Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis
Google Penguin 3.0
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min

Google Penguin 3.0

Een kleine twee weken na de uitrol van Google Penguin 3.0 kunnen we voor onszelf en onze klanten de balans opmaken; Wij zijn allemaal niet getroffen door de nieuwe Google Penguin update. Logisch voor een SEO specialist die zich bezighoudt met enkel legitieme vormen van zoekmachine optimalisatie, maar er zijn zat concullega’s die wél getroffen zijn door deze nieuwe update. Jij ook? Lees dan snel verder!

Bekijk ons stuk over Google Adsense ook eens!

Google Penguin 3.0

Twee weken geleden rolde Google haar nieuwste versie van Penguin uit: Google Penguin 3.0. Zoals bij iedere update houden webmasters, seo’ers en andere mensen voor wie een positie hoog in Google relevant is, hun hart vast. Eigenlijk een klein beetje onnodig vinden wij; als je weet waar je mee bezig bent en je niet bezig houdt met ‘black-hat-seo’ is er vrij weinig aan de hand.

Google heeft, zoals we in ons artikel over de Google Pagerank al beschreven, de missie om de beste zoekmachine te zijn die de meest relevante zoekresultaten aan zijn bezoekers toont. Om die reden brengt Google voortdurend wijzigingen aan in het algoritme om de kwaliteit van de zoekmachine te behouden en te verbeteren. Kleine updates worden niet groots aangekondigd, maar Google Penguin 3.0 was weer een grote update waar menigeen op zat te wachten. Of juist niet natuurlijk…

Op 12 september 2014 wist John Mueller, webmaster trends analist bij Google, te vertellen dat hij de nieuwste versie van Google Penguin dit jaar nog verwachtte. De volledige hang-out is lang, maar het bekijken waard.

Hij bleek gelijk te krijgen op zaterdag 18 oktober Nederlandse tijd. In Amerika, waar Google traditiegetrouw begint met de uitrol van een nieuwe update, was het natuurlijk nog 17 oktober.

Maar wat doet Google Penguin 3.0 nou precies?

Google Penguin 3.0 – De veranderingen

Google Penguin was in eerste instantie al bedoeld om onnatuurlijke vormen van SEO linkbuilding en webspam tegen te gaan. In ons artikel over linkbuilding vertelden we al over de duistere historie die de term linkbuilding achter zich heeft liggen. In vervlogen tijden beloonde Google een website met veel backlinks met een positie bovenaan in Google. Linkbuildingbedrijven en zogenaamde ‘linkfarms’ (websites bomvol links) schoten als paddenstoelen uit de grond. Links werden op grote schaal ingekocht en zodoende kregen websites die dit toepasten topposities in de zoekmachine zonder echte waarde te leveren aan de bezoeker.

Google heeft een hekel aan trucjes die de zoekresultaten beïnvloeden en straft middels de updates webmasters die deze trucjes toepassen genadeloos af.

Inmiddels sijpelen de berichten het internet binnen van webmasters die geraakt zijn door Google Penguin 3.0. Het lijkt erop dat Google naast het afstraffen van een verkeerd opgebouwd linkprofiel, ook downloadsites (torrent sites) lager plaatst in de zoekresultaten dan voorheen.

Geraakt door Google Penguin 3.0

Wanneer je geraakt bent door Google Penguin 3.0 zul je het verkeer uit organische zoekresultaten hebben zien kelderen sinds de uitrol van dit nieuwe algoritme. Dit betekent zonder met een beschuldigend vingertje te wijzen, dat je je in het verleden (bewust of onbewust) hebt begeven op het randje (of er overheen) van het toelaatbare binnen SEO optimalisatie.

Zonde!!

Want minder organische bezoekers staat gelijk aan minder conversie. En dus minder omzet voor je business.

Om weer bovenop de penalty te komen die je hebt gekregen sinds Google Penguin 3.0 kun je eigenlijk maar één ding doen; je linkprofiel analyseren en herbouwen op een manier die Google wél ziet zitten. En hopen dat de zaak recht getrokken wordt met een nieuwe update.

Je zult dus alle ‘bad-links’ uit je linkprofiel moeten filteren en proberen deze links niet meer naar je website te laten verwijzen. Je kunt dit doen door webmasters te benaderen en hen vriendelijk te verzoeken om de link naar jouw website te verwijderen. Maar soms krijg je te maken met onwelwillende webmasters of is het in zijn geheel onmogelijk de webmaster te bereiken. Je kunt dan via de Google disavow Tool de links opgeven bij Google en er op deze manier afstand van doen.

Heb je hulp nodig bij het herbouwen van je linkprofiel of wil je in de toekomst zeker weten dat je website hoger in Google komt op een legitieme manier?

Kies dan voor een internet marketing bureau zoals SAM Online Marketing die weet wat die doet!

Bekijk ook onze blog over de alweer nieuwe Penguin 4.0!

Ander bekeken ook

SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 7 min
Een goed werkend e-commerce platform is cruciaal voor bedrijven die willen slagen in het digitale tijdperk. Klanten verwachten tegenwoordig dat ze goederen en diensten online kunnen kopen, en een bedrijf...
SAM
SAM Online Marketing
Leestijd: 5 min
Je bent een ondernemer en wil groei zien in je bedrijf. Dat is logisch. Wie wil dat niet? De grote vraag is alleen ‘hoe doe ik dit precies?’ Als online...