Het zoekwoordonderzoek is het fundament voor de ultieme zoekmachine optimalisatie en de beste SEO strategie. Bij SAM Online Marketing doen we dit onderzoek dan ook met veel precisie om ieder project tot een succes te maken en geen kans onbenut te laten. Ze zeggen wel eens dat een goed begin het halve werk is. In het geval van een zoekwoordonderzoek is niets minder waar. Zet je een zoekwoordonderzoek goed op? Dan klopt de structuur van je website en het opbouwen van de pagina’s, waardoor je jaren kunt profiteren van je website. Doe je dit niet goed? Dan moet je op een gegeven moment veel dingen opnieuw doen, waardoor je veel tijd moet inhalen. Meer inzicht krijgen hoe wij dit zoekwoordonderzoek doen? Lees dan snel verder.
Zoekwoordonderzoek
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is een zoekwoordonderzoek?
Voordat we verder ingaan hoe we bij SAM Online Marketing een zoekwoordonderzoek doen, is het belangrijk om eerst duidelijk te hebben wat een zoekwoordonderzoek is. Bij een zoekwoordonderzoek onderzoek je welke zoekopdrachten in Google en andere zoekmachines interessant zijn om je met jouw website of webshop op te richten. Op welke woorden zoekt jouw doelgroep en hoe vaak doen ze dit? Dit kom je te weten dankzij het zoekwoordonderzoek.
Hoeveel zoekwoorden zitten er in een zoekwoordonderzoek?
Er zitten zoveel zoekwoorden in een zoekwoordonderzoek als je wilt. Je hebt zelf in de hand hoe breed of specifiek je het doet. Een goed zoekwoordonderzoek echter richt zich op wat echt relevant is aan jouw business. Het heeft geen zin om te scoren voor trefwoorden waar je uiteindelijk niets aan hebt.
Zorg ervoor dat je daarom een zo concreet mogelijke verzameling van zoekwoorden hebt. Besef ook dat alles wat je erin zet om op te scoren ook daadwerkelijk geschreven moet worden. Je kunt er makkelijk honderden in zetten, maar houdt er dan ook rekening mee dat er tijd in gaat zitten om al deze teksten te schrijven en dat je een behoorlijke autoriteit op je domein moet bouwen. Hoe meer pagina’s je namelijk hebt, hoe verder de autoriteit verdeeld wordt over deze pagina’s.
Een expert weet welke zoekwoorden bij elkaar horen en op welke manier hij deze zo in de tekst moet verwerken dat je met maar een paar teksten een hele boel zoekwoorden kunt laten scoren.
Wat voor een zoekwoorden zitten er in een zoekwoordonderzoek?
Niet elk zoekwoord heeft dezelfde functie. Ook is niet elk zoekwoord even makkelijk om hoge posities op te behalen. Ga daarom strategisch te werk bij het maken van een zoekwoordonderzoek.
Korte termijn
Je wilt een aantal zoekwoorden apart houden in het zoekwoordonderzoek om op de korte termijn voor te scoren. Dit zijn meestal degenen waar nauwelijks concurrentie op zit zoals long tail keywords. Ook staan hier degenen die je alleen een paar keer in een al bestaande tekst hoeft te verwerken. Bijvoorbeeld een pagina die op een verwant zoekwoord al erg hoog staat, maar waarbij je simpelweg bent vergeten om dit zoekwoord ook in mee te nemen.
Lange termijn
Hoe breder en algemener de zoekwoorden, hoe hoger het zoekvolume en hoe sterker de concurrentie wordt. Toch wil je hier op een gegeven moment ook voor gaan scoren om mee te profiteren van de grote bezoekersaantallen die deze met zich meebrengen.
Daarom brengt een goed zoekwoordonderzoek een balans tussen korte en lange termijn. Je moet de focus houden op de echt grote zoekwoorden, maar je wilt in de tussentijd ook resultaat zien. Op deze manier verdeel je deze twee wensen goed.
Wat is de bedoeling van het zoekwoord?
Niet elk zoekwoord is bedoeld om hetzelfde te doen met een bezoeker. In het zoekwoordonderzoek moet staan wat je wilt bereiken met de zoekwoorden die je toevoegt. Welke zijn puur ter informatie? Dus welke trekken bezoekers die alleen iets willen weten? Welke zijn bedoeld om de verkopen te verhogen? Dit moet duidelijk zijn omdat je anders niet weet wat je wilt bereiken.
Welke tools gebruik je voor een zoekwoordonderzoek?
Er zijn veel tools die je kunt inzetten om je zoekwoordonderzoek te maken. Elk heeft weer zijn eigen voor- en nadelen. Het beste is om er meerdere te gebruiken, al is het maar om af en toe te vergelijken of de gegevens kloppen die ze aangeven. Dit zijn drie grote tools die je kunt gebruiken om een zoekwoordonderzoek te maken:
- Ahrefs
- Moz
- SEMrush
Belangrijk is hierbij om niet te vergeten dat dit tools zijn. Denk verder dan alleen wat er hier wordt aangegeven. Zo kun je ook bij Google zelf kijken waar zij zeggen dat bezoekers op zitten. Via Google Ads krijg je waardevolle informatie over waar men precies op zoekt.
Tot slot is het ook goed om je eigen gezond verstand te gebruiken. Als jij in Google bepaalde suggesties tegenkomt, zoals gerelateerde vragen, “men zocht ook op” en de woorden die Google zelf aanvult als je iets intypt geven allemaal waardevolle informatie over waar jij je op kunt richten in het zoekwoordonderzoek.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z