Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste tactieken binnen online marketing. Zoals je misschien al weet, is conversie er op gericht een bezoeker op jouw website een bepaalde actie te laten ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling zijn of het doen van een aankoop, maar ook de inschrijving voor een nieuwsbrief of het doen van een aanvraag. Conversie optimalisatie is er op gericht om een website of webpagina stukje bij beetje aan te passen, zodat je conversiepercentage hoger komt te liggen. Het aantal aanvragen of verkopen, afhankelijk van jouw doel, ten opzichte van het aantal impressies moet hoger komen te liggen.

Conversie optimaliseren

Om het conversiepercentage van je website te kunnen optimaliseren, moet je meerdere aanpassingen doen. Daarbij moet je eventuele knelpunten die op de website aanwezig zijn, oplossen. Tools als Google Analytics en Google Search Console helpen je mogelijke knelpunten te vinden en deze te analyseren. Mogelijke knelpunten zijn:

  • Op welke punt in het aankoopproces wordt afgehaakt?
  • Is de website/webshop geoptimaliseerd voor de gebruikte apparaten?
  • Welke pagina’s worden bezocht?
  • En nog veel meer.

Wanneer je de vinger op de zere plek hebt gelegd, kun je je gaan richten op het oplossen van deze problemen en het stimuleren van bezoekers om actie te ondernemen. Dit speelt ook een rol in het wel of niet hoger in Google komen. Bovendien krijg je met behulp van Google Analytics en Google Search Console meer inzichten in de manier waarop bezoekers jouw website gebruiken.

Je conversies kun je optimaliseren door te richten op vier belangrijke factoren:

  • Vertrouwen
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Wegnemen van drempels
  • Overtuiging

Door te richten op deze factoren over je gehele website of webshop, zul je merken dat je conversies omhoog zullen gaan. Twijfel je wat het beste voor jouw website is? Dan kun je verschillende methodes toepassen om erachter te komen wat het beste werkt. Een van de methodes is A/B testen waardoor je aan de hand van data kunt kiezen tussen verschillende opties. Zo maak je beslissingen op basis van gegevens en niet op basis van een onderbuikgevoel. Deze blijkt namelijk niet altijd te kloppen.

Conversie optimalisatie laten doen

De conversie optimalisatie door een specialist laten doen? Neem dan direct contact met ons op. Als partner op het gebied van online marketing helpen we jouw website beter vindbaar te maken in Google en optimaliseren we jouw website of webshop voor conversie.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z