Google Analytics is gratis software van Google waarmee je uitgebreide en diepgaande statistieken kunt verzamelen over de mensen die jouw website bezoeken. Google Analytics zorgt ervoor dat je niet alleen inzicht krijgt in de hoeveelheid bezoekers maar ook in het gedrag van deze bezoekers en hoe zij op je website terecht zijn gekomen. Daarnaast is het gratis te gebruiken en heb je er alleen een Google-account voor nodig. Dankzij dit account heb je direct toegang tot meerdere programma’s van Google zoals Gmail en Google Drive. Als je een betaald Google-account hebt, dan kun je deze ook gebruiken om toegang te krijgen tot Google Analytics.
Wat is Google Analytics?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Hoe werkt Google Analytics?
Om ervoor te zorgen dat je gebruik kunt maken van Google Analytics bij je website moet je een trackingcode in de broncode van je website (laten) plaatsen. De trackingcode is een JavaScript-code die alle activiteiten van de bezoekers bijhoudt. Je kunt hierdoor precies zien hoe lang een bezoeker een bepaalde pagina bezoekt. Met behulp van een cookie weet Google Analytics ook nog eens of de bezoeker al eerder op je website is geweest of dat hij of zij voor het eerst op de website is. Door middel van de geografische locatie kan Google ook nauwkeurig bepalen waar de bezoeker vandaan komt. Dit geeft je meer inzicht in de landen, steden en regio’s waar je bezoekers vandaan komen.
Waarom Google Analytics?
Nu vraag je jezelf misschien af waarom je Google Analytics zou gebruiken als zij zoveel van de website in de gaten kunnen houden. De gegevens die Google Analytics verzamelt zijn alleen in te zien door jou en degene die toegang hebben tot het account. Het is dus volkomen veilig om het te gebruiken en zeer waardevol omdat je er veel informatie uit kan halen. De gemeten informatie hangt af van hoe je de trackingcode laat installeren en van welke features je gebruik maakt. Google Analytics is een veelgebruikte tool door bijvoorbeeld een online marketing bureau.
Wat kan ik meten met Google Analytics?
Google Analytics helpt je bij het achterhalen van waardevolle informatie. Deze informatie kun je onderverdelen in 5 rapporten. Ieder rapport toont andere data.
- Doelgroep
In Google Analytics kun je veel informatie vergaren en een van de dingen waar je veel informatie over kan achterhalen is de locatie van de bezoekers. Zo kun je zien uit welk land ze komen, en als je alleen in Nederland aanwezig bent kun je ook kijken uit welke stad ze komen. Met deze informatie kun je je doelgroep makkelijk achterhalen.
- Realtime
Daarnaast kun je ook zien op welke manier de bezoekers jouw website bezoeken, via bijvoorbeeld een smartphone of tablet of van een normale computer. Dit is interessante kennis voor de indeling van een website. Als je veel bezoekers hebt via smartphone, is het natuurlijk verstandig om de website optimaal in te delen voor deze gebruikers en natuurlijk is dat met de mobile first index van Google sowieso aan te raden.
- Acquisitie
Google laat niet alleen zien uit welk land de bezoekers komen maar ook op welke manier deze bezoekers je website bereiken. Dit kan bijvoorbeeld via een link zijn of via de organische resultaten vanuit een zoekmachine. Je kunt hier erg diep op in gaan en per kanaal diep inzoomen om veel nuttige informatie te achterhalen.
- Gedrag
Bij Google Analytics heb je een kopje met ‘Gedrag’. Onder dit kopje kun je zien hoe bezoekers jouw website gebruiken. Zo zie je de zoekopdrachten op je website, welke pagina’s het vaakst worden bezocht en via welke pagina de bezoekers de website weer verlaten. Vooral vanuit een marketing oogpunt kan dit zeer interessant zijn. Als je ziet dat veel mensen op jouw homepagina komen maar meteen weer verlaten dan kan dit een teken zijn dat je de homepagina moet veranderen.
- Conversie en E-commerce
Het conversie gedeelte is een van de belangrijkste onderdelen van Google Analytics. Met het bijhouden van conversies kom je erachter of de pagina’s op de website helpen het doel van je website te behalen. Bij een webshop is het doel dat een bezoeker een aankoop doet. Maar bied je diensten aan, dan kan het zijn dat het invullen van een contactformulier een doel is. Als je een webshop hebt dan kun je nog een geavanceerde feature gebruiken die speciaal gemaakt is voor webshops. Dat is E-commerce tracking. Doordat je als webshop direct geld verdient als iemand converteert, kun je door middel van E-commerce tracking een waarde aan de conversie toewijzen. Dit geeft je nog meer inzicht.
Maak gebruik van Google Analytics!
Google Analytics is natuurlijk niet de enige tool die er is die dit soort dingen voor je kan doen. Maar het is wel de meest uitgebreide gratis tool die er is. Kom meer te weten over je bezoekers en installeer Google Analytics snel. Wil je liever dat echte specialisten zich bezig houden met Google Analytics en het verbeteren van jouw website voor optimale conversies? Neem dan direct contact met ons op of vraag een gratis website scan aan.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z