Wat is een call to action?

Met een call to action (CTA) wil je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep of bezoekers aanzet tot actie. Een mooie advertentie, productpagina of landingspagina waar je jouw dienst aanbiedt is leuk, maar als er geen conversies uit komen, heb je er in principe helemaal niets aan! Door middel van de call to action probeer je jouw bezoekers in beweging te brengen en te sturen richting een aankoop of aanvraag, of dit nu het kopen van een product op jouw webshop is of het invullen van het offerte- of contactformulier om een aanvraag te doen voor de dienst die je aanbiedt.

Een call to action kan in verschillende vormen op een pagina of zelfs in een advertentie weergegeven worden. Denk aan krachtige worden als ‘gratis’ of knoppen met ‘klik hier’ en ‘bestel nu’. Zelfs de manier waarop een prijs weergegeven wordt, kan al een groot verschil maken, waarmee een verwaarloosbare prijsverlaging ineens een heel groot verschil lijkt! Een call to action mag dus ook best een beetje dwingend overkomen, want je wilt hiermee jouw bezoeker echt aanzetten tot actie. Weten hoe jij een goede call to action in elkaar zet en meer conversies binnenkrijgt? Lees hieronder meer!

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Wat is een call to action?

Tips voor een goede call to action

Als je bij dit deel van de tekst bent gekomen, dan heeft die van ons in ieder geval al gewerkt! Zelfs met de manier waarop je een tekst schrijft kun je hiermee spelen. Een call to action hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn. Maar je kunt er daarnaast natuurlijk ook gebruik van maken in een kort advertentie filmpje, waarin je de kijker echt aanspreekt en bijvoorbeeld vraagt om contact op te nemen. Op heel veel verschillende manieren kun je dus CTA’s implementeren en jouw website optimaliseren. Maar waar moet je precies rekening mee houden om jouw call to action te laten renderen? We hebben de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet:

  1. Zorg dat het duidelijk en beknopt is: met een CTA wil je er niet omheen draaien en dat jouw bezoeker goed begrijpt wat je bedoelt. Geef dus direct aan wat je wilt dat jouw bezoekers moet doen en gebruik geen moeilijke taal, zoals vakjargon, waardoor je bezoekers je niet zouden kunnen begrijpen en afhaken.
  2. Gebruik actieve taal en creëer urgentie: met een aanzet tot actie moet je jouw doelgroep aanspreken in gebiedende wijs. Je mag op die manier dus best dwingend overkomen en vertellen wat iemand moet doen. Denk aan zinnen als ‘koop hier’, ‘bestel nu’ of ‘lees verder’. Door hierbij urgentie te creëren met woorden als ‘nu’ en ‘vandaag’, zorg je ervoor dat degene die het leest het idee heeft dat er snel actie ondernomen moet worden en hij of zij anders iets misloopt. Daarbij is het met een call to action ook handig om de lezer direct aan te spreken. Op die manier krijgt diegene echt het gevoel dat je hem of haar persoonlijk aanspreekt. Denk aan zinnen als ‘Wil jij hier dus morgen al van profiteren?’.
  3. Maak jouw call to action opvallend: op veel verschillende manieren kun je dit opvallend maken. Denk aan een knop in een felle kleur, met een bewegend aspect. Denk aan een knop in het menu waar ‘Bel nu’ staat, die kort trilt alsof de telefoon gaat. Maar ook zie je vaak een popup verschijnen wanneer je de pagina bijvoorbeeld wilt verlaten waarmee toch vaak geprobeerd wordt om de bezoeker te behouden en aan te zetten tot actie. Verder kun je een afprijzing bijvoorbeeld erg opvallend maken door het een stuk groter weer te geven dan de oude prijs, waardoor het een echt koopje lijkt. Zelfs het weglaten van het euroteken heeft hier invloed op!
  4. Benoem de voordelen: een belangrijke factor die eigenlijk iedereen wel wilt weten wanneer ze een website bezoeken, zijn de voordelen van dat specifieke bedrijf. Denk aan voordelen als ‘vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘snel resultaat’.
  5. Maak het de bezoeker makkelijk: als je het jouw bezoeker makkelijk maakt om tot een conversie te komen, dan is de drempel dus een stuk lager en zal jouw bezoeker veel makkelijker actie ondernemen. Geef bijvoorbeeld niet te veel keuzes, want dan loop je de kans dat je bezoeker juist weer niet kan kiezen. Maar maak het hele proces van een contact- of offerteformulier invullen bijvoorbeeld ook zo kort mogelijk.
  6. Blijf testen: het is belangrijk om in de gaten te houden wat je call to action doet. Meet via Google Analytics hoe vaak jouw knop aangeklikt wordt en vergelijk dit bijvoorbeeld met een andere knop op een andere pagina. Zo kun je de call to actions door middel van A/B testen optimaliseren en er het meeste uit halen!

