Wat is conversie?

Heb je een website waarop je een cursus aanbiedt? Conversie wordt gezien als het proces waarbij een bezoeker van een website, app of een ander platform overgaat tot een aankoop, download of aanmelding van jouw cursus. Door dit meetbaar te maken, kun je je digitale marketing hierop aanpassen en bijsturen. Wat voor soort conversies zijn er? En hoe kun je je conversiepercentage berekenen?

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Wat is conversie?

Wat is conversie op een website?

Wat conversie is, verschilt per website en zelfs per webpagina. Het gaat erom dat een bezoeker op een van jouw webpagina’s de gewenste actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld het achterlaten van gegevens zijn of het doen van een aankoop. Een andere manier om conversie te beschrijven is het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Dit is meestal een aankoop bij een webwinkel. Het is verstandig om bij het aanmaken van een website en zelfs bij iedere webpagina te bedenken wat het doel is. Een duidelijk doel geeft namelijk meer houvast voor het verbeteren van jouw pagina’s. Zo kun je zien waar de verbeterpunten liggen en iedere pagina gericht optimaliseren.

Conversie is dus eigenlijk de actie die voor jou belangrijk is per pagina, al is het downloaden van een pdf-bestand die op een bepaalde pagina staat. Toch wordt een conversie over het algemeen gezien als een aankoop of aanvraag.

Welke soorten conversies zijn er?

Zoals gezegd kan een conversie voor iedere website anders zijn. We hebben al enkele voorbeelden gegeven maar natuurlijk zijn er nog veel meer. Daarom hebben we de meest voorkomende voorbeelden voor je op een rijtje gezet:

  • Aankoop in de webshop doen
  • Afspraak voor een gesprek maken
  • Contactformulier invullen
  • Informatie- of offerte aanvraag
  • Tijd dat een bezoeker op een bepaalde pagina spendeert
  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Pdf-bestand downloaden

Verschil soft conversies en harde conversies

Daarnaast kun je conversies ook onderscheiden in twee verschillende categorieën, namelijk de soft en de harde conversies.

  • Soft conversies: In dit geval de aanvragen en het invullen van een offerte- of contactformulier bijvoorbeeld. Ze vallen onder deze categorie, omdat je ook altijd aanvragen kunt krijgen die uiteindelijk van iemand komen die niet behoort tot jouw doelgroep, of van iemand die er uiteindelijk toch voor kiest om geen zaken met jou te doen. Hier houd je dus uiteindelijk niets aan over als ondernemer.
  • Harde conversies: Dit zijn degene waar je als onderneming wel direct baat bij hebt. Denk aan het afsluiten van een contract met een nieuwe klant of een aankoop op je webshop.

Zo werkt conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie werkt helaas niet door maar 1 ding op je website aan te passen. Het is belangrijk om naar verschillende factoren te kijken, ook wel Key Performance Indicators genoemd.

  1. Product view rate: Hoe vaak een productpagina wordt bekeken, in vergelijking met het totale aantal views dat een website krijgt.
  2. Add-to-Cart Rate: Percentage bezoekers dat op de website ten minste één product in de winkelmand heeft geplaatst.
  3. Checkout rate: Percentage van aangemaakte winkelmandjes dat uiteindelijk naar de betaalpagina gaat.
  4. Conversion rate: Het totaal aantal geplaatste bestellingen, gedeeld door het aantal bezoekers op de website
  5. Cart Abandonment Rate: Het aantal aangemaakte winkelmandjes, waar uiteindelijk geen betaling uit is ontstaan.

Het vergelijken van deze resultaten kan ervoor zorgen dat je kunt zien waar je krachten liggen. Wat doe je beter dan de concurrenten? En waar liggen jouw verbeterpunten?

Wat zijn conversies met adverteren?

Niet alleen op een website of webshop wordt er gebruikgemaakt van het begrip van conversies, maar ook nog voordat de bezoeker op je website is met het adverteren, zoals bij Google Ads.

