Wat conversie is, verschilt per website en zelfs per webpagina. Het gaat erom dat een bezoeker op een van jouw webpagina’s de gewenste actie onderneemt. Dit kan zijn het downloaden en achterlaten van gegevens of het doen van een aankoop. Een andere manier om conversie te beschrijven is het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Dit is meestal een aankoop bij een webwinkel. Het is verstandig om bij het aanmaken van een website en zelfs bij iedere webpagina te bedenken wat het doel is. Een duidelijk doel geeft meer houvast voor het verbeteren van jouw pagina’s.
Conversie voorbeelden
Zoals gezegd kan een conversie voor iedere website anders zijn. We hebben al een voorbeeld gegeven maar natuurlijk zijn er meer.
- Aankoop in de webshop doen
- Afspraak voor een gesprek maken
- Contactformulier invullen
- Informatie- of offerte aanvraag
- Tijd dat een bezoeker op een bepaalde pagina spendeert
- Inschrijven voor de nieuwsbrief
Conversies bij adverteren
Niet alleen op een website of webshop wordt er gebruik gemaakt van het begrip van conversies maar ook bij adverteren, zoals bij Google Ads. Bij Google Ads worden je conversies gemeten per zoekwoord, advertentie, campagne en zelfs advertentiegroep. Dit geeft aan jou inzichtelijk wat een factor oplevert zodat je hier nog meer op zou kunnen focussen of om de andere factoren te verbeteren.