Call to action voorbeelden

Je weet nu waar je op moet letten bij het maken van een goede call to action en de theorie is helemaal duidelijk. Maar hoe ziet dit eruit bij echte grote partijen? We hebben hiervoor enkele grote partijen uitgelicht om een goed beeld te krijgen van hoe je jouw bezoekers aan kunt zetten om actie te ondernemen. Zo zal je zien dat zelfs de grote partijen hier niet voorzichtig mee zijn!

1. Coolblue

Call to action Coolblue

Coolblue is meteen een heel goed voorbeeld. Wanneer je de homepagina opent, krijg je het bovenstaande beeld te zien. Zoals je misschien al opvalt, zijn er meteen veel verschillende call to actions te zien. Rechtsboven is de knop ‘account’ meteen uitgeklapt en staat hierin de CTA ‘Nog geen account? Start hier’. Verder zijn er nog veel verschillende anderen die we hieronder voor je hebben opgesomd:

  • ‘Black Friday-deal’
  • ‘Op=op’
  • ‘Bestel nu’
  • ‘Blader door onze categorieën’
  • ‘Bekijk hele assortiment’
  • ‘Zoeken naar…’
  • Onder de menubalk zie je de voordelen van Coolblue.
  • Afprijzingen zijn aangegeven zonder euroteken, met de nieuwe prijs dikgedrukt en groter zichtbaar dan de doorstreepte oude prijs ernaast.

Deze hele webshop staat dus col met CTA’s. Als je verder naar beneden scrollt, dan kun je er nog veel meer vinden. Zo zie je maar dat je hier helemaal niet zuinig mee hoeft te zijn.

2. Blokker

Call to actions Blokker

Blokker doet het niet heel anders. Wanneer je de webshop op de homepagina binnenkomt, vallen meteen verschillende call to actions op. Je ziet meteen duidelijk een aanbieding onder het menu van ‘al ons speelgoed nu 2+1 gratis’ met een knop ernaast ‘Bekijk nu’. Verder is in bijna iedere slide die je voorbij ziet komen wel een andere CTA te vinden en zie je bovenaan de pagina een zoekbalk met ‘Waar ben je vandaag naar op zoek?’. Dit is iets wat we hierboven in de tweede tip besproken hebben. Er wordt je heel gericht en dus persoonlijk een vraag gesteld, waardoor je geneigd bent om in te vullen waar je naar op zoek bent.

3. Adidas

 

Call to actions Adidas

Call to actions Adidas

Hier richten ze zich meteen op een heel specifiek product waar je naartoe gestuurd wordt. Met de foto’s van de officiële UEFA EURO 24™-wedstrijdbal en de knop direct eronder met ‘SHOP NU’ wordt je eigenlijk direct naar die specifieke pagina gestuurd. Net hieronder zie je meteen de call to actions van vier collecties met knoppen waar je naartoe gestuurd wordt en daarboven ‘TOT WEL 50% KORTING’.

4. Intratuin

Call to actions Intratuin

Intratuin doet bijna hetzelfde als Adidas. Hier wordt je namelijk ook meteen naar een specifieke categorie gestuurd. Je ziet namelijk een mooie, grote banner met ‘Verwonder land’ hierin en daaronder meteen een knop met ‘BEKIJK MEER’. Als je vervolgens iets naar beneden scrolt zie je hier de meest populaire categorieën met de zin daaronder ‘Ontdek de trending categorieën van dit moment’. Verder staan de voordelen van Intratuin boven het menu, zodat ze altijd goed zichtbaar zijn.

Met al deze voorbeelden en inspiratie heb je nu genoeg kennis om de juiste call to actions te maken. Mocht je er niet helemaal uitkomen? Neem contact op met de consultants van ons online marketing bureau. We helpen je graag om te groeien!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z