Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

 

Slimme marketing – Inspelen op feestdagen en events

Moederdag 2014 is ten tijde van typen ten einde. We hopen dat alle moeders op aarde een fantastische dag hebben gehad en dat jij je steentje er aan hebt bijgedragen. Onlangs verscheen er een filmpje online die viraal ging over ’the worlds toughest job’. Op de inhoud van het filmpje gaan we niet verder in, daarvoor zul je gewoon het filmpje moeten bekijken mocht je ‘m nog niet gezien hebben. Over de virale factor en slimme marketing tijdens feestdagen en events wel.

Heb jij ook al gelezen over het KISS principe?

Slimme Marketing Mogelijkheid – Gebruik maken van feestdagen en evenementen

Nederland kent nogal wat feestdagen. De meest recente was natuurlijk gisteren, waarvan een aantal marketing teams dankbaar gebruik hebben gemaakt. Feestdagen en evenementen zijn by far dé mogelijkheid om extra omzet te draaien met je business. De meeste mensen zijn gewend om mee te doen aan de gangbare feestdagen. Een echte ondernemer ziet hier een slimme marketing mogelijkheid in.

slimme marketingSlimme Marketing van Greetz.nl.

Greetz kennen we natuurlijk als online-kaarten-versturen-website. Op de website kun je gemakkelijk een kaart in elkaar knutselen en direct via de website versturen. Greetz speelde goed in op moederdag 2014. Ruim van tevoren meldden zij al dat zij op zondag 11 Mei zouden bezorgen voor moederdag, maar de echte slimme marketing actie kwam op zaterdag 10 Mei. In een commercial gaven zij iedereen die moederdag vergeten was de kans om tot 22.00 een kaart te versturen welke de volgende dag bezorgd zou worden.

Hoeveel mensen zullen er op de valreep nog hebben ingelogd op de website van Greetz? En interessanter; hoeveel extra omzet zullen zij gedraaid hebben zaterdagavond?

Extra omzet door slimme marketing

Extra omzet door slimme marketing klinkt leuk, maar om het visueel te maken nemen we de laatste cijfers van thuiswinkel.org en Post.nl over 2013 er even bij:

  • In de 5 weken voorafgaand aan Sinterklaas 2013 verwachtten online ondernemers 47% extra omzet per week
  • Dit is een bedrag van € 225 miljoen extra omzet
  • Dat is € 45 miljoen extra omzet bovenop de gemiddelde weekomzet
  • De verwachting voor de totale omzet van 2013 was € 10,5 miljard, een stijging van 8% t.o.v. 2012

Aan de hand van de cijfers is duidelijk te zien dat de online verkoopwereld floreert en met het jaar groeit. Goed nieuws voor jou als (online) ondernemer om je graantje mee te pikken en slim in te spelen op de nog komende feestdagen en evenementen dit jaar.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het WK voetbal in Brazilië. We kennen allemaal nog wel de Bavaria Dress, de Albert Heijn Wuppies en het Heineken rugnummer shirt. Stuk voor stuk virale marketing campagnes die voor enorm veel extra omzet hebben gezorgd.

3 slimme marketing tips

Om je een beetje op weg te helpen naar extra omzet tijdens feestdagen en aankomende evenementen hebben we 3 tips voor je, eenvoudig maar doeltreffend (Keep It Simple Stupid):

  • Kijk naar voorgaande edities – Welke marketing campagnes sloegen aan? Waarom sloegen ze aan? Kraak de code!
  • Kijk naar trends – Wat is ‘hot’ momenteel? Duurt deze trend nog even? Maak er gebruik van!
  • Begin op tijd – Als je nu nog moet beginnen aan je WK 2014 campagne ben je rijkelijk laat (wellicht nog niet té laat), maar vooruit kijkend naar het EK 2016 geeft je alle mogelijkheden om de beste marketing campagne ever te bedenken.

Heb jij de laatste feestdagen en evenementen gebruik gemaakt van slimme marketing campagnes om extra omzet te genereren?

Laat het ons weten via de reacties. Sharing = Caring! 🙂

Ander bekeken ook

SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of...
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Content wordt over het algemeen geschreven uit de losse pols. Er wordt dus niet echt gekeken naar de zoekwoorden waar je doelgroep op zoeken of welke zoekwoorden er nu echt...