Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is een call to action?
Home | Begrippenlijst | Conversie | Wat is een call to action?

Wat is een call to action?

Een call to action (CTA) is letterlijk vertaald een oproep tot actie. Het is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt om websitebezoekers over te halen een specifieke actie uit te voeren. Denk hierbij aan het bestellen van een product, het contact op nemen via de contactpagina, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het bellen van een telefoonnummer.

Een call to action wordt gebruikt om de conversie te verhogen. Het kan net die extra stap bieden om de prospect over te halen. Denk hierbij aan leuzen als ‘bestel nu’, ‘klik hier’ of ‘neem direct contact op’.

Binnen online marketing wordt de call to action meestal verpakt in een ‘button’. Deze knop valt op binnen een pagina, waardoor de bezoeker onbewust sneller geneigd is hierop te klikken.

Waar bestaat een call to action uit?

Een call to action bestaat uit meerdere onderdelen. Onderdelen hiervan zijn:

  • Een tot actie aanzettende zin;
  • De reden waarom er actie ondernomen moet worden (inschrijving, contact opnemen etc.);
  • Een tijdsaanduiding (neem NU contact op, schrijf je DIRECT in, je hebt nog 4 dagen voordat deze actie verloopt etc.);
  • Hetgeen de bezoeker in ruil hiervoor ontvangt.

Hoe gebruik ik een call to action?

De gehele webpagina staat in het teken van een call to action. Wanneer men wilt dat de webbezoeker contact opneemt, moet de gehele webpagina hierop ingericht zijn. Ook in je geschreven tekst moet opgebouwd worden naar het moment waarop de bezoeker geconverteerd moet worden.

Wil je weten of de call to actions op jouw website goed zijn of wil je hier nog meer uit halen? Vraag dan de gratis website scan aan en kom achter de verbeterpunten voor jouw website.

s