5 Tips om meer uit Google Analytics te halen

4 mei 2018

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Google Analytics is een prachtig middel om te tracken wat er op jouw website gebeurt en om te controleren of jouw online inspanningen wel echt zin hebben gehad. Google Analytics is een prachtige tool, met daarin honderden mogelijkheden. Maar juist door al deze mogelijkheden zie je soms door de bomen het bos niet meer. Met deze makkelijk op te volgen tips leer je hoe je de gegevens beter kunt interpreteren en meer uit Google Analytics kunt halen.

Analyseer grote periodes

Soms schrik je je rot als je Google Analytics opent. Je ziet ineens dat de bezoekersaantallen over de afgelopen week met ruim 25% zijn gedaald. Alhoewel dit een indicatie is dat er iets mis zou kunnen zijn, is het beter om jouw analyse niet op basis van een te korte periode te doen. Jouw organische rankings in Google zullen altijd schommelen en ook bezoekers zoeken niet iedere dag precies evenveel op hetzelfde zoekwoord.

Wat je beter kunt doen, is jouw analyse doen over een langere periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 12 maanden. Hierdoor krijg je veel betrouwbaarder info over wat er mis zou kunnen zijn. Ik heb hier al eerder over geschreven in mijn blog op Marketingfacts. Wanneer je jouw statistieken over een langere periode bekijkt, zie je meer schommelingen in het inkomende traffic. Hierdoor kun je achterhalen of je te maken heb met een incident, of dat er een trend aan de gang is. – een belangrijke nuance!

Analyse 12 maanden

Bekijk waar bezoekers vandaan komen

Wanneer je een betrouwbare analyse over jouw website wilt trekken, is het belangrijk om niet alleen naar het totale verkeer te kijken. Dit is namelijk een dusdanig brede analyse, dat het lastig is om hier een betrouwbare conclusie uit te kunnen trekken.

Google Analytics biedt hiervoor een mooi alternatief. Je kunt namelijk niet alleen naar het totale verkeer kijken, maar je kunt ook kijken waar bezoekers vandaan komen. Trek je deze bijvoorbeeld volledig via de organische zoekresultaten van Google aan, via jouw socials, via AdWords of heb je een goedlopende display advertising campagne lopen. Google Analytics biedt je de mogelijkheid om hier dieper in te duiken. Zo kun je bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat alhoewel jouw totale traffic is toegenomen, dat dit alleen maar komt door een goedlopende display advertising campagne, terwijl de rest van jouw verkeerskanalen juist minder zijn gaan presteren.

Analyse verkeerskanalen

Zo zie je maar dat door een onbetrouwbare analyse je niet alleen onnodig aan het schrikken gebracht kan worden, maar dat je ook het idee kunt krijgen dat je op de goede weg bent, terwijl je dit juist helemaal niet bent.

Bekijk welke pagina’s bezoekers bekijken

Google Analytics biedt je niet de mogelijkheid om te bekijken via welke zoekwoorden jouw bezoekers worden aangetrokken. Zeer jammer, maar gelukkig kun je wel kijken naar welke pagina’s het beste presteren. Door dieper te duiken in de vraag welke pagina’s jouw bezoekers bekijken, is het makkelijker om te achterhalen hoe jouw website presteert. Kijk bijvoorbeeld eens naar de afbeelding hieronder.

Welke pagina's bekijken bezoekers

In deze afbeelding van één van onze klanten, Verpakking Voordeel, zie je dat /winkelmand de meest bezochte pagina is. Bovendien zie je ook de best bezochte productpagina’s. Wanneer je dit vergelijkt met de zoekvolumes van de zoekwoorden op deze pagina’s, heb je bovendien een betrouwbare meting over hoe goed deze pagina’s presteren en wat er nog aan zou kunnen verbeteren.

Stel doelgroepen in

Wil je nog beter meten hoe jouw campagnes presteren, dan is het aan te raden om verschillende doelgroepen aan te maken. Per property kun je tot wel 2.000(!) doelgroepen maken. We denken niet dat je hieraan gaat komen, maar het is wel fijn dat je all out kunt gaan.

Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt er een doelgroep van maken. Vooral grotere websites hebben hier flink baat bij. Denk bijvoorbeeld eens aan bol.com. Voor hun boeken hebben ze een heel andere doelgroep dan voor hun kleding. Laat staan de verschillende landen en talen waar je mee te maken hebt, alsmede diverse andere demografische gegevens.

Heb je moeite om zelf een doelgroep in te stellen? Dan helpt Google zelf je hier gelukkig mee!

Analyseer het bezoekersgedrag

Ik ging er al een paar keer kort op in, maar Google Analytics is niet alleen te gebruiken om te bekijken waar bezoekers vandaan komen. Het is ook een zeer handig middel om te bekijken wat deze bezoekers doen.

Je kunt verschillende onderdelen bekijken die je meer vertellen over het bezoekersgedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het afzetten van het aantal paginaweergaven tegen het totaal aantal bezoekers, maar ook de bounce-rate en de time-on-site.

Doelgroepanalyse

Behalve de basisstatistieken kun je ook dieper in de materie duiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ‘uitstappercentage’. Dit is het percentage siteverlatingen dat is opgetreden bij een bepaalde pagina of een reeks pagina’s. Wanneer je ziet dat dit bij bepaalde pagina’s een stuk hoger ligt dan bij andere pagina’s, kun je gerichter analyseren waar het aan ligt en op basis hiervan verbeteringen doen.

Al met al

Al met al is Google Analytics een prachtige tool, waarmee je meer kunt dan je in eerste instantie zou denken. Wil je er het maximale uithalen, dan doe je er goed aan de diverse tips hierboven te volgen, zoals over grotere periodes analyseren, bekijken waar bezoekers vandaag komen, bekijken welke pagina’s bezoekers bekijken, maar ook doelgroepen instellen en dieper in het bezoekersgedrag duiken.

Heb jij nog geweldige tips die je graag met jouw medelezers wilt delen, reageer dan onder onze (Facebook)post!

Inhoudsopgave