Conversies bij Google Ads

Bij Google Ads worden je conversies gemeten per zoekwoord, advertentie, campagne en zelfs advertentiegroep. Hoe vaak wordt je advertentie weergegeven? Hoe vaak klikt men op een bepaalde advertentie? Uit welke zoekwoorden komen de meeste kliks? Dit maakt voor jou inzichtelijk wat een factor oplevert zodat je hier nog meer op zou kunnen focussen of om de andere factoren te verbeteren.

Met Google Ads wordt een klik vaak ook al gemeten als een conversie. Je zet deze campagnes namelijk voor een specifieke pagina op, die vaak ook nog eens speciaal conversiegericht is ingericht met verschillende calls to action om je bezoekers tot een daadwerkelijke conversie te laten komen. In sommige gevallen wordt Google Ads ingezet om meer naamsbekendheid te creëren bij je doelgroep. In dit geval is iedere klik al helemaal een conversie. Per klik zou je namelijk kunnen zeggen dat je weer iets bekender bent.

Conversiepercentage berekenen

Het doel van het berekenen van je conversie is het achterhalen of jouw website daadwerkelijk rendeert. Als je een laag conversiepercentage hebt, is het belangrijk om te bedenken hoe je jouw website kunt verbeteren. Bij een hoog conversiepercentage, is het belangrijk om deze ook hoog te houden.

Google Analytics en Google Ads

In Google Analytics en Google Ads wordt het conversiepercentage automatisch berekend. Maar wil je toch weten wat het percentage conversies is ten opzichte van je bezoekers? Dan kun je de volgende eenvoudige rekensom uitvoeren:

(Totaal aantal conversies / Totaal aantal bezoeken) x 100% Voorbeeld: Jouw webshop heeft 100 bezoekers gehad. Daarvan hebben er 10 bezoekers een aankoop gedaan (10 hebben het doel behaald). Het conversieratio is dan: (10 / 100) x 100% = 10%

Over het algemeen kun je de conversies van je website het beste meten in Google Analytics. Hier kun je namelijk helemaal zelf instellen welke actie van je bezoekers een conversie triggert en zo kun je perfect bijhouden wat het conversiepercentage is dat je in een bepaald tijdsbestek hebt behaald. Op die manier kun je zelfs meerdere soorten conversies instellen.

Wat is een goede conversie?

Het conversie percentage is dus het aantal bezoekers dat de gewenste actie uitvoert. Een goede conversie hangt af van veel verschillende factoren, en verschilt ook per branche. Voor e-commerce bedrijven kan dit liggen tussen ongeveer 2,5% en 3%.

Hoe kun je je conversie verhogen?

Het proces van het verhogen van conversies en jouw website of webshop aan te passen wordt conversie optimalisatie genoemd. Er zijn verschillende technieken en strategieën om de conversie van een website te verhogen.

Het toevoegen en optimaliseren van calls to action op de juiste plekken is daar één van. Maar je moet ook op de juiste plekken een offerte- of contactformulier plaatsen en om de zoveel blokken op een landingspagina van je website moet een knop staan, zodat je bezoeker makkelijk door kan klikken en een aanvraag kan doen. Zelfs foto’s, het lettertype en de kleuren van je website zijn onderdeel van conversie optimalisatie! Het is belangrijk om goed te testen wat de specifieke landingspagina’s doen waar je de conversie voor wilt verhogen en dat je vervolgens goed meet wat de veranderingen zijn wanneer je deze pagina’s optimaliseert.

Conversie optimalisatie via SAM Online Marketing

Het is zeer afhankelijk van de website wat de beste tactiek en strategie is. Niet iedere website of webshop staat er namelijk hetzelfde voor of levert hetzelfde aantal conversies op. Je kunt conversie optimalisatie het beste overlaten aan specialisten met veel ervaring, zoals die van SAM Online Marketing. Wil je weten hoe jouw website er momenteel voorstaat als het gaat om conversies of wil je weten waar jouw mogelijkheden liggen? Neem dan contact met ons op of vraag een gratis website scan aan!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z