In 7 stappen jouw website migreren

9 maart 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Gaat jouw website binnenkort over naar een nieuw domein? Of ben je een nieuw design aan het maken op een testomgeving en moet dit overgeheveld worden naar de live-omgeving? We kunnen ons voorstellen dat je daar een beetje zenuwachtig van wordt. Heb je alle redirects wel goed ingesteld? Hoe is de afstemming met de Ads Campagnes? En wat was nou ook alweer die ene trackingcode? Je merkt het al: een website migratie vraagt een hoop geduld en beleid. Maar geen zorgen! Houd de 7 stappen hieronder aan en samen zorgen we voor een succesvolle website migratie!

Waarom een website migratie?

Een website migratie komt vaker voor dan je denkt. Dit is echt niet alleen wanneer je besluit om jouw website naar een ander domein te migreren. Hieronder een opsomming van de meest voorkomende migraties:

  • Je gaat van meerdere domeinen over naar één corporate website.
  • Je hebt een redesign dat naar de live-omgeving omgezet moet worden.
  • Je besluit de URL-structuur van jouw huidige website om te gooien.
  • Je stapt over naar een nieuw CMS: bijvoorbeeld van WordPress naar Shopify of Magento.

Worst-case scenario: wat als je het niet zou doen?

Even op de feiten vooruitlopend. Je denkt bij jezelf: “hé, ik heb geen zin in al dat gedoe. Ik verplaats alles gewoon en ik zie wel waar het schip strandt.”

Je bent uiteraard vrij in je keuze, maar toch is dit niet de meest verstandige keuze. Het kan namelijk leiden tot desastreuze gevolgen:

  • Er raken pagina’s met bezoekers zoek.
  • Je raakt links naar jouw website kwijt.
  • Er ontstaan broken links op de website.
  • Je raakt oude data uit Google Analytics of Google Search Console kwijt.
  • Google Ads of Bing Ads Campagnes kloppen niet meer.

De website hieronder is niet succesvol gemigreerd van WordPress naar Shopify. Zoals je ziet, heeft de niet-volledige migratie in november voor 50% verlies in verkeer gezorgd. Dit is langzaam aan het herstellen, maar had voorkomen kunnen worden.

Traffic migratie gedaald

De website hieronder is een voorbeeld van een succesvolle migratie. Ondanks dat de URL-structuur volledig is omgegooid, heeft dit niet tot een dip in bezoekers geleid. Deze website is namelijk eind oktober al geredirect. En met succes!

Traffic migratie gestegen

Conclusie: zorg ervoor dat je de migratie zorgvuldig doorloopt. Als je dat niet doet, kan je een hoop verliezen. En met ‘hoop’ bedoelen we vooral omzet. Daarom is het zaak om elk van de 7 onderstaande stappen zorgvuldig te doorlopen. Kom je er toch niet uit? Schakel dan hulp in!

1: Voorbereiding en inventarisatie

Goed. daar gaan we dan. Stap 1! Voordat we ook maar iets gaan doen, gaan we ons voorbereiden en alles inventariseren. Waar moeten we allemaal aan denken?

In deze stap is het zaak om alle belangrijke gegevens te noteren. We doen dit om een zo goed mogelijk beeld van de huidige stand van zaken te krijgen. Gegevens en statistieken waar je aan moet denken, zijn:

  • Jouw huidige rankings in Google.
  • De URL’s waarop jouw website geïndexeerd wordt.
  • Het verkeer per URL en per zoekwoord.
  • Alle links die naar jouw website verwijzen, inclusief bestemde URL en ankertekst.
  • Alle doel URL’s van jouw Ads- of Display Campagnes.
  • Een uitdraai van alle URL’s van jouw website (bijvoorbeeld via de sitemap.xml).
  • Een opsomming van alle trackingcodes.

PS: vergeet ook niet om voldoende back-ups te maken, voordat je gaat migreren! Je weet maar nooit wat er mis kan gaan. Mocht er iets gebeuren, is het fijn als je op ‘reset’ kunt klikken en gewoon opnieuw kan beginnen.

2: Redirectbestand maken

Nu komen we bij misschien wel de belangrijkste stap van het migratieplan. En dat is het redirectbestand. Dit is het absolute middelpunt van het gehele proces, waarbij de rest valt of staat. Dit redirectbestand bestaat uit twee of drie stappen, afhankelijk van het soort migratie dat je uitvoert:

Tweestapsmigratie: Je migreert alles direct vanaf de oude omgeving of structuur naar de nieuwe. Enerzijds zijn het minder stappen waarop het mis kan gaan. Anderzijds is het door het ontbreken van een tussenstap minder overzichtelijk. In dit geval bestaat jouw redirectbestand uit twee kolommen: een lijst met oude URL’s en een lijst met de nieuwe URL’s. Dit zijn ook direct jouw redirects.

