebben overleefd. Dit komt door het feit dat ze perfect en uitgebreid antwoord geven op de zoekvraag en inspelen op de buyer intent. Het is dan ook zaak om te begrijpen waar jouw publiek op zoekt. Een van de manieren is door, zoals hierboven al benoemd, kijken wat jouw concurrenten doen, maar gezond verstand kan ook nooit kwaad. Wil iemand direct kopen, maak je een salespagina. Wil iemand informatie, geef hem dan deze informatie. Kijk goed naar wat jouw bezoeker wil zien. Dit is de basis van content die elke update van Google overleeft!

Luister naar je publiek

Conclusie:

Al met al zijn er diverse manieren om jouw content Algorithm Proof te maken. Raak niet bij elke update in paniek, maar wees uniek en speel perfect in op de vraag van jouw bezoeker. Schroom daarbij niet om te kijken naar hoe de bedrijven in de topposities het doen, maar steel niet van ze!

Wil jij aanvullend advies over hoe jouw content tijdloos wordt en elke update overleeft? Of kom je er zelf niet helemaal uit? Bel ons op of stuur ons een berichtje. We helpen je graag verder!

Inhoudsopgave

Anderen bekeken ook