Wanneer je spreekt over linkbuilding en het verhogen van autoriteit, schieten je al snel een aantal vragen te binnen. Het is mens eigen om ergens controle over te willen hebben. Waar je bij content optimalisatie al snel uitkomt op termen als zoekwoorddichtheid (het percentage dat het zoekwoord terugkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden op een pagina), probeer je bij linkbuilding houvast te zoeken in het aantal links. Want hoeveel links moeten er naar een pagina of domein verwijzen? Hoeveel links moet je per maand vergaren? En hoeveel interne links moet je per pagina aanhouden om de linkjuice door te geven? Je leest het hieronder!
Hoeveel links kan ik per pagina of domein aanmaken?
Het aantal links dat je per pagina of domein aan moet maken, staat niet vast. Jammer genoeg kun je geen houvast creëren door vuistregels als 10, 100 of zelfs 1.000 links te nemen. Wat je moet doen, is kijken naar de domein autoriteit van jouw concurrenten en de pagina autoriteit van de pagina waarop het zoekwoord scoort. Dit combineer je vervolgens met het aantal links dat jouw concurrent heeft, wanneer je een inschatting hebt hoeveel links je ongeveer nodig zal hebben. Via tools als Ahrefs en Majestic kun je bovendien achterhalen welke links jouw concurrent heeft, waarna je zelfs kunt bekijken of jij deze ook kunt gebruiken voor de linkbuilding van jouw website.
Hoeveel links kun je per maand plaatsen?
Het aantal links per maand dat je moet plaatsen, staat ook niet vast. De frequentie is namelijk afhankelijk van wat de concurrentie doet. Probeer het aantal links dat je kunt bemachtigen wel zoveel mogelijk te verspreiden over een langere periode. Wanneer je al jouw links in een keer ‘erdoorheen jaagt’, is het effect vrijwel nihil. Probeer dan ook het volgende te doen, in plaats van je op een vast aantal links per maand te richten:
- Breng in kaart wat er beschikbaar is aan relevante links.
- Breng in kaart welke pagina’s je met welke anchorteksten wilt versterken.
- Verdeel dit geleidelijk over een langere periode (bijvoorbeeld 6 maanden of 12 maanden), met elke week een paar links.
- Houd ook rekening met follow en nofollow.
- Pas je strategie waar nodig tussentijds aan. Je weet namelijk nooit welke links er wel of niet daadwerkelijk geplaatst worden.