Wanneer je je bezighoudt met SEO en linkbuilding, komt de term directory listing waarschijnlijk al snel voorbij. Wat is een directory listing? Wat is de rol van een dergelijke directory? Welke Nederlandse versies zijn er? En kun je een directory listing als SEO strategie gebruiken? Je leest het hieronder!
Directory listing SEO
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is een SEO directory?
Een SEO directory is een directory die puur vanuit het oogpunt SEO in het leven is geroepen. Een dergelijke overzichtswebsite is toentertijd in het leven geroepen om bezoekers over het internet te kunnen begeleiden. Je zou het dan bijvoorbeeld kunnen vergelijken met een startpagina, maar eigenlijk is het begrip breder dan dat. De term directory heeft namelijk betrekking op elke overzichtswebsite. Welke Nederlandse SEO directories zijn er eigenlijk?
Welke Nederlandse SEO directories zijn er?
Ook Nederland heeft talloze SEO directories. De bekendste voorbeelden hiervan zijn waarschijnlijk de ouderwetse startpagina’s. Denk hierbij aan startpagina.nl of startkabel.nl. Deze websites hebben nog steeds een flinke autoriteit, maar in de loop der jaren is er een wildgroei aan dit soort pagina’s ontstaan. Het is dan ook belangrijk dat je eerst de waarde van de pagina waar je op wilt staan in kaart brengt, voordat je je ook daadwerkelijk aanmeldt. Dit is mogelijk via tools als Majestic en Ahrefs. Behalve startpagina’s heeft Nederland nog veel meer sterke SEO directories. Te beginnen met de business listing van Google zelf: Google My Business. Buiten GMB zijn er nog meer andere Nederlandse directories. Denk hierbij bijvoorbeeld aan De Telefoongids of MKB bedrijvengids. Als je goed zoekt, kom je nog veel bestaande directories tegen, die ook daadwerkelijk waarde vertegenwoordigen.
Directory listings als linkbuilding strategie
Directory listings zijn nog steeds goed in te zetten als linkbuilding strategie. Net als met andere linkbuildingstrategieën, is het alleen zaak om ervoor te zorgen dat het onderdeel van je strategie is. Startpagina’s, artikelen, fora en directories werken nog steeds, zo lang je ze maar allemaal inzet en niet één categorie de overhand laat krijgen.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z