Driestapsmigratie: Je exporteert eerst alle URL’s vanaf de live-omgeving naar een testomgeving. Vanaf hier verander je alles, waarna je het ofwel terug naar de originele plek exporteert, of naar het nieuwe domein. Door deze tussenstap houd je meer overzicht en kun je zonder risico op de testomgeving – de naam zegt het al – testen. Een redirectbestand op basis van driestapsmigratie bestaat uiteraard ook uit 3 kolommen: oude URL, URL op testomgeving, nieuwe URL.

LET OP: zorg dat je uiteindelijk stap 1 naar stap 3 redirect en de tussenstap overslaat. Als je dit niet doet, ontstaat er een redirect chain. Bezoekers moeten hierdoor te lang op het laden wachten en ook zoekmachines hebben hier een enorme hekel aan.

3: Interne links nalopen

Oké: inmiddels hebben we alle belangrijke gegevens genoteerd en het redirectbestand gemaakt. Links worden geredirect, waardoor bezoekers alsnog op de juiste URL’s uitkomen. Toch ben je er nu nog niet. Interne links worden nu namelijk ook geredirect. En dat is niet helemaal netjes. Idealiter verander je dan ook de interne links. Hierdoor sla je de tussenstap over en komt een bezoeker direct op de nieuwe pagina in plaats van via een redirect.

Verander je alleen van domein, of haal je alleen een URL-level weg? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwijderen van /product-categorie/. Dan zijn er diverse plug-ins en tools die je kunnen helpen. Deze maken alleen gebruik van dezelfde find-and-replacefunctie die Excel en Google Spreadsheets ook hanteren.

Heb je besloten om echt jouw gehele URL-structuur op de schop te gooien? Dan ontkom je echt niet aan goed speurwerk. Hier gaan echt wel wat uurtjes in zitten, afhankelijk van de grootte van jouw website natuurlijk!

4: Crawlabilitycheck

“Crawling is key!”

De eerste stap voor indexering is crawlability. En niet alleen Google moet jouw website kunnen crawlen, ook moet je zelf alle data uit kunnen lezen. Zorg er daarom voor dat jouw website over alle juiste bestanden en trackingcodes beschikt:

  • Robots.txt-bestand
  • Sitemap.xml
  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Social Media pixels

Dit is nog exclusief trackingcodes als DoubleClick, Google Tag Manager en overigen.

5: Livegang!

De voorbereiding is getroffen. We kunnen alles overzetten. En met alles overzetten, bedoelen we ook echt alles. Wil je zeker weten dat je alles hebt meegenomen? Hieronder een handige checklist:

  • Alle URL’s zijn overgenomen en hebben een nieuwe bestemming.
  • Alle redirects zijn ingesteld.
  • Alle content is overgenomen.
  • Alle SEO titels en Meta descriptions zijn overgenomen.
  • Alle trackingcodes zijn overgenomen en werken.
  • De interne links zijn veranderd.

Valt mee, toch? En weet je hoe dat komt? Omdat je alles in de stappen hiervoor al gefixt hebt. Oke, we zijn live. Maar wat nu?

6: Geef de wijziging door aan zoekmachines!

Belangrijk bij een migratie naar een nieuw domein: Google kenbaar maken wat je hebt gedaan. Je geeft hierbij aan in Search Console dat jouw website gemigreerd is naar een nieuw domein. Ook al heb je jouw gehele URL-structuur intact gelaten en is alleen het domein anders geworden, dan nog heeft Google hier moeite mee. Geef je niks door, dan kan het zo maanden duren voordat je weer op het oude niveau bent.

Gebruik voor dergelijke wijzigingen de tool Adreswijziging in Google Search Console. Voorwaarde hiervoor is dat je geverifieerde eigenaar bent van zowel de oude property als het nieuwe property. Vanaf daar is het eigenlijk heel simpel. Je vult de gegevens uit de printscreen hieronder in en je bent klaar!

Tool adreswijziging search console

7: Monitor en blijf in de gaten houden!

Het echte werk is gedaan. Dat betekent niet dat je achterover blijft leunen. Je blijft de boel scherp in de gaten houden en controleert of er niks geks gebeurt. Met tools als Screaming Frog of ContentKing kun je heel goed jouw website in het algemeen monitoren. Kijk ook op tools als Majestic of Ahrefs of je geen links verliest. En verlies daarbij ook de rankings niet uit het oog. Als de rankings van jouw website ineens een duikvlucht nemen, is dit een teken dat er stront aan de knikker is en moet je ingrijpen.

Toch liever wat hulp hierbij?

Inmiddels ben je erachter wat er allemaal komt kijken bij een website migratie. Het zijn allemaal geen onmogelijke stappen. Zorgvuldigheid is alleen wel een vereiste. Alle zeven stappen moeten daarbij ook in chronologische volgorde worden gevolgd. Durf je het toch niet helemaal zelf aan? We helpen je er graag bij. Neem contact met ons op en bespreek hoe we jou in dit proces bij kunnen staan.

Denk ook na over de AVG regelgeving!

Inhoudsopgave