Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Begrippenlijst
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Wat zijn organische zoekresultaten?

Specialist Joyce

Geschreven door:
Joyce Monthiny

In het kort:

Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten waar je niet voor betaalt. Deze resultaten heten ook wel natuurlijke zoekresultaten. Organische zoekresultaten worden getoond in zoekmachines als Google op basis van zoekwoorden die (be)zoekers intikken in de zoekmachines. 

Bovenaan staan in Google! Je zult er vast en zeker vaker over gehoord hebben. Zo hoog mogelijk in Google komen te staan, zodat je uiteindelijk kunt groeien als bedrijf. Veel ondernemers focussen zich tegenwoordig op het internet om meer uit hun bedrijf te halen. Dat is alleen maar slim, want er valt heel veel uit het internet te halen. Je kunt op het internet bezoekers genereren met bijvoorbeeld advertenties op Facebook of TikTok. Maar het kan dus ook met zoekmachines als Google of Bing. En dat zonder ervoor te betalen!

Zoekresultaten waar niet voor betaald wordt, noemen we organische zoekresultaten. Uiteindelijk wil je als website eigenaar bovenaan staan in een zoekmachine, zodat je beter opvalt en mensen klikken op je website.

Hoe zien organische zoekresultaten eruit?

Je weet het nu nog niet, maar je bent inmiddels al duizenden keren in aanraking gekomen met organische zoekresultaten. Wanneer je iets intikt in bijvoorbeeld Google, druk je op ‘ENTER’ en geeft Google je een pagina met suggesties. Op elk van deze pagina’s staan 10 suggesties (zoekresultaten). Organische zoekresultaten bestaan vaak uit een SEO titel en meta description. Als jij een eigen website hebt, kun je invloed hebben op hoe deze organische zoekresultaten eruit zien. In de backend van je website kun je een SEO titel en korte meta description invullen. Dit zal je ook helpen bij het verkrijgen van een goede positie in zoekmachines!

Een organisch zoekresultaat

Voorbeeld organisch zoekresultaat

Maar hoe kom je nu op een organische manier bovenaan te staan?

Dat bepaald een zoekmachine als Google. Google heeft een eigen algoritme dat alle website afgaat en elke pagina een ranking geeft. Deze rankings zijn gebaseerd op een aantal onderdelen.

Organische ranken in zoekmachines

Allereerst moet de content op de betreffende pagina op je website relevant zijn voor de (be)zoekers van Google. Door zoekwoorden te gebruiken, kun je deze relevantie verhogen.

Naast de content is linkbuilding ook belangrijk. Ervoor zorgen dat andere websites verwijzen naar jouw website, geeft Google het idee dat veel andere partijen jou zien als een top bedrijf.

Het laatste belangrijke onderdeel is technische SEO. Bij Technische SEO duik je wat meer in de website en optimaliseer je de website door eraan te sleutelen in de backend.

Door met regelmaat aan de slag te gaan met deze drie onderdelen, kun jij terecht komen in de organische zoekresultaten van Google, concurrentie verslaan en meer bezoekers genereren. Dit hele proces kan, afhankelijk van je concurrentie, 3 tot 12 maanden duren. Het is niet onmogelijk, maar je moet er wel consequent mee aan de slag.

Wat jij kunt doen om hoge organische zoekresultaten te krijgen

Inmiddels weet je wat organische zoekresultaten zijn en hoe men rankt in zoekmachines. Toch willen we je een aantal praktische tips meegeven, die je op korte termijn al kunt inzetten.

  • Start met het schrijven van blogs

Om te ranken in zoekmachines heb je natuurlijk content nodig. Je moet het dan niet houden bij één of twee pagina’s. Je moet juist meerdere pagina’s vullen met relevante content. Door blogs te schrijven voor je website kun je je lezers meer informatie geven, heb je meer pagina’s en vergroot je dus ook de kans dat je bovenaan komt te staan in zoekmachines.

  • Maak een kennisbank aan

Een kennisbank kun je aanmaken om ook weer meer content beschikbaar te stellen voor je lezers en zoekmachines. Hoe meer content je hebt, hoe groter de kans dat je opvalt in zoekmachines. Dit hele proces kun je uitbesteden, maar je kunt het ook zelf doen.

  • Gebruik tools

Het ontzettend goed dat je aan de slag gaat met het schrijven van content, maar je moet ook kunnen meten wat het effect is van deze content. Welke zoekwoorden zijn eigenlijk lonend? Dat kun je alleen zeker weten door gebruik te maken van tools als Google Search Console. Zo zijn er nog meer tools binnen handbereik, waar je veel aan kunt hebben!

Het verschil tussen advertenties en organische zoekresultaten.

We hebben het nu gehad over organische zoekresultaten, maar je kunt ook gebruik van betaalde zoekresultaten, ofwel advertenties. Betaalde zoekresultaten in Google zien er bijna hetzelfde uit als organische zoekresultaten. Het enige verschil tussen de twee soort zoekresultaten is dat je bij betaalde zoekresultaten een extra stukje tekst ziet staan. In dit stukje tekst staat meestal ‘advertentie’, ‘ad’, of ‘adv’. Zo kun je twee soorten zoekresultaten altijd van elkaar onderscheiden.

Een betaald zoekresultaat

Voorbeeld betaald zoekresultaat

Heb je wel eens gehoord van de termen ‘SEO’ en ‘SEA’? Wanneer je deze termen hoort, kun je voortaan zeggen dat precies weet wat ze betekenen. Met SEO wordt namelijk organische zoekmachine optimalisatie bedoeld en met SEA wordt betaalde zoekmachine optimalisatie bedoeld.

Wat veel mensen niet weten is dat je met organische zoekresultaten vrijwel nooit helemaal bovenaan komt te staan. Wanneer je iets opzoekt in Google zul je zien dat de eerste zoekresultaten advertenties zijn. Betaal je voor Google ads? Dan kom je direct bovenaan te staan in Google. Houd je het bij SEO? Dan zul je onder de advertenties terecht komen. Wanneer je mensen hoort zeggen dat ze op nummer 1 of nummer 2 staan in Google, tellen ze vanaf de eerste organische zoekresultaten. De advertenties worden hier vaak niet bij meegeteld.

Hulp nodig?

Heb je dit artikel goed door gelezen en bestudeerd? Dan begrijp je nu de basis van SEO! Je kunt nu aan de slag met je eigen website of de website van een klant. We begrijpen als geen ander dat het niet altijd makkelijk is om alles uit dit artikel uit te voeren. Om alles in een keer goed te doen, heb je simpelweg ervaring nodig. Heb je dit nog niet? Dat is niet erg! SAM staat voor je klaar! Je kunt bij ons altijd aankloppen met vragen. Neem gerust contact met ons op en we helpen je verder!

 

Jake dartbord

Jake Stamenkovic

Online marketing specialist

Anderen bekeken ook