Conversie optimalisatie scan
Een conversie optimalisatie scan is een kennismakend hulpmiddel wat bedrijven kunnen inschakelen wanneer ze merken dat ze wel bezoekers op hun website hebben, maar in vergelijking te weinig klanten. Een CRO specialist maakt een analyse gebaseerd op de huidige stand van zaken. Hierin komt de hele website aan bod, want een bezoeker die een klant wordt heeft te maken met de hele website.
Een conversie optimalisatie (CRO) scan is een introductie tot het uitbesteden van de dienst. Toch komen deze scans vaak voor en zijn ze onmisbaar in de gehele aanpak om de conversie van je website te verhogen. Je hebt immers ergens een beginpunt nodig en een conversie optimalisatie scan is hier perfect voor! In vergelijking met de lage kosten haal je hier veel uit.
Beter zichtbaar op het internet!
Wat is het doel van een conversie optimalisatie scan?
Het uiteindelijke doel van een conversie optimalisatie scan is dat je meteen alle informatie bij de hand hebt om een plan van aanpak te maken. In het rapport van zo’n analyse staan concrete verbeterpunten om de conversieratio te verhogen. Het is aan de ondernemer of hij akkoord gaat of dat er overige criteria bij komen.
Een conversie optimalisatie scan is dus het eerste wat je doet wanneer je de conversie van een website wilt verbeteren. Hiermee zorgt de CRO specialist van ons online marketing bureau ervoor dat alles al klaar staat in het geval er groen licht gegeven wordt. Bovendien is het tegelijkertijd voor de klant duidelijk waar het aan schort in de huidige website en waarvoor hij dus betaalt om meer klanten te krijgen. Dit overzicht is veel meer waard dan de kosten die erin zitten om het te maken.
- Word nr.1 in jouw branche
- Samen winnen in Google
- Duizenden top 3 posities
Een voorbeeld van datagestuurde oplossingen
Ook al heb je met vrij losse begrippen te maken zoals gebruikerservaring en customer journey, is een conversie optimalisatie scan voor het grootste gedeelte datagestuurd. Dit houdt simpel gezegd in dat de data al aangeeft waar er verbeterd moet worden. Stel dat uit de data blijkt dat veel potentiële klanten van je webshop in de laatste fase toch afhaken. Dan is er iets waardoor ze op het laatst toch niet doorzetten met de aankoop van hun product.
De data stuurt je dus naar het zoeken van een oplossing in deze eindfase. Het kan zijn dat er te veel afleiding is op de aankooppagina. Het weghalen van de footer en extra knoppen op alleen deze pagina zou een oplossing kunnen zijn. Daarnaast kan het zo zijn dat de knoppen op de verkeerde plek staan of dat er zelfs te weinig aanwezig zijn op de pagina. Heb jij veel internationale bezoekers? Misschien vinden ze niet de betaalmethoden die zij gewend zijn uit het thuisland en maken ze daarom de aankoop niet af.

Expertise nodig voor jouw online marketing?
Onze specialisten geven je advies op maat waarmee jij boven jouw concurrenten uit stijgt!
- Nauw contact met onze specialisten
- Altijd gericht op conversie
- Transparant in wat wij voor jou doen
Waar kijken we naar bij een conversie optimalisatie scan?
Zoals gezegd kijkt de CRO expert van ons online marketing bureau naar je gehele website bij het maken van een scan. Dit is noodzakelijk omdat het gedrag van een bezoeker over meerdere pagina’s waardevolle informatie geeft waar de conversie verkeerd of juist goed is gegaan.
Als je nog verder uitzoomt kunnen we zelfs tot de conclusie komen dat de lage conversie niets met een slechte kwaliteit pagina te maken heeft. Het komt soms voor dat je bezoekers aantrekt van zoekwoorden die je helemaal niet wilt, omdat je die diensten niet aanbiedt. Ben jij bijvoorbeeld een stoffeerder, maar komen mensen op jouw website terecht die op zoek zijn naar een manier om zelf te stofferen, dan gaan zij natuurlijk geen dienst afnemen.
De gebruikerservaring is een belangrijk onderdeel van de conversiescan. De techniek en bruikbaarheid van de website zijn dingen die al vanaf het begin goed moeten staan. Denk aan snelheid van de website en of alle knoppen het doen, in het bijzonder de contactformulieren en belknoppen. Dan is er natuurlijk het moment waarop de bezoeker op de website is. Wat ziet hij en wat ervaart hij wanneer hij navigeert door de website. Is het duidelijk wat hij kan doen? En tot slot, wat doet jouw website eraan om deze bezoeker aan te sporen om iets te doen. Hoeft niet gelijk een aankoop te zijn, het kan ook beginnen met contact opnemen of een pdf downloaden. Wat jij wilt dat ze doen, bepaal jij als ondernemer. Een conversie optimalisatie scan is ervoor om te kijken hoe we dit voor elkaar gaan krijgen.
Start direct jouw winstgevende SEO Campagne
Wanneer heeft een conversie optimalisatie scan zin?
Zijn er situaties waarin het maken van een conversie optimalisatie scan geen zin heeft? Jazeker. De voornaamste reden waarom je dit niet zou moeten willen doen is omdat het de tijd er nog niet voor is. Gek genoeg is SEO altijd iets waar je nooit te vroeg mee kunt beginnen, maar dit specifieke onderdeel is een uitzondering daarop.
Waarom? Bijvoorbeeld omdat je nog niet genoeg bezoekers hebt. Krijgt jouw website maar 10 bezoekers per maand dan heeft het echt geen zin om urenlang te kijken wat die ene klant nou precies aangeklikt heeft in het proces van een aankoop doen. Of waarom die ene bezoeker niet heeft doorgeklikt naar de salespagina. Dit is duidelijk een geval van eerst bezoekersaantallen, dan verder meten.
Hoe meer bezoekers je hebt, hoe betrouwbaarder je metingen zijn. Je hebt altijd uitzonderingen in elke doelgroep. Met minimaal een paar honderd bezoekers per maand heb je een basis om je op te beroepen. Het gemiddelde wordt betrouwbaarder wanneer je richting de duizenden bezoekers per maand gaat. Een conversie optimalisatie scan drukt dingen vaak uit in procenten. Bijvoorbeeld een stijging van 1% lijkt niet veel. En in het geval van 10 klanten per maand is het precies dat. Maar hebben we het over 10.000 klanten per maand, dan zit je al gauw aan 100 klanten per maand meer. Lijkt jouw website niet conversiegericht te zijn en wil je dit graag laten scannen? Neem dan direct contact op met een professional van ons online marketing bureau. Bij SAM Online Marketing weten we namelijk precies wat we moeten doen om jouw bezoekers in goede banen door je website te begeleiden!
Optimalisatie voor Google is een cruciaal onderdeel als je vindbaar wilt worden met jouw website. Weten hoe je ervoor staat en waar de kansen liggen? Wij helpen je verder! Geen standaard uitdraai, maar een echte analyse van ervaren SEO specialisten!
- Premium analyse
- Uitgevoerd door echte specialisten
- Analyse van on-page, techniek en autoriteit
- Concrete verbeterpunten

Jake Stamenkovic
Jouw online marketing specialist
Wij scannen jouw website GRATIS en laten jou weten hoe je ervoor staat.