Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is copywriting?

Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten voor commerciële doeleinden. Maar het bestaat uit vele vormen en toepassingen. Zo is het schrijven van een tekst voor een folder copywriting maar ook het schrijven van een tekst voor een website is ook copywriting. Er zijn verschillende factoren waar je als copywriter rekening mee moet houden. Zo is het belangrijk om de lezer geboeid te houden maar het is nog belangrijker om hem te motiveren om een product te kopen of een dienst af te nemen. Daarnaast moet je ook rekening houden met verschillende doelgroepen en meer.

Je zult de term vast vaak gehoord hebben. De zin “Je moet een keer aan de slag met copywriting’ komt tegenwoordig steeds vaker terug onder de ondernemers. Gek is dat ook helemaal niet! Inmiddels zul je als geen ander weten dat het internet voor een ondernemer ontzettend veel mogelijkheden biedt. Niets is tegenwoordig onmogelijk. Om het internet maximaal te benutten, moet je onder andere aan de slag gaan met stukken tekst.

Dat hoeven niet altijd lange artikelen te zijn. Het kan ook gaan om call to actions, titles of korte social media content. copywriting is inmiddels niet weg te denken. Heb je een eigen onderneming of heb je de ambitie om een onderneming te starten? Dan is copywriting voor jou een aspect van online marketing waar je zeker aandacht aan wilt besteden.

Wat is een copywriter?

Nu weet je wat copywriting is, maar die teksten moeten natuurlijk door iemand geschreven worden. Zo iemand noem je een copywriter. Schrijft een copywriter alleen teksten voor websites? Zeker niet! Een copywriter doet een stuk meer dan dat. Het werk van een copywriter kan juist vrij gevarieerd zijn! Een copywriter is iemand die gespecialiseerd is in het schrijven van de commerciële teksten zoals teksten voor webpagina’s, folders maar ook slogans.

“Steeds verrassend, altijd voordelig” Ken je die? De slogan van Kruidvat! Deze slogan zou zomaar eens bedacht kunnen zijn door een copywriter. Of wat dacht je van de slogan “Niet omdat het moet, maar omdat het kan.” van Tele2? Daar gaat een copywriter dus bijvoorbeeld mee aan de slag!

Is een copywriter dan hetzelfde als een journalist? Want die schrijven ook wel eens teksten voor commerciële doeleinden. Copywriters en journalisten doen niet precies hetzelfde.Het grote verschil met bijvoorbeeld een journalist is dat een copywriter als doel heeft om de lezer te overtuigen het product te kopen of een dienst af te nemen. Maar dit zijn niet de enige twee doelen. Het kan namelijk ook het doel zijn om de lezer een actie uit te laten voeren zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief of een whitepaper te downloaden. Een copywriter vindt je doorgaans terug bij marketing en communicatiebureaus, terwijl je een journalist eerder vindt bij een krant.

Wanneer noem je iemand een copywriter?

Als iemand op professionele basis teksten schrijft in opdracht van bedrijven of andere organisaties, dan ben je in feite een copywriter. Je houdt altijd het doel van de pagina voor ogen wanneer je aan de slag gaat met de tekst voor de website. Een leuk stukje tekst schrijven maakt je dus niet gelijk een copywriter. Voor copywriting doe je ook meer vooronderzoek. Zo is het belangrijk om te weten wat de behoeftes van de toekomstige lezers zijn en wat het doel is van de tekst. Ook tijdens het schrijven is het belangrijk om goed na te blijven denken bij de tekst waar het over gaat, wat het onderwerp is maar ook wat je juist niet hoeft te vertellen. Het is belangrijk om de tekst niet te lang te laten worden want dan is de kans groot dat mensen afhaken en verder kijken bij een andere partij. Dat is natuurlijk wat je altijd wilt voorkomen.

Goede copywriting, hoe ziet dat eruit?

We zijn niet alleen om je uit te leggen wat copywriting is. Want dat is slechts een gedeelte van wat je moet weten. Als je zelf aan de slag gaat met copywriting, moet je handvatten hebben om daadwerkelijk een goede copywriter te worden of een goede copywriter te vinden. We geven je een aantal praktische tips over copywriting, waar jij direct mee aan de slag kunt!

  • Zorg er altijd voor dat je voldoet aan de behoefte van de lezer.
    Iemand die bijvoorbeeld een webpagina bezoekt, wil het volgende weten:

    • Wie is deze partij?
    • Wat bieden ze?
    • Wat maakt deze partij uniek?
    • Wat zijn de resultaten van deze partij?
    • Waar moet ik klikken?

Als je deze vijf vragen in één oogopslag weet te beantwoorden voor je lezers, zit je al op de goede weg!

  • Doe grondig onderzoek naar je doelgroep

Als copywriter schrijf je altijd stukken tekst voor een specifieke doelgroep. Weet je niet wie deze doelgroep is? Doe er dan alles aan om dit te achterhalen! Het is namelijk de bedoeling dat je mensen daadwerkelijk aanspreekt met de woorden die je gebruikt. Zo is de toon die je gebruikt bijvoorbeeld ontzettend belangrijk. Maar ook de lengte van je zinnen en woordgebruik zijn belangrijk bij het schrijven van commerciële teksten. Vaak wil je iemand als copywriter overtuigen. Het kan dan geen kwaad om goed te weten wie je precies moet overtuigen en wat hun motiveert!

  • Maak duidelijk wie je bent

Schrijf je teksten voor een website? Dan is het van belang dat je jezelf of je bedrijf onderscheid van je concurrenten. Een goede manier om dit te doen is door aan de slag te gaan met je over ons pagina. Dit is niet voor niets de meeste bezochte pagina van de websites. Je doelgroep wil graag weten met wie ze te maken. En dit het liefst op een unieke manier! Veel partijen plaatsen een vrij saaie mission statement op hun website. Hierin kun jij jezelf onderscheiden om de doelgroep zo enthousiast mogelijk te maken en vertrouwen op te wekken. Denk dus goed na over wat jou uniek maakt in de markt!

Zo zie je maar weer dat er bij copywriting net iets meer komt kijken dan alleen het schrijven van een leuke tekst. Je moet altijd het uiteindelijke doel voor ogen houden en goed onderzoeken wie je doelgroep is. Dat zijn namelijk de mensen die je moet overhalen! Verdiep je dus goed in je doelgroep en je doel. Dan heb je alvast een grote stap in de juiste richting gezet!

Copywriting liever uitbesteden?

Denk je hulp nodig te hebben bij het zetten van deze grote stap? Daar is SAM voor! Bij SAM hebben wij een team van ervaren en resultaatgerichte copywriters. Samen schrijven we allerlei soorten teksten om ondernemers in Nederland op weg te helpen naar hun doelen. Laat jij het copywriten liever over aan de professionals van SAM? Neem dan direct contact met ons op, zodat we samen binnen no-time grote stappen kunnen maken!