Hoe maak je een goede CTA?
Voor call to actions bestaat er helaas geen magische formule. Het gaat er vooral om dat je de bezoeker stimuleert om te klikken op de knop met de CTA. Hierbij is het belangrijk dat je vooraf al nagedacht hebt over wat jouw primaire doel. Wil je dat mensen bijvoorbeeld een product van je kopen, is het niet handig om steeds de CTA ‘Schrijf je in voor onze nieuwsbrief’ te gebruiken. Je bezoekers zullen misschien wel klikken op de knoppen, maar jij zal je doel er helaas niet mee bereiken. Bedenk dus eerst wat je echt wil bereiken met je website!!
We snappen als geen ander dat het lastig kan zijn om goede CTA’s te bedenken. Om je verder te helpen bij het inrichten van je website hebben we een aantal goede tips voor je onder elkaar gezet:
- Gebruik de juiste teksten
Nu je weet wat je wilt bereiken met je website moet je dit doel omzetten naar een pakkende zin, die je bezoekers moet motiveert om over te gaan tot actie. Het idee is dat je in 2 tot 5 woorden duidelijk maakt wat de bedoeling is. Denk bijvoorbeeld aan ‘Maak een gratis account aan’ of ‘Toevoegen aan winkelmand’. Dit zijn beiden call to actions die je meermaals voorbij hebt zien komen en toch heb je waarschijnlijk nooit stilgestaan bij het effect dat deze zinnen op je hebben gehad. Want vergis je niet; die drie kleine woorden die je steeds op pagina’s plaatst, maken of breken je website en dus ook je doelstellingen.
- Maak je call to action opvallend
Er zijn meerdere manieren om een call to action te laten opvallen op je website. Natuurlijk zijn de woorden die gebruikt in je call to action ontzettend belangrijk, maar hoe je call to action eruit ziet, is net zo belangrijk. Zo moet je nadenken over de kleuren die je gebruikt. Zorg er altijd voor dat je call to action een andere kleur heeft dan de kleur die vaak terugkomt op de website. Dan valt je call to action namelijk weg. Als je bijvoorbeeld een website hebt met de hoofdkleur blauw, is het slim om te kiezen voor een kleur die niet al te veel lijkt op blauw. Denk bijvoorbeeld aan de kleur oranje! Let alleen wel goed op de kleurencombinaties die je maakt. Je wilt je bezoeker namelijk niet afschrikken!
- Heb je ooit van A/B testing gehoord?
Bij het optimaliseren van je website komt meer kijken dan het bouwen en slopen van onderdelen. Je moet namelijk ook zien te achterhalen welke veranderingen beter werken dan andere. Als jij twee CTA’s bedenkt, wil je natuurlijk weten welke van de twee het beste werkt bij je doelgroep. De enige manier om dit te weten is door de CTA’s te testen. Maar hoe test je nu zoiets? Een simpele manier om veranderingen aan je website te testen is A/B testing. Met A/B testing kun je gemakkelijk zien welke van de twee (of zelfs drie) CTA’s jouw de beste resultaten oplevert.
Om hulp vragen mag altijd!
Een goede call to action bedenken kan een hele uitdaging zijn. We snappen je helemaal. Bij SAM kun je altijd aankloppen met vragen of opmerkingen. Aarzel niet en neem contact met ons op. We helpen je met plezier op